محدودیت تردد در ورودی و خروجی 11 استان عکس: President.ir

بر این اساس ازجمله مهم‌ترین مصوبات برای پیشگیری و مقابله با کرونا در کشور می‌توان به سه تصمیم دیگر نیز اشاره کرد.

علاوه بر آنچه درباره مصوبه‌ای مبنی بر غربالگری جدی افراد در ورودی و خروجی استان‌هایی که بیشترین نرخ ابتلا به کرونا را دارند گفته شد، پایش ملی همه ایرانیان نیز ازجمله این مصوبات است. بر این اساس تا روز گذشته و در قالب بسیج ملی حدود ۶ و نیم میلیون ایرانی مورد پایش قرار گرفته و بنابرآنچه یک مقام آگاه به «دنیای اقتصاد» خبر داد، ۹۰ درصد افراد پایش شده، ازجمله مبتلایان به کرونا نبودند. همچنین قرار است رقم این پایش ملی به ۸۰ میلیون برسد.

همچنین براساس یکی دیگر از مصوبات، بنابر آنچه این منبع آگاه به دنیای اقتصاد گفت، مذاکرات و رایزنی‌هایی با صنوف و برخی تشکل‌ها صورت گرفته تا زمینه برای کاهش هرچه بیشتر تردد و تجمع، فراهم شود.

یکی دیگر از موضوعات مهم که بر آن تاکید شده آن است که سیاست قرنطینه به هیچ وجه در دستور کار دولت نیست.

مخالفت روحانی با جریمه مسافران بیمار

با این همه روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعیین جریمه برای کسانی که با علائم بیماری به مسافرت و جابه‌جایی در استان‌ها اقدام می‌کنند را رد و تاکید کرد: ممکن است این افراد از بیماری خود مطلع نباشند و همین که بازگردانده و به بیمارستان هدایت شوند، کافی است. رئیس‌جمهوری همچنین از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای صدور فرمان فعال شدن قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح قدردانی کرد.

آرامش و آگاه‌سازی نیاز اصلی جامعه

رئیس‌جمهوری همچنین روز گذشته در جلسه با اعضای دفتر، مشاوران و معاونان دفتر رئیس‌جمهور برای پیگیری، هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی در مقابله با کرونا و اقدامات و پیگیری‌های اجتماعی و رسانه‌ای، با تاکید بر اینکه نیاز اصلی امروز جامعه ایجاد آرامش با محوریت آگاه‌سازی دقیق است، گفت: موظفیم با اطلاع‌رسانی به‌موقع، دقیق و صریح در موضوع کرونا به جامعه آرامش دهیم، بنابراین رسانه‌ها اجازه ندهند موضوع کرونا به سمت دو قطبی و جناح‌بندی‌های سیاسی کشیده شود.

انتقاد از رواج شایعات و ابهامات

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌ جمهوری، روحانی با بیان اینکه جریاناتی امروز به دنبال برهم زدن آرامش روانی جامعه هستند، تاکید کرد: ما موظف هستیم تلاش‌های خالصانه و فداکارانه کادر درمانی کشور را که تاکنون جان بسیاری را نجات داده‌اند و مانع از شیوع بیشتر بیماری شده‌اند را در کنار انتقادات و بیان کاستی‌ها نشان دهیم. او با اشاره به ایجاد ابهامات، شبهات و تولید شایعات بی‌اساس برای ایجاد فضای دوقطبی و اختلاف در میان مردم تاکید کرد: منصفانه این است که همه اصحاب رسانه و شخصیت‌های سیاسی و مسوولان ذی‌ربط در این حوزه ضمن اطلاع‌رسانی دقیق و انتشار بهنگام اخبار به‌صورت دقیق و شفاف به جامعه، با شبهات و شایعات ایجاد شده مقابله کنند.

درخواست روحانی از رسانه‌ها

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا با شرایط تحریمی و فشار حداکثری که روی آن وجود دارد توان مقابله با این شیوع گسترده را که الان همه جهان را دربرگرفته نداشت، گفت: آیا اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در شرایط بحران این است که افراد از هر فرصتی حتی به قیمت موج‌سواری روی جان انسان‌ها برای تخریب دولت استفاده کنند؟ اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در این شرایط به خدمت گرفتن همه تکنیک‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای برای بالا بردن مشارکت مردم با دولت در مقابله با این بیماری، تقویت و بالا بردن روحیه خادمان ملت در این شرایط خصوصا کادر درمانی و بهداشتی کشور و تبیین شرایط کشور در موقعیت فعلی است.

رصد ۶ و نیم میلیون نفر در کشور

با این همه، اعمال محدودیت تردد در ورودی و خروجی شهرها تنها مصوبه جلسه دیروز ستاد ملی مبارزه با کرونا نبود؛ وزیر بهداشت از مصوبات دیگری در این جلسه نیز خبر داد؛ به گفته سعید نمکی مراجعه نکردن شهروندان به‌صورت حضوری برای طرح‌های مختلف مانند طرح ملی مسکن و خودرو و... از جمله مصوبات جلسه دیروز این ستاد است. نمکی همچنین با بیان اینکه طرح الکترونیک سلامت به‌صورت آزمایشی در ۴ استان اجرا شده که کمک بسیاری در مدیریت بیماری کرونا به ما کرده است از جمله شناسایی موارد مشکوک، قرنطینه مبتلایان در خانه یا در بیمارستان، ایزوله اطرافیان و پاکسازی محیط‌های آلوده که بار بیمارستان‌های ما را بسیار کم کرده است، گفت: ما کاملا به شبکه متصلیم و حدود ۶ و نیم میلیون نفر را تا شامگاه شنبه رصد و پایش و اولین افراد را شناسایی کردیم و به متخصص ارجاع دادیم یا در خانه قرنطینه شده‌اند یا به مراکز بیمارستانی ارجاع خواهند شد. به گفته وزیر بهداشت، امروز ۳۱ هزار مرکز درگیر این طرح است و ۱۲۰۰ مرکز برای ارجاع سرپایی داریم که پس از تاکید مقام معظم رهبری قرار است با کمک ستاد نیروی مسلح به ۱۵۰۰ مرکز برسد. وزیر بهداشت در عین حال تاکید کرد که پیش از شروع سال نو، دستاوردهای بسیار مطلوبی را در زمینگیر کردن این بیماری خواهیم داشت.

مجوز به‌کارگیری دائم ۳هزار پرستار جدید

از سوی دیگر، وزیر بهداشت ودرمان درنشست ویدئو کنفرانسی با استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرد: برای مقابله با بیماری کرونا مجوز به‌کارگیری دائم سه هزار نیروی پرستار جدید داده می‌شود که این افراد برحسب ضرورت به استان‌ها تزریق خواهندشد. نمکی افزود: همچنین دراین مقطع کنونی حساس استفاده از نیروهای بازنشسته برای جنگ با کرونا مشکلی ندارد.

اعتراف به تاخیر در اعلام ورود کرونا

گرچه وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و مبارزه با کرونا در راس هرم مدیریتی بحران قرار گرفته و تا امروز اقدامات قابل توجهی در این راستا انجام داده اما معاون وزیر بهداشت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بر موضوع تاخیر در اعلام ورود کرونا به کشور صحه گذاشت.

به گزارش «ایسنا» رضا ملک‌زاده در این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه در نزدیکی به اوج اپیدمی کرونا هستیم، گفت: این ویروس خیلی قبل از اینکه چین اعلام کند به چین وارد شده بود. حال یا آنها متوجه نشده بودند یا اگر هم متوجه شده بودند اعلام نکردند. بنابراین من فکر می‌کنم این ویروس از قبل وارد ایران شده بود؛ ما چون همزمان اپیدمی آنفلوآنزا هم در کشور داشتیم، خیلی از اینها تصور می‌شد آنفلوآنزای H۱N۱ است و به همین علت، تصور این بود که آنفلوآنزا هست و چین هم اعلام نکرده بود و قطعا ما هم باید هوشیارانه‌تر عمل می‌کردیم. فکر می‌کنم قدری تاخیر در اعلام داشتیم به دلیل اینکه اطلاع نداشتیم و فکر نمی‌کردیم این باشد. ملک‌زاده با بیان اینکه این یک اپیدمی است که به‌صورت جهانی درآمده و یک عفونت بسیار سرایت‌کننده است، گفت: از مشخصات این بیماری این است که خیلی سریع می‌تواند از یک فرد به فرد دیگری سرایت کند اما ۸۵ درصد افرادی که کرونا می‌گیرند، بدون آنکه متوجه شوند خوب می‌شوند. او افزود: وقتی از این ویروس خلاص می‌شویم که ۵۵ تا ۷۰ درصد مردم این ویروس را بگیرند. به دلیل اینکه در کشورمان همیشه تجمعات داریم و افراد در جاهای مختلف به دلیل مراسم گوناگونی که داریم، جمع می‌شوند و میزان انتشار آن در ایران وسیع شده، امید می‌رود که به تدریج اوج و پیک این کم شود. ملک‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا ما به موقع مرزهای هوایی را با چین بستیم؟ توضیح داد: خیر، بنا به ملاحظاتی این کار انجام نشد. یعنی خیلی جدی گرفته نشد با وجود اینکه وزارت بهداشت این درخواست را جدی داشت و چند جلسه این را در دولت مطرح کرد، واقعا نتوانستیم به موقع از این حمایت برخوردار شویم که مرزها را به‌طور کامل ببندیم. ارتباطات اقتصادی و تعداد زیاد ایرانیانی که در چین بودند و تعداد دانشجویان ایرانی که در چین بودند باعث این موضوع شد و از همه مهم‌تر آن زمانی که چین اعلام نکرده بود و به‌طور عادی رفت‌وآمد داشتیم. آن دوره به خصوص خیلی باعث شد در قم یکباره این بیماری اوج بگیرد.

جنگ بیولوژیک آمریکا؟

معاون وزیر بهداشت درباره اظهارات برخی مقامات چینی مبنی بر اینکه این یک جنگ بیولوژیک آمریکا علیه ما بود، گفت: برآوردهایی که ما داریم اینطور نیست. در حقیقت اپیدمی‌های دیگری هم داشتیم، چه در ۳۰-۲۰ سال گذشته و چه در گذشته‌های دور این مساله را داشتیم. اینکه این جنگ بیولوژیک بوده خواهید دید خود آمریکا بیش از همه از این ویروس آسیب خواهد دید.

شاید یکی از کشورهایی که از همه شفاف‌تر تعداد مبتلایان و مرگ را اعلام کرده، ایران بوده است. چون در کشورهای همسایه ما، مانند ترکیه و... مطمئن هستم این ویروس وجود دارد منتها به هر دلیلی این را اعلام نکرده‌ و مخفی می‌کنند. در آمریکا و اروپا هم این چنین است. وضعیت ایتالیا و کره‌جنوبی را می‌بینید. این خیلی بعید است که یک جنگ بیولوژیک باشد.

روحانی و جهانگیری کرونا نگرفته‌اند

از سوی دیگر و در ادامه شایعات در هفته‌های اخیر برخی از ابتلای اسحاق جهانگیری و حسن روحانی به کرونا خبر دادند که دیروز با واکنش وزیر راه و شهرسازی روبه‌رو شد. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه‌ای رادیویی اعلام کرد: جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و آقای روحانی هر دو سالم و پای کار هستند و روز جمعه دو تا سه مرتبه از طریق تلفن تمامی امور را پیگیری می‌کنند و با بنده هم به‌صورت مفصل تلفنی تمامی امور را پیگیری می‌کنند.  اسلامی افزود: آقای روحانی همچنان پای کار هستند، ولی متأسفانه شایعاتی مطرح می‌شود که نباید به آنها توجه کرد. اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که پرواز چین عامل ورود این ویروس به کشور بوده است افزود: متأسفانه برخی افراد و برخی از رسانه‌هایی که خیرخواه مردم نیستند چنین اخبار کذبی را مطرح کرده‌اند. از روز‌های ابتدایی که این ویروس در چین مشاهده شد و هنوز ستاد مبارزه با کرونا تشکیل نشده بود، در ۱۷بهمن ماه جلسه اضطراری به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل و در آن جلسه تصمیم گرفته شد که تمامی پرواز‌های مستقیم ایران به چین قطع شود. وزیر راه افزود: دو ملاحظه در این پرواز‌ها در نظر گرفته شده بود که ابتدا ایرانیانی که در کشور چین هستند بازگردانده شوند و دوم دانشجویانی که در این کشور هستند طبق تدابیر و تحت نظارت وزارت بهداشت بازگردانده شوند. تمامی پرواز‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت انجام شد و حتی در داخل هواپیما هم بخشی برای قرنطینه لحاظ شد.  

به گفته اسلامی هیچ پرواز مستقیم مسافری به کشور چین صورت نگرفته و هیچ بلیتی هم فروخته نشده است. اگر موردی در این زمینه ثبت شده است، باید اعلام شود تا سازمان هواپیمایی با آن شرکت هواپیمایی به شدت برخورد کند.

 


 

۶۱۱ فوتی و ۱۲ هزار و ۷۲۹ مبتلا به کرونا در ایران

دنیای اقتصاد: آمار رسمی وزارت بهداشت می‌گوید که از ظهر روز جمعه تا ظهر دیروز (شنبه) با شناسایی هزارو ۳۶۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور، تعداد کل مبتلایان به این بیماری در ایران به مرز 13 هزار نفر نزدیک شد. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ظهر دیروز خود اعلام کرد که بر اساس نتایج آزمایشگاهی، تعداد کل مبتلایان به کووید- ۱۹ در کشور به 12 هزار و 792 نفر رسیده است.

تعداد جان‌باختگان

بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، با فوت 97 نفر از هموطنان مبتلا به کرونا در بازه زمانی ظهر روز جمعه تا ظهر دیروز (شنبه)، تعداد کل درگذشتگان از ابتلا به این بیماری، به 611 نفر رسید. همچنین تاکنون 4 هزار و 339 نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، در بازه زمانی ظهر روز جمعه تا ظهر دیروز (شنبه)، 947 نفر در تهران، 92 نفر در قم، 113 نفر در گیلان، 155 نفر در اصفهان، 134 نفر در البرز، 17 نفر در مازندران، 115 نفر در مرکزی، 47 نفر در قزوین، 47 نفر در سمنان، 30 نفر در خراسان رضوی، 11 نفر در فارس، 2 نفر در لرستان، 59 نفر در آذربایجان‌شرقی، 48 نفر در خوزستان، 73 نفر در یزد، 31 نفر در زنجان، 5 نفر در کردستان، 33 نفر در اردبیل، 8 نفر در کرمانشاه، 7 نفر در همدان، 2 نفر در سیستان و بلوچستان، 4 نفر در خراسان جنوبی، 1 نفر در خراسان شمالی، 6 نفر در ایلام، 31 نفر در آذربایجان غربی و7نفر در بوشهر ازجمله موارد جدید ابتلا به کرونا در استان‌های کشور هستند. همچنین طبق آمار وزارت بهداشت، در بازه زمانی مذکور، استان‌های کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری فاقد موارد جدید ابتلا بوده‌اند.

میانگین سن ابتلا در ایران

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت بهداشت میانگین سن ابتلا به کرونا در ایران را ۵۴ سال اعلام کرد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با انتشار نمودار توزیع سنی و جنسی موارد ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در ایران در حساب توییتری خود، توضیح داد که حداقل سن ابتلا به این ویروس در کشور زیر یک سال و حداکثر سن ابتلا نیز ۹۸ سال بوده است.

میانگین سن فوت از کرونا در ایران

او در شرح نمودار دیگری که مربوط به موارد فوت ناشی از این ویروس است، نوشت: حداقل سن فوت ناشی از ویروس کرونا در ایران مربوط به کودک سه ساله‌ای است که به سرطان خون مبتلا بوده و حداکثر سن نیز ۹۱ سال است. جهانپور همچنین میانگین سنی افراد فوت شده را تاکنون ۶۷ سال اعلام کرد.

او همچنین فراوانی تجمعی موارد بیماری ناشی از ویروس کرونا در کشورها را مقایسه کرد که نشان می‌دهد متوسط میزان رشد روزانه مبتلایان در کشورهای مختلف ۳۳درصد بوده است.

 

تجارب کشورها در قرنطینه‌سازی خانگی

آخرین آمار از موارد ابتلا و فوت در سراسر کشور