فرزاد بابایی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ویروس‌ها ژنوم سلول‌های انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گفت: سیستم ایمنی بدن هر نوع تغییر در ساختار ژنوم‌ها را شناسایی و به مقابله با آن می پردازند، لذا اگر سیستم ایمنی بدن مقاوم باشد می تواند به مقابله با ویروس ها بپردازد و از این حیث تقویت سیستم ایمنی در مواجهه با کرونا ویروس اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به ناشناخته بودن بیماری کرونا، گفت: به نظر می رسد با استفاده از تجربیات هم خانواده های این ویروس مثل سارس بتوان در مورد مصرف خوراکی های مفید برای مقابله با این بیماری جدید اظهار نظر کرد.

این کارشناس تغذیه و رژیم رمانی با بیان اینکه ویتامین‌های C، E، سلنیوم و پروتئین‌ها نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند، گفت: این نوع ویتامین‌ها پیش‌ساز سلول‌های آنتی اکسیدانی بدن شده و می توانند مقاومت بدن را در برابر ویروسی مثل کرونا بالا ببرند.

وی با توصیه به مصرف پروتئین‌ها برای مقابله با کرونا ویروس، گفت: توصیه می شود افراد شیر، لبنیات، تخم مرغ و گوشت را به طور روزانه مصرف کنند، البته افراد برای مصرف این نوع مواد حتما باید آنها را در دمای بالا بپزانند.

وی با هشدار در مورد مصرف فست فودها و انواع کباب ها، گفت: در تهیه این نوع غذاهای فست فودی و کباب ها معمولا دمای بالا به همه قسمت‌ها نمی رسد و همین احتمالا بیماری‌زایی آنها را بالا می‌برد.

 وی ادامه داد: همچنین توصیه می شود افراد منابع ویتامین C شامل سبزیجات، انواع کلم‌ها شامل کلم قرمز، بروکلی، کلم پیچ، کاهو و... را به میزان زیاد مصرف کنند، ضمن اینکه مصرف سیر و پیاز به ویژه پیاز قرمز را به صورت روزانه فراموش نکنند.

بابایی در ادامه مصرف سه تا چهار واحد میوه در طول روز را به مردم برای مقابله با کرونا توصیه کرد و افزود: توصیه می شود افراد حداقل روزی چهار عدد میوه شامل نارنگی، پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، کیوی و... میل کنند. 

وی افزود: همچنین مصرف مواد آنتی اکسیدانی مثل خردل، فلفل سیاه، فلفل قرمزف زردچوبه و... به لحاظ برخورداری از ویتامین C و مواد ضدالتهابی، به میزان متعادل همواره توصیه می شود.

 بابایی مصرف مغزها مثل گردو، بادام زمینی، فندق و... را نیز بصورت کم نمک و بدون رنگ برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا توصیه کرد.

بابایی همچنین افراد را به مصرف زیاد آب توصیه کرد و افزود: افراد حتما باید روزانه بین شش تا هشت لیوان آب و حتی بیشتر بنوشند.

وی در ادامه با اشاره به باب شدن داستان هایی در مورد خوردن گرمی‌ها و یا نخوردن سردی‌ها، اظهار نظر در این مورد را به متخصصان طب سنتی واگذار کرد.

 بابایی توصیه هایی تغذیه ای هم به افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، داشت و افزود: توصیه می شود این افراد به دلیل درگیر شدن قسمت بالای سیستم تنفسی، به میزان زیاد آب و مایعات بنوشند.

 بابایی ادامه داد: مصرف زیاد آب همچنین از مشکلات الکترولیتی ناشی از کمبود آب به دلیل اسهال ناشی از کرونا جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه افراد بیماری هم که از بیمارستان مرخص می شوند می توانند یک رژیم غذایی پر پروتیین داشته باشند، گفت: باید گوشت، حبوبات، غلات و همه گروه های غذایی در سوپی که به این افراد داده می شود، گنجانده شود .

بابایی یک توصیه هم به بیماران دیابتی، فشار خون بالا، دارای مشکلات کلیوی و... داشت و از آنها خواست تا علاوه بر رعایت نکات تغذیه ای، زیر نظر پزشک قرص های تقویتی مصرف کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.