به گزارش اسپوتنیک، این ناآرامی اوایل هفته در جریان اعتراض به تغییرات در قانون حق شهروندی آغاز شد؛ پس از آن که ایالات متحده دولت هند را به انفعال در رابطه با متوقف کردن خشونت پلیس علیه مسلمانان هندی متهم کرد.

در جریان چهار روز درگیری در دهلی‌نو، دست‌کم ۳۴ تن کشته و بیش از ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند. ممنوعیت آمد و شد در مناطق بسیاری اعمال شده است و سر وزیر این شهر از دولت خواسته است تا برای کنترل ناآرامی نیرو اعزام کند.

در همین حال، کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی آمریکا چهارشنبه تاکید کرد، گزارش‌‌هایی از وقوع خشونت در پایتخت هند خصوصا علیه مسلمانان نگران‌کننده است. مسلمانان بیشترین تاثیر را از تغییرات قانون شهروندی متحمل می‌شوند. او از دولت هند خواسته است تا "نقض آشکار استانداردهای حقوق بشری بین‌المللی" را متوقف کند و تدابیری فوری برای تضمین ایمنی تمامی شهروندانش بیندیشد.

راوش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند در پیامی توییتری نوشت: ما شاهد اظهارنظر کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی آمریکا درباره رسانه‌ها و مسائل مرتبط با خشونت در دهلی‌نو بودیم. چنین اظهاراتی اساسا ناصحیح و گمراه‌کننده هستند و هدفشان این است که وضعیت را سیاسی کنند.

این سخنگو تاکید کرد که آژانس‌های امنیتی و دولت هند برای جلوگیری از بروز خشونت تلاش می‌کنند. او افزود: نخست‌وزیر آشکارا خواستار صلح و برادری شده است. ما تقاضا داریم تا چنین سخنان غیر مسوولانه‌ای در چنین وضعیت حساسی بیان نشوند.

پارلمان هند ماه دسامبر اصلاحیه‌ای برای قانون ۱۹۵۵ شهروندی هند به تصویب رساند که فرایند کسب شهروندی را برای هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها، مسیحیان، جینی‌ها و پارسیان که از کشورهای مسلمان همسایه گریخته‌اند و پیش از دسامبر ۲۰۱۴ تحت و اذیت و آزار قرار داشتند، تسهیل می‌کند. مسلمانان در این فرایند مستثنی شدند و همین امر خشم جامعه مسلمانان هند را که این اصلاحات را تبعیض‌آمیز می‌دانند، برانگیخت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.