چین ادعای واشنگتن درخصوص انداختن لیزر بر روی یک هواپیمای گشت‌زنی آمریکایی را تکذیب کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزرات دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر انداختن لیزر بر روی هواپیمای آمریکایی را «خلاف واقع» دانست.

نیروی دریایی آمریکا روز جمعه هفته گذشته مدعی شده بود یک ناوشکن چینی اخیراً در نزدیکی فیلیپین به سمت یک هواپیمای نظامی آمریکا لیزر انداخته است.  نیروی دریایی آمریکا این اقدام کشتی جنگی چین را ناامن و غیر حرفه‌ای توصیف کرده است. به گفته واشنگتن، هواپیمای مورد اشاره از نوع «پسایدون- ۸» بوده است.

وزارت دفاع چین نیز ۱۷ فوریه امسال (۲۸ بهمن) اعلام کرد یک هواپیمای گشت‌زنی آمریکایی از نوع پسایدون-۸ هشدارهای اعلام شده از سوی چین درخصوص انجام مانور دریایی در این منطقه را نادیده گرفته و کارکنان نظامی هر دو کشور را به خطر انداخته است.

این وزارت‌خانه با رد ادعاهای آمریکا اعلام کرد تمام اقدامات انجام شده توسط ارتش چین طی رزمایش مذکور کاملاً بی‌خطر، حرفه‌ای و در مطابقت کامل با قوانین بین‌المللی انجام شده است.

این حادثه در حدود ۳۸۰ مایلی غرب جزیره «گوام» در دریای فیلیپین  رخ داد و دستگاه‌های حسگر این هواپیمای تجسسی آمریکایی تابیده شدن اشعه لیزری نامرئی را تشخیص دادند. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده که جنگ افزارهای لیزری برای خدمه هواپیما، تفنگداران دریایی  و سامانه‌های آن ضرر دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.