به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، یکی از مقامات ارشد سابق صندوق بین‌المللی پول گفت ویروس کرونا با کاهش هزینه مصرف کنندگان و گردشگری در دو ماه اول سال میلادی جاری ۱.۳ تریلیون یوان (۱۸۵ میلیارد دلار) برای چین هزینه داشته است.

 ژو مین که بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ نایب رئیس صندوق بین‌المللی پول بود گفت شیوع ویروس کرونا احتمالاً ۹۰۰ میلیارد یوان در ژانویه و فوریه به صنعت گردشگری آسیب رسانده است و هزینه کرد مصرف‌کنندگان برای غذا و نوشیدنی ها هم ۴۲۰ میلیارد یوان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

ژو که در حال حاضر سرپرست موسسه ملی تحقیقات مالی در دانشگاه سینگهوا در پکن است گفت با وجود آنکه هزینه های آنلاین مخصوصاً در خدمات آموزشی و تفریحی بخشی از این خسارت ها را جبران کرده ولی کل آسیب وارد شده به اقتصاد طی این دوره ۱.۳۸ تریلیون یوان است.

طبق آمار اداره ملی آمار چین، این رقم نشان دهنده ۳.۳ درصد از کل خرده فروشی چین در ۲۰۱۹ است.

ژو گفت: «کاهش مصرف در سه ماهه اول سال میلادی جاری می‌تواند رشد اقتصادی چین را سه تا چهار درصد پایین بیاورد. ما به یک بازگشت قوی نیاز داریم و این کار ۱۰ برابر تلاش بیشتری را می طلبد».

 هزینه مصرف کنندگان زیربنای اقتصاد چین است و حدود ۶۰ درصد رشد این کشور را در سال گذشته تشکیل داد. ولی با توجه به این که ویروس کرونا هنوز کاملا مهار نشده است، بسیاری از دولت های محلی تمایلی به بازکردن تاسیسات عمومی مثل سینما ها و رستوران ها ندارند.

 علیرغم تخمین‌های ناامیدکننده ژو، این آمار شامل فروش خودرو نمی‌شود. فروش خودرو در چین ۲۰.۵ درصد نسبت به سال گذشته در ژانویه کاهش یافت که بزرگترین کاهش ماهانه طی ۱۵ سال گذشته بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.