در گزارش قبل به بررسی مشاغلی پرداختیم که با همه‌گیر شدن کووید ۱۹ در جهان با رکودی عجیب و باورنکردنی روبه‌رو شدند. مشاغلی که بسیاری از آنها کاملا متوقف و برخی دیگر با حداقل نیرو و انرژی در حال کار هستند. مشاغلی که دایره دربرگیری آن بسیار وسیع است و سبب شده صاحبان این شغل‌ها حتی برای امرار معاش نیز نگران باشند. حالا قصد داریم نگاهی بیندازیم به شغل‌هایی که با شروع ویروس کرونا در جهان، رونق در کسب و کارشان پدید آمد.

صف‌های طولانی مقابل صندوق داروخانه‌ها

با انتشار خبر ورود ویروس جدید کرونا به کشور، راه‌های جلوگیری از انتقال و سرایت این ویروس در اخبار و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با آن، استفاده از وسایل ایمنی بهداشتی یعنی ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده اعلام شد. همین موضوع کافی بود تا سیل جمعیت نگران به سمت داروخانه‌ها برای خرید روانه شود. خیلی زود این محصولات کمیاب و گران قیمت شدند اما باز هم فروش خود را داشتند. شهروندان مضطرب در صورت نیافتن الکل و ژل ضدعفونی‌کننده حتی به خرید محصولات آنتی باکتریال روی آوردند. بازار خرید ویتامین‌ها هم داغ بود. بسیاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود اقدام به خرید قرص‌های تقویت کننده و ویتامین کردند. این تقاضای همگانی، فروش چشمگیری را برای داروخانه‌ها به همراه داشت.

مصرف میوه و سبزی بیش از پیش مهم شد

با شیوع کووید ۱۹، بسیاری از پزشکان بر مصرف بیشتر میوه و سبزی به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن تاکید کردند. آنها مصرف میوه و سبزی را یکی از ساده‌ترین راه‌های تامین ویتامین دانستند. شهروندان برای خرید میوه و سبزی بیشتر از قبل، مقابل میوه فروشی‌ها صف کشیدند. در این میان، برخی محصولات مانند انواع مرکبات، سیر و زنجبیل موثرتر از دیگر محصولات برای حفظ ایمنی بدن معرفی شدند. خیلی زود تقاضا برای این محصولات بالا رفت و عرضه آنها با قیمت‌هایی دو تا سه برابر بیشتر انجام شد. مصرف زیاد میوه و سبزی در این ایام باعث شد تا میوه فروشی‌ها هم از گزند کرونا در امان بمانند.

 

نوبت به خرید لوازم بهداشتی از فروشگاه‌ها رسید

چند روزی پس از داغ شدن بازار الکل، ژل ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش، حالا نوبت فروشگاه‌های لوازم بهداشتی بود که با عرضه این محصولات، از بازار عقب نمانند. خیلی زود، پشت ویترین اکثر فروشگاه‌های لوازم بهداشتی کاغذهایی نصب شد که خبر از وجود محصولات بهداشتی مانند ماسک و ضدعفونی‌کننده در فروشگاه را می‌داد. بسیاری از شهروندانی که نتوانسته بودند محصول مورد نیاز را در داروخانه‌ها بیابند، روانه فروشگاه‌ها شدند و نگذاشتند این شغل در آتش کرونا بسوزد.

در عطاری‌ها هم می‌توان آنتی کرونا یافت

نخستین مراجعه‌کنندگان به عطاری‌ها پس از ورود کرونا به کشور، مصرف کنندگانی بودند که در شبکه‌های اجتماعی از طبع گرم به عنوان سپر دفاعی در برابر کرونا باخبر شدند. تمام ترکیبات و محصولاتی که می‌توانست به گرم شدن بدن کمک کند با تقاضای بالا در عطاری‌ها روبه‌رو شد. محصولات دیگری نیز چون اسپند، چهار تخم و حتی عنبرنسا در لیست پرفروش‌ها قرار گرفتند و باعث شدند عطاری‌ها حتی بیش از پیش سود کنند.

فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها هم سود بردند

همزمان با خبر شیوع کرونا، موجب خریداران به فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای سرازیر شد. همه نگران کمبود بودند و هرچه لازم ادشتند و نداشتند هر هرکدام هرچه توانستند خریدند. در مقابل نگرانی از حضور در محیط‌های پرجمعیت باعث شد برخی از مصرف‌کنندگانی که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید می‌کردند، سوپرمارکت‌های محلی را ترجیح دهند. از این رو، سوپرمارکت‌های سطح شهر با افزایش قابل توجه مشتری از یک سو و افزایش حجم خرید کالاهای اساسی و شوینده‌ها از سوی دیگر مواجه شدند و توانستند سود بیشتری کسب کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.