پرواز موشک Long March-۵B چین در ماه آوریل اتفاق می‌افتد و این نشانگر آغاز قریب الوقوع ساخت ایستگاه فضایی چین است. 

موشک، کپسول هسته اولیه نمونه ایستگاه فضایی و سفینه فضایی سرنشین‌دار آزمایشی در مرکز پرتاب فضایی Wenchang چین واقع شده است.

در طول پرواز در اواسط تا اواخر آوریل، سفینه فضایی سرنشین‌دار آزمایشی بدون خدمه به فضا ارسال می‌شود؛ چینی‌ها در حال آماده‌شدن برای انجام مجموعه‌ فشرده‌ای از مأموریت‌ها به‌منظور ساخت ایستگاه فضایی جدید خود هستند. ایستگاهی که بخش‌های تشکیل‌دهنده‌اش توسط راکت لانگ‌مار‌چ ۵B به فضا پرتاب خواهد شد؛ این راکت احتمالا نخستین پرتاب خود را در سال جاری میلادی به انجام خواهد رساند.

موشک Long Long March-۵B یک نسخه اصلاح شده از Long March-۵ است که در حال حاضر نیز بزرگ‌ترین موشک حامل چین است و عمدتاً برای ارسال کپسول ایستگاه فضایی و فضاپیماهای بزرگ چین به مدار زمین استفاده خواهد شد. 

این موشک از سوخت محیطی از جمله نفت سفید ، هیدروژن مایع و اکسیژن مایع استفاده می‌کند. وانگ جو، مدیرعامل تیم توسعه این موشک در آکادمی چین گفت: این موشک حدود ۸۴۹ تن وزن دارد و ظرفیت بارگذاری آن ۲۲ تن تا مدار کم ارتفاع زمین است.

چین قصد دارد ساخت ایستگاه فضایی را در حدود سال ۲۰۲۲ تکمیل کند؛ بیش از ۱۰ مأموریت در سه سال آینده برای تکمیل ساخت و ساز و فناوری‌های اصلی برای مونتاژ درون مدار و ساخت فضاپیماهای بزرگ برنامه ریزی شده است. 

به گفته کارشناسان، چین هنوز با چالش‌های بسیاری روبرو است، بنابراین موفقیت‌آمیز بودن پرواز موشک مذکور بسیار حائز اهمیت است تا سازمان فضایی این کشور طبق برنامه از پیش تعیین شده خود پیش برود.

امکانات علمی موجود در ایستگاه فضایی می‌توانند صدها پروژه تحقیقاتی را در زمینه‌هایی مانند نجوم، علم زندگی در فضا، بیوتکنولوژی، ریزگردها و مواد فضایی پشتیبانی کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.