علاوه بر این، امروز که سازمان تجارت جهانی با هدف حذف مرزها و کاهش تعرفه‌‌های گمرکی شکل گرفته است، در راه آسان سازی مبادلات تجاری میان کشورها توجه خاصی به رعایت استانداردهای بین المللی، ملی و منطقه ای دارد، زیرا استاندارد زبان مشترک کشورها و اعتمادساز بین آنهاست.

جمهوری اسلامی ایران نیز با درک این ضرورت‌ها در برنامه‌های توسعه توجه خاصی به موضوع استاندارد داشته است:

" تقویت و توسعه نظام استاندارد ملی" به عنوان یکی از سیاست‌های چهارگانه لازم برای نیل به رشد مستمر و پرشتاب اقتصادی (به میزان ۸درصد رشد سالانه تولید ناخالص داخلی) در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قرار گرفته است.

اکنون نیز در آستانه تصویب و اجرای برنامه ششم توسعه، در سیاست‌های کلی این برنامه و در بند ۳۰ " تدوین و اجرای سند جامع و نقشه راه تحول نظام استانداردسازی کشور و مدیریت کیفیت" به عنوان یکی از سیاست‌های برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است. بدیهی است انجام این وظیفه به تنهایی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران و یکصد هزار همکار بخش خصوصی کاری بس دشوار و هزینه بردار بوده و تنها راه انجام تمام و کمال این وظیفه و کاهش هزینه‌های اجرای آن حضور مردم متعهد و آگاه کشورمان است. در این راه اما حضور آحاد مردم در همه مراحل تدوین استاندارد، اجرا و نظارت تنها شرط ضروری برای توفیق سازمان ملی استاندارد کشور در راه خدمت رسانی به جامعه اسلامی است.

علاوه بر نظر محققان و متخصصان فهیم و هوشمند در تدوین استاندارد، نظارت یکایک مردم شریف و آگاه بر تمام محصولات دارای نشان و کد ده رقمی استاندارد، ارسال آن به سامانه ۱۵۱۷ و کسب پاسخ یک ضرورت تاریخی است. اگر از جامعه ۷۰ میلیونی، به طور مثال فقط یک میلیون نفر کار نظارت را برعهده گیرند، کمتر تولید کننده ای پیدا خواهد شد که به تعهدات خود به نشان استاندارد بی تفاوت باشد. از سوی دیگر بسیاری از تولیدگران و خادمان بخش خدمات، با این نظارت تشویق می‌شوند بر روی محصول و خدمات خود نشان اعتمادساز استاندارد را حک کنند.

اکنون که کار نظارت بر عهده تعداد محدودی از خدمتگزاران جامعه در سازمان ملی استاندارد ایران گذاشته شده است، فرهنگ‌سازی برای حضور هر فرد ایرانی به عنوان یک ناظر می‌تواند دامنه این نظارت را به تمام جامعه گسترش دهد تا شاهد پوشش استاندارد بر همه محصولات و خدمات در کشور باشیم. این پوشش علاوه بر ایجاد اطمینان و اعتماد در بین مصرف کنندگان داخل کشور، نقطه اتکایی برای افزایش صادرات محصولات و خدمات کشور به خارج، کاهش واردات و حذف قاچاق کالا خواهد بود و همین موضوع به شکوفایی اقتصاد ملی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی منتهی خواهد شد.

سازمان بین المللی استاندارد (ایزو) به منظور جلب توجه جوامع به موضوع استاندارد در سراسر جهان، هر سال ۲۲ مهر ماه را به عنوان روز جهانی استاندارد اعلام کرده است و تمام کشورهای عضو ایزو به گرامیداشت این روز می‌پردازند.

سازمان ملی استاندارد ایران نیز به عنوان یکی از اعضای تأثیرگذار ایزو، امسال روز جهانی استاندارد را به دلیل تقارن با ایام شهادت سالار و سرور شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، با چهار روز تأخیر در ۲۶ مهر ماه جاری گرامی می‌دارد. در این روز از تولیدکنندگان کشور که با رعایت استانداردها در جهت تحقق اهداف برنامه توسعه گام‌های مهمی برداشته‌اند، قدردانی می‌شود. در این روز جوایز و لوح تقدیر به واحدهای تولیدی نمونه، مدیران کنترل کیفیت نمونه، دبیران تدوین نمونه، مراکز آموزشی همکار نمونه، کمیته‌های فنی متناظر نمونه، آزمایشگاه‌ها و نهادهای گواهی کننده تأیید صلاحیت شده نمونه و محققین برتر، با حضور مقامات مسوول کشور به منظور ارتقای فرهنگ استاندارد در کشور اهدا می‌شود.

 " استانداردها اعتماد سازند" شعار امسال روز جهانی استاندارد است که در واقع ضرورت نظارت ملی بر تدوین و اجرای استانداردها را بیان می‌کند، زیرا اعتماد ملی در سایه نظارت ملی بر استانداردها تحقق می‌یابد.

با امید به حضور مردم فهیم و آگاه در عرصه استانداردسازی کشورمان، روز جهانی استاندارد را گرامی می‌داریم.