اسفند، ماه فرماندهان شهید است. ماهی که در آن حداقل پنج تن از نام‌آورترین سرداران دفاع مقدس به شهادت رسیده‌اند. شهید حمید باکری، شهید محمدابراهیم همت، شهید مهدی باکری، شهید عباس کریمی و شهید حاج‌حسین خرازی از بنام‌ترین فرماندهان دفاع مقدس بودند که همگی در اسفندماه پر گشودند. در حالی که میانه اسفند ۱۳۹۸ را پشت سر می‌گذاریم، به ۱۷ اسفند ماه سالروز شهادت سردار رشید اسلام حاج محمد ابراهیم همت می‌رسیم.

شهید همت از سرشناس‌ترین و بلندآوازه‌ترین فرماندهان دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود. سید مرتضی آوینی در رثای حاج ابراهیم همت گفته بود که این سردار فاتح خیبر، قلعه قلب مرا نیز فتح کرده است.

درخواست کمک شهید همت از سردار سلیمانی

بردار شهید همت با اشاره به لحظه شهادت حاج محمد ابراهیم همت گفت: با توجه به این‌که حضرت امام (ره) فرموده بودند جزایر مجنون باید حفظ شود، برادرم حاج ابراهیم از سردار سلیمانی درخواست نیرو می‌کند و می‌گوید به من یک گردان بدهید که خط را حفظ کنم؛ سردار سلیمانی از افضلی، مسؤول اطلاعات لشکر 41 ثارالله می‌خواهد که یک گردان به حاج ابراهیم بدهد تا خط را حفظ کند.

وی افزود: حاج ابراهیم پشت موتور می‌نشیند که گردان را تحویل بگیرد در حین رفتن گلوله توپ اثابت می‌کند و حاج ابراهیم در پد جنوبی جزیره با ترکش گلوله توپ به شهادت می‌رسد؛ بیش از دو ساعت کسی نمی‌دانست آنکه افتاده حاج محمد ابراهیم همت است.

سردار همت با بیان این‌که رزمندگان لشکر نیز با تمام توان در برابر دشمن مردانه ایستادگی کردند، گفت: سرانجام محمد ابراهیم همت در 17 اسفند سال 62 در عملیات خیبر به لقاء خداوند شتافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.