فرزانه باقر زاده، رئیس انجمن تغذیه البرز گفت: رژیم غذایی، نخستین چیزی است که در ایام تعطیلات به هم می‌خورد؛ تعطیلات، افراد را برای بیداری شبانه، خوابیدن تا حوالی ظهر، حذف کردن یا دیر خوردن صبحانه و مصرف بالای تنقلات در شب ‌زنده ‌داری‌ ها وسوسه می کند، به طوری که این نوع عملکرد موجب افزایش سه تا چهار کیلویی وزن افراد تا پایانتعطیلات می ‌شود در صورتی که می‌توانیم، بدون ایجاد این بی ‌نظمی از تعطیلات عید لذت ببریم.

باقرزاده با اشاره به اهمیت در خانه ماندن در این روزها  به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا  افزود : باتوجه به اینکه تعطلات نوروز ۹۹ بدون دید و بازدید حضوری  درحال گذر است، افرادی  که قبل از شیوع این ویروس شیرینی و خشکبار تهیه کرده اند، روزانه مقدار کمی ازآن را مصرف کنند.

او با بیان اینکه افزایش میزان مصرف شیرینی و آجیل در این ایام، بر حجم وعده ‌های غذایی نیز تاثیر دارد، گفت: افرادی که نظم غذایی یا میزان مصرف آجیل و شیرینی را رعایت نمی‌ کنند، لازم نیست ناهار و شام، غذای پرکالری مصرف کنند.

رئیس انجمن تغذیه البرز با این توصیه که حذف وعده ‌های غذایی لازم نیست، بلکه استفاده از غذاهای سبک و کم کالری در وعده‌ های اصلی بسیار تاثیرگذار است، افزود: می توانیم حجم مواد غذایی را در وعده های اصلی به ویژه شام، کاهش دهیم.

باقر زاده گفت :کودکان نیز اگر سر ساعت مشخص غذا بخورند به بهانه گرسنگی مجبور به مصرف شیرینی و شکلات نمی شوند.

او با تاکید بر اهمیت مصرف صبحانه، افزود : صبحانه یکی از مهمترین وعده های غذایی است که برای سلامت و تندرستی افراد اهمیت ویژه ای دارد؛ بهتر است در ایام نوروز، صبحانه کاملی شامل مقادیر مناسبی نان، شیر، پنیر و گردو مصرف کنیم و از خوردن کره، خامه و سرشیر در حد امکان، خودداری کنیم و برای ایجاد تنوع غذایی در صبحانه ها از تخم مرغ، خیار، گوجه فرنگی، میوه ها و آب میوه استفاده کنیم.

رئیس انجمن تغذیه استان گفت: در کودکان به وعده صبحانه اهمیت بیشتری بدهیم و گروه لبنیات، نان و غلات را در آن گنجانده تا علاوه بر اینکه مواد مغذی موردنیاز برای رشدشان تامین ‌شود، از پرخوری در میان وعده و مواد غیرمغذی، جلوگیری شود.

باقر زاده با بیان اینکه مصرف صبحانه، کمک شایانی به کنترل قند خون افراد دیابتی می‌کند، افزود : در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز میانه روی کنیم، زیرا زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات می تواند منجر به مشکلات گوارشی و افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن شود.

رئیس انجمن تغذیه افزود: تعطیلات نوروزی از آجیل های بدون نمک یا کم نمک استفاده کنیم، زیرا آجیل های شور با داشتن نمک زیاد، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند؛ عده ای معتقدند خوردن میوه به جای شام مانع از چاقی می شود، اما مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن می شود، بنابراین روزانه ۲ تا ۴ عدد میوه با اندازه متوسط، کافی ست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.