یکی از مهمترین دغدغه‌های این روزها پیشگیری از ویروس کرونا است که به گفته متخصصان و پزشکان در سراسر جهان با رعایت بهداشت در محیط‌های مختلف و به حداقل رساندن ارتباط‌های اجتماعی، می‌توان از ابتلا به این ویروس پیشگیری کرد.

مراقبت‌های بهداشتی علاوه بر محیط‌های عمومی در منزل هم ضروری هستند، اما یکی از سئوال‌های رایج مردم در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا این است که آیا وقتی از محیط بیرون به داخل خانه می‌آییم لازم است لباس‌ها و وسایل همراهمان را ضد عفونی کنیم؟

زهره امین زاده، متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: شستشوی اصولی دست‌ها یک مسئله بسیار مهم و مسئله دیگر شستشوی تنفسی است.

او در خصوص شستشوی تنفسی گفت: اگر شما با شخصی که بیمار است تماس داشته باشید، قطرات تنفسی در اثر سرفه و عطسه می‌توانند تا فاصله ۲ متر پرتاب شود و می‌توانند وارد راه‌های تنفسی فرد سالم شود بنابراین توصیه می‌شود از حضور در تجمعات و مکان‌های شلوغ پرهیز شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: تاکنون هیچ توصیه‌ای برای ضد عفونی کردن لباس‌ها برای افراد عادی که خارج از منزل هستند و ارتباط نزدیک با بیماران ندارند، صورت نگرفته است.

امین زاده تاکید کرد: ضد عفونی کردن سطوح منزل و دستگیره‌ها می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد که البته با شستشوی مداوم دستها، خیلی ضروری به شمار نمی‌رود.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: اگرچه ابتلای یکی از اعضای خانواده به این ویروس می‌تواند در دوران نهفتگی، باعث انتقال به دیگر اعضای خانواده شود، زیرا علائم کرونا در ابتدا تفاوت چندانی با سرماخوردگی ندارد و حتی ممکن است در بیشتر افراد ویروس کرونا در حد سرماخوردگی باشد و افراد را راهی بیمارستان نکند، اما اگر علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا را حس کردید سعی کنید تا زمانی که احساس بهبودی ندارید از خانه خارج نشوید و بعد از مراجعه به پزشک عمومی با مصرف مایعات و استراحت کامل به روند درمان بیماری کمک کنید.

او توصیه کرد: برای مبتلا نشدن سایر اعضای خانواده حتی در حد سرماخوردگی ساده، لازم است نکاتی را رعایت کنیم.

امین زاده گفت:کرونا همانند هر ویروس تنفسی دیگر است، توصیه می‌شود فردی که دارای علائم تنفسی است، اصول بهداشتی همانند ماسک زدن را رعایت کرده و در خانه بماند تا افراد دیگر را آلوده نکند.  اگر از دستمال کاغذی استفاده می‌کنید آنرا روی سطوح مختلف قرار ندهید و مستقیم در سطل زباله دردار بیندازید. دست‌های خود را کامل بشویید که به سطوح و افراد دیگر منتقل نکنید. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.