حدود ساعت ۴ عصر امروز، رسانه‌های فارسی‌زبان غربی ازجمله یورو نیوز، رادیو فردا، دویچه‌وله فارسی و بی‌بی‌سی فارسی نقل‌قولی از حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، منتشر کردند که بازبینی متن دقیق سخنان او نشان می‌دهد چنین سخنانی اظهار نشده است.

روحانی در سخنانی که در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بیان کرد، شرحی از جلسه این ستاد و اقداماتی که دولت برای مقابله با شیوع کرونا انجام خواهد داد، ارایه کرد و از مردم خواست برای حفظ سلامتی خود توصیه‌های بهداشتی ستاد را در نظر داشته باشند. او در حین این سخنرانی جمله‌ای اظهار داشت که رسانه‌های فارسی‌زبان غربی به استناد همان جمله، مدعی شده‌اند روحانی گفته ایران از پیک بیماری عبور کرده است.

بازبینی متن دقیق این بخش از سخنان امروز روحانی نشان می‌دهد که او بعد از بیان اقدامات ستاد مدیریت بیماری کرونا و توصیه به مردم، چنین گفته است: «امیدوارم آنچه که در این جلسه گفته شد از پیک این بیماری و عبور از این پیک، که حالا آقای دکتر نمکی هر زمان لازم دیدند این را توضیح بدهند برای مردم، این هم برای ما بسیار امیدوارکننده بود که ان‌شاءالله می‌توانیم با اهتمام و تلاش همگانی از این مسئله عبور کنیم.» در واقع، روحانی نگفته است که از پیک بیماری عبور کرده‌ایم بلکه گفته در این جلسه، تلاش برای عبور کردن از پیک بیماری مطرح شده است و وزیر بهداشت این مسئله را در صورت لزوم بیشتر باز خواهد کرد.

بدیهی است که اگر رییس‌جمهوری ایران می‌خواست رسما اعلام کند که کشور از پیک بیماری عبور کرده است،‌ خبر را روشن‌تر و مبسوط‌تر اعلام می‌کرد،‌ نه اینکه در یک جمله مختصر و با مطرح‌کردن تلاش برای عبور از پیک بیماری در آینده، به آن اشاره کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.