مجید اسکندرپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تریاک نه تنها تاثیری در افزایش وزن مرغ ندارد، بلکه به علت بالا بردن متابولیسم پایه و سوزاندن ذخایر بدن موجب کاهش وزن در مرغ‌ها نیز می‌شود. به عبارتی می‌توان اذعان کرد این ماده بر وزن مرغ‌ها تاثیر معکوس خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آنچه موجب رشد سریع مرغ‌های گوشتی طی مدت کوتاه ۶ الی ۷ هفته می‌شود حاصل تلاش هدفمند و مستمر ۶۰ ساله دانشمندان علوم اصلاح نژاد، تغذیه، دامپزشکی، بهداشت و مدیریت پرورش است، عنوان‌ کرد: در نهاد مرغ‌های گوشتی امروزی این پتانسیل وجود دارد که در شرایط بهداشتی، مدیریتی و تغذیه‌ای مناسب می‌توانند به سرعت رشد کرده و ظرف مدت ۳۵ الی ۴۲ روز آماده عرضه به بازار شوند. از سوی دیگر نسبتا با مصرف غذای کمتر، گوشت بیشتر و با کیفیت بالاتری تولید می‌کنند. در حقیقت سرعت رشد مرغ‌های امروزی حاصل تلاش علمی ۶۰ ساله دانشمندان نه خوراندن هورمون و تریاک به مرغان است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه استفاده از جیره غذایی استاندارد و ایجاد شرایط بهینه برای پرورش بهترین راهکار برای افزایش وزن در نژادهای گوشتی است، ابراز کرد: شایعه استفاده از هورمون نیز غیرعلمی و غیرمستند بوده و از نظر عملی به لحاظ قیمت بالا، مشکلات تزریق و عدم نیاز نژادهای اصلاح شده امکان‌پذیر نیست. همچنین طیور تولیدی به لحاظ همه باقی‌مانده‌ها به‌صورت دوره‌ای بررسی و آزمایش می‌شود و گفتنی است که صادرات به سایر کشورها یکی از دلایل بالا بودن کیفیت گوشت مرغ تولیدی کشور و رد اینگونه شایعات است.

اسکندرپور با بیان اینکه تعداد ۱۱ واحد تولید کنسانتره یا خوراک دام طیور و آبزیان دارای پروانه در استان فعال هستند، افزود: در مواردی نیز با کارگاه‌های تولید خوراک غیرمجاز نیز برخورد شده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری به عمل آمده است. لازم به ذکر است که خوراک مورد تایید باید با استفاده از نهاده‌های مرغوب و بهداشتی و از منابع مجاز تهیه شده همچنین زیر نظر متخصصان فرموله یا به عبارتی جیره‌نویسی شود تا متناسب با نوع دام، سن، جثه، مرحله تولید و غیره نیازهای تغذیه‌ای دام تامین شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۵ واحد مرغ مادر گوشتی و یک واحد مرغ مادر تخم‌گذار در استان وجود دارد، عنوان کرد: لازم به ذکر است که اداره‌کل دامپزشکی به‌صورت دوره‌ای و تصادفی از خوراک تولیدی نمونه‌گیری کرده و بر اساس استانداردهای بهداشتی سازمان متبوع، نظارت عالیه را انجام می‌دهد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه اظهار نظر در مورد میزان واردات و صادرات خوراک در حیطه وظایف معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی است، خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که شهروندان فرآورده‌های پروتئینی با منشاء دامی را فقط از مراکز مجاز تهیه کنند و هنگام خرید به مهر دامپزشکی و برچسب روی محصولات توجه نکرده و هرگونه موارد مشکوک را ازطریق شماره تلفن ۱۵۱۲ اطلاع‌رسانی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.