دکتر محمد آسایی، با بیان اینکه از ابتدای تشخیص کرونا در کشور، اقدامات ایمنی در مناطق مرزی هوایی و زمینی به کار برده شد، اظهار کرد: تعداد زیادی از زائرین از کشورهای افغانستان و پاکستان در مرزهای شرقی داشتیم که برای آنها قرنطنیه‌هایی در مرز دو کشور اعمال و غربالگری آغاز شد. این افراد در مرزها مورد غربالگری قرار گرفتند و وقتی این افراد وارد پاکستان و افغانستان می‌شدند هم غربالگری و تا ۱۴ روز پیگیری می‌شدند.

وی افزود: دفتر بین‌الملل وزارت بهداشت همکاری نزدیکی با وزارت خارجه و سفارت‌های ایران داشتند؛ تاکنون سه جلسه با سفارتخانه‌های سایر کشورها در جمهوری اسلامی ایران داشتیم وآن‌ها را از نظر برنامه‌های موجود در پیشگیری و درمان کرونا توجیه کردیم و این مسائل باب همکاری‌های علمی و تأمین تجهیزات مورد نیاز را نیز برای ما گشود.

استفاده از تجارب سایر کشورها برای مقابله با کرونا

آسایی با بیان اینکه از تجارب سایر کشورها در زمینه مقابله با کرونا استفاده کردیم، خاطرنشان کرد: با همکاری سازمان بهداشت جهانی این اطلاعات و مقالات را به دست آوردیم و در اختیار اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دادیم؛ به گفته سازمان جهانی بهداشت با توجه به اینکه ایران دو ماه درگیر کرونا بوده‌ است، ما نیز می‌توانیم تجارب خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم؛ البته هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم که پزشکان و نیروهای خود را در اختیار سایر کشورها قرار بدهیم.

تعویق اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت طرح "هرخانه یک پایگاه سلامت" تصریح کرد: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و ای کاش این طرح را در تمام کشور داشتیم؛ یعنی از هر خانه یک سفیر سلامت داشتیم تا در خانه تمام موازین بهداشتی و پیشگیرانه را رعایت می‌کرد و رابطی بین حوزه سلامت و خانه بود. این طرح تاکنون در سه شهر قزوین، سمنان و کاشان اجرا شده است.

وی ادامه داد: اگر از هر خانه یک نفر با اطلاعات کافی برای پیشگیری از بیماری‌ها وجود داشته باشد، میزان پیشگیری از بیماری‌ها در کشور به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

ضرورت محافظت از نیروهای انسانی در مقابل کرونا

وی با بیان اینکه محافظت از نیروهای انسانی در مقابل کرونا یکی از دستورالعمل‌های بسیاری از کشورهای جهان است، خاطرنشان کرد: ارتقای سطح علمی نیروی انسانی در چنین شرایطی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ در کشورهای مختلف، میزان محافظت از کادر درمان و در نتیجه میزان مرگ و میر نیروهای انسانی متفاوت است، حتی در آمریکا از کیسه زباله به جای گان برای محافظت استفاده می‌شود. قطعا تمام کشورها تعدادی مرگ و میر در نیروی انسانی دارند، اما آمار و ارقام مشخصی برای مقایسه در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: برای نیروی انسانی که ۸ ساعت کار می‌کند باید تدبیرهایی اندیشیده شود تا استراحت کند و بتوانیم نیروی کافی برای مقابله با بیماری داشته باشیم.

چین برای کنترل کرونا چه کرد؟

رئیس کمیته مستندسازی مقابله با کرونا در خصوص مقایسه کشورها در زمینه مقابله با بیماری‌ها تصریح کرد: مسئله‌ای که در چین حائز اهمیت بود کشف سریع بیماری، گزارش دهی سریع، ایزوله کردن سریع و درمان فوری در رئوس برنامه اجرایی این کشور قرار گرفت؛ همچنین هماهنگی طب سنتی چینی با طب مدرن نیز از اقدامات این کشور برای مبارزه با کرونا بود.

آسایی ادامه داد: در چین برای نیروی انسانی هم از سایر استان‌ها استفاده کردند و ۴۲ هزار نیروی پزشکی و پیراپزشکی در عرض ۴۵ روز در اختیار گرفته شد و درمان رایگان را برای همه بیماران کرونا درنظر گرفت. چین همچنین ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی برای درمان بیماران را در کوتاه‌ترین زمان در ووهان ایجاد کردند؛ برنامه‌ای برای پیگیری تردد افراد بستری در بیمارستان‌ها و ردیابی افرادی که با مبتلایان در تماس بودند در نظر گرفته شد و بررسی کردند که افراد مبتلا در ۱۴ روز گذشته با چه کسانی در ارتباط بوده‌اند و به کجاها سفر کرده‌اند؛ همچنین تحقیقات اپیدمیولوژیک در ۸ روز اجرایی شد و کیت‌های تشخیصی خود را در ۱۶ روز به تولید انبوه رساند.

اقدامات کره جنوبی در زمینه کرونا

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در خصوص اقدامات صورت گرفته در کره جنوبی برای مقابله با کرونا، تشریح کرد: کره جنوبی از جمله کشورهایی بود که به سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه توجه ویژه‌ای داشت و غربالگری به موقع و سریع با بهره گیری از ارتباط مراقبت‌های بهداشتی اولیه و بیمارستان‌ها را انجام داد بیماران در کره جنوبی گروه بندی شدند و در صورتی که کمبود ونتیلاتور در جایی وجود داشته باشد، بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا مسن هستند، اولویت درمان قرار نمی‌گیرند. مشارکت مردم در کره جنوبی بسیار مهم بود و همه اخبار با مردم به اشتراک گذاشته می‌شد و عدالت در دسترسی همگان به تست‌ها در کره جنوبی مورد توجه قرار گرفت.

استفاده از تکنولوژی برای کنترل بیماری در سنگاپور

آسایی اضافه کرد: در سنگاپور نیز تا چهار روز قبل ۲ مورد مرگ و ۶۸۳ مورد مثبت داشتند و ۷۰ درصد موارد مبتلا بهبودی یافتند و ۹۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی و ۳۹ هزار تست در اختیار مردم سنگاپور قرار گرفت و یک اپلیکیشن در این کشور ساخته شد تا بیماران مرخصی شده از بیمارستان‌ها، هرروز صبح به مسئولین بهداشتی منطقه خود از طریق آن درجه حرارت بدن، وضعیت تنگی نفس، میزان مصرف داروها را گزارش می‌دادند و حتی اگر از محل خانه و قرنطینه خود بیرون می‌رفتند به آن‌ها از طریق اپلیکیشن هشدار داده می‌شد.

وی ادامه داد: مدیریت بیمارستان‌های خصوصی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ایجاد هماهنگی بین بخش دولتی و خصوصی در سنگاپور از علل دیگر موفقیت این کشور در کنترل بیماری کرونا بود.

اهمیت شبکه بهداشتی و درمانی در کنترل کرونا

آسایی در خصوص اقدامات صورت گرفته در شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور، خاطرنشان کرد: سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ما برتر از ایتالیا و اسپانیاست و نحوه چیدمان مراکز جامع سلامت به طوری است که همه افراد در شهرها و روستاها از آن به طرز عادلانه‌ای برخوردارند. ۳۳ هزار بهورز و مراقب سلامت مشغول ارائه خدمات در این مراکز هستند و هر مراقب سلامت ۲۵۰۰ نفر جمعیت را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و هر بهورز حدود ۲۰۰۰ نفر را تحت مراقبت و پوشش خود در روستاها دارد.

وی افزود: با حدود ۵۷ میلیون جمعیت در ایران تماس حاصل شد و وضعیت آنها مورد بررسی قرارگرفت. این اقدام علاوه بر پیشگیری از بیماری و بیماریابی فعال و پیگیری افراد ناقل، باعث شد استرس مردم نیز کاهش یابد و بدانند که نظام نگران سلامتی آنهاست.

وی اضافه کرد: از دوم تا یازدهم مارس گروهی از سازمان جهانی بهداشت از ایران بازدید کردند و گزارش خود را به ما دادند. در زمینه مدیریت و بهره‌وری برای آنها بسیار حائز اهمیت بود که جلسات ستاد ملی با حضور فعال رییس جمهوری و سایر اعضای هیات دولت انجام شود. ساختار بسیار قوی نظام سلامت و نیروهای مسلح که به کمک وزارت بهداشت آمد برای آنها بسیار حائز اهمیت بود. در مساله درمان، اختصاص بیمارستان خاص یا تخت‌های خاصی از بیمارستان‌ها که به کرونا اختصاص داده شده بود و تجارب بالینی از بیمارستان‌های مختلف، نشست‌های مختلف با گروه‌های مختلف بسیار مهم بود.

آسایی با بیان اینکه در نقاط مرزی قرنطینه‌هایی برای اتباع خارجی داریم، خاطرنشان کرد: در پنج نقطه در میرجاوه،‌ الغدیر و مراکز مرزی پاکستان و افغانستان اردوگاه‌هایی وجود دارد که از اتباع قانونی و غیرقانونی با کمک دانشگاه علوم پزشکس سیتان بلوچستان تست گرفته می‌شود اما ورود افراد غیرقانونی مشکل اصلی ماست. تا به حال در میرجاوه، از ۲۶ مورد افغانی که نمونه‌ گرفته شده است، ۴ مورد مثبت بودند که بلافاصله تحت درمان قرار گرفتند. در اردوگاه الغدیر از ۱۵ افغانی، ۸ نفر مثبت بودند و این موراد در حال رصد و پیگیری هستند.

عدم شفافیت آماری در کشورهای منطقه

وی با بیان اینکه ۵۷ هزار مورد مثبت کرونا در ۲۱ کشور منطقه وجود دارد، یادآور شد: ۳۲۵۳ مرگ در منطقه گزارش شده است که اغلب این مرگ‌ها از کشور ایران بوده است که این مسئله نشان دهنده ضعیف بودن ایران در مقابله با کرونا نیست بلکه نشان می‌دهد باتوجه به اینکه سایر کشورها درگیر جنگ و مسائل دیگر بوده‌اند، یا نظام مراقبت‌های بهداشتی مناسبی ندارند و یا اطلاع‌رسانی آنها مشکل دارد و یا اینکه موارد مثبت را مخفی می‌کنند. اگر کشورهای همسایه نتوانند بیماری را کنترل کنند دودش در چشم سایر کشورها می‌رود و ما باید در صورت نیاز، به کنترل این بیماری در منطقه کمک کنیم.

آسایی تصریح کرد: کره جنوبی به سرعت بیماری را کنترل کرد، آلمان به خوبی در اروپا درحال مدیریت بیماری است و سنگاپور و ژاپن نیز مدیریت خوبی در کنترل بیماری داشته‌اند اما در اطلاعاتی که کشورهای منطقه ارائه می‌کنند تردید وجود دارد.

ضرورت پرهیز از سیاسی‌کاری

وی با بیان اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی در اغلب کشورهای جهانی انجام شده است، اظهار کرد: اجرای این‌گونه دستورالعمل‌ها بر اساس روند بیماری متفاوت است و باید به ساختار کشورها توجه کرد. اینکه بیان می‌شود اولین کیس‌ها از کجا بوده است کمکی به کنترل بیماری نمی‌کند زیرا همه کشورها به صورت پاندمیک به این بیماری مبتلا شده‌اند و این اظهار نظرها مسائلی سیاسی و فاقد اهمیت هستند.

اینستکس به تنهایی پاسخگوی نیاز ما نیست

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشت با بیان اینکه اینستکس به تنهایی پاسخگوی هزینه‌ها و برنامه‌های مقابله با کرونا در ایران نخواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر به جدول اعتباراتی که جمهوری اسلامی ایران برای کرونا هزینه کرده است توجه کنیم متوجه می‌شویم که سرمایه‌گذاری‌های داخلی بیشتر از آن چیزی است که از طریق اینستکس گشایش ارزی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر درخواست‌ها مبنی بر بازگشت ایرانی خارج از کشور، متذکر شد: با توجه به شیوع کرونا در کشورهای اروپایی در مورد بازگشت اتباع ایرانی، در بهمن‌ ماه عده‌ای دانشجوی ایرانی ساکن در چین با درخواست خودشان به ایران بازگشتند و ۲ هفته در قرنطینه بودند و از آنها مراقبت شد. اخیرا سفیر ایران در ایتالیا هم درخواست مشابهی دارد که عین سازوکاری که برای دانشجویان ایران در ووهان در نظر گرفته شد، با انجام تست و سفر در شرایط مخصوص و قرار گرفتن در قرنطینه انجام خواهد شد. این آمادگی برای بازگشت ایرانیانی که در خارج از کشور هستند وجود دارد و یک گروه ۳۰ نفره از ایرانیان مقیم ایتالیا درخواست بازگشت به ایران را داشته‌اند و اگر افرادی خواستار بازگشت به کشور باشند همکاری کافی بین وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه انجام خواهد گرفت.

فعالیت ۳۳ آزمایشگاه در بخش خصوصی

آسایی در پاسخ به سوالی مبنی بر انجام آزمایش کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی متذکر شد: ۳۳ آزمایشگاه در بخش خصوصی در زمینه کرونا فعال هستند و آزمایش انجام می‌دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.