علی اسداللهی امین اظهار کرد: این نظر که برخی از گروه های خونی از ابتلا به کرونا ویروس مصون هستند، هنوز ثابت نشده است. یکسری مقالات در این رابطه منتشر شد و عنوان گردید که عمده مبتلایان به این بیماری دارای گروه خونی خاصی هستند، این بررسی در یک کشور و در یک مرکز خاص بوده به همین دلیل نمی توان آن را به کل جهان تعمیم داد و این نظریه را پذیرفت.

وی ضمن رد این نظریه که افرادی با ژنتیک خاص به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نمی شوند، گفت: ویروس کرونا به تازگی ظهور و بروز پیدا کرده و هنوز برای بیان این دسته از نظریه ها زود است، باید مطالعات تخصصی تر با حجم بسیار انجام شود و پس از آن با اطمینان نتیجه تحقیقات عنوان شود.

اسداللهی افزود: مطرح کردن چنین نظراتی که مطالعه و تحقیقاتی غنی در پس آن نباشد، تنها موجب نگرانی و استرس بیشتر عموم مردم خواهد شد.

متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این پرسش که آیا اثرات بیماری کووید ۱۹ تا  سالها در بدن بهبود یافتگان باقی خواهد ماند؟ گفت: همانطور که اشاره کردم این ویروس تقریباً ۵ ماه است که خودنمایی می کند، هنوز مطالعات دقیق بر روی این ویروس و اثرات و آسیب های آن کامل نشده است، بنابراین همه آنچه بیان می شود تنها حدس و گمان است.

وی عنوان کرد: طبق گزارشات تاکنون کمتر از ۱۰ درصد از مبتلایان به این بیماری، پس از بهبود دوباره و در شرایط دیگری به این ویروس مبتلا شده اند. همچنین بر طبق گزارشات برخی از افراد بدون داشتن هیچ علامتی به این ویروس مبتلا شده اند و در واقع ناقل این بیماری هستند لذا باید بسیار نکات بهداشتی را رعایت کنند تا این ویروس را به دیگران منتقل نکنند.

اسداللهی گفت: تاکنون اثبات شده که ویروس کرونا ارگان های مختلفی از بدن را درگیر کرده است. غیر از ریه که شایع ترین قسمت درگیر است، قسمت های دیگر بدن مانند حس بویایی و اشتها نیز درگیر این ویروس شدند که البته این موارد پس از بهبود برگشت پذیر بوده است. اما با توجه به عمر کوتاه این ویروس هنوز برای پاسخ به این پرسش که اثرات طولانی مدت این ویروس در بدن به چه صورت است، شواهد علمی متقنی نداریم.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ابتدا باید از استرس دوری کنیم؛ در مراحل بعد اگر مبتلا به بیماری کووید ۱۹ هستیم حتماً از ماسک استفاده کنیم و به طور مرتب دستان خود را بشوییم و از تجمعات دوری کنیم.

اسداللهی با بیان اینکه سیستم ایمنی افراد نقش مهمی در پاسخ به این ویروس ایفا می کند، گفت: هر چه سیستم ایمنی قوی تر باشد احتمال ابتلا به بیماری کمتر خواهد شد یا در صورت ابتلا، بهبودی امکان پذیرتر خواهد بود. بنابراین عموم مردم به جای اینکه بر اثر اخبار و اطلاعات نادرست دچار استرس و نگرانی شوند، باید با رعایت نکات ضروری از سیستم ایمنی خود حفاظت و آن را تقویت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.