دکتر محمودرضا پیروی با حضور در ایسنا و در پاسخ به سوالی درباره محدودیت‌های ایجاد شده در نقل و انتقال‌های پولی تحت تاثیر تحریم‌ها و مشکلات هلال احمر در تامین داروهای خاص و تک نسخه‌ای، گفت: به دلیل تحریم‌ها، نقل و انتقال‌های مالی دشوار شده است. میزان تخصیص ارز دولتی کاهش یافته است و فرآیندهای انتقال ارز، ترخیص از گمرک و ... هم با مشکلاتی همراه است. از طرفی هم شرکت‌های اروپایی علاقه‌ای برای همکاری مستقیم با شرکت‌های ایرانی را ندارند.

تامین و توزیع سراسری ۱۴۰۱ قلم دارو از سوی هلال احمر طی امسال

وی در عین حال به آمار و ارقام اقلام دارویی که توسط هلال احمر تأمین می‌شود، اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۹۷ شرکت پخش سها هلال وابسته به سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر تعداد ۲۱۲۳ قلم بالغ بر ۸۵۳.۴۶۵.۹۴ بسته و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۴۰۱ قلم بالغ بر ۵۳۶.۱۵۹.۱۳۶ بسته انواع دارو را تأمین و به صورت سراسری توزیع کرده است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه هلال احمر به جز تأمین داروهای خاص و تک نسخه‌ای در تأمین داروهای دیگر هم مشارکت دارد یا خیر، گفت: بله. سایر داروهای مورد نیاز بیماران از طریق شرکت پخش سها هلال تأمین و به صورت سراسری توزیع می‌شود. همچنین حدود ۱۸۰۰ الی ۲۰۰۰ قلم انواع دارو از طریق داروخانه مرکزی هلال احمر به صورت روزانه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

آمار کمبودهای دارویی در داروخانه‌های هلال احمر

پیروی در خصوص میزان کمبودهای دارویی در داروخانه‌های هلال احمر نیز به ایسنا گفت: طبق بررسی‌های انجام شده و مشاهدات عینی حدود ۳۵۰ الی ۴۰۰ قلم کمبود دارویی در کشور وجود دارد و داروخانه‌های هلال احمر هم از این کمبود متاثر هستند.  

وی همچنین درباره میزان بودجه‌ سالانه تخصیصی هلال احمر در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در حوزه دارویی، سازمان تدارکات پزشکی و شرکت‌های تابعه خودگردان هستند و ردیف بودجه‌ای ندارند. به همین دلیل تمامی داروها و تجهیزات پزشکی قابل عرضه به بیماران از طریق تولید داخلی و واردات تأمین می‌شود. سایر فعالیت‌های جمعیت هلال احمر در حوزه دارو در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی و همچنین مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران صورت می‌گیرد که متناسب با ماموریت‌هایی که در حوزه کمک‌های بشردوستانه به آنها محول می‌شود، بودجه‌هایی در اختیار دارند. مشخصا در همه حوزه‌ها کمبودهای بودجه‌ای وجود دارد که متاثر از شرایط کشور است، اما هلال احمر سعی می‌کند با توجه به شرایط موجود بیشترین بهره را از بودجه‌های فعلی ببرد.

بهبود روابط با سازمان غذا و دارو

دبیرکل جمعیت هلال احمر درباره نحوه تعامل هلال با سازمان غذا و دارو در سفارش و تأمین داروها گفت: در شش ماه گذشته همکاری مناسبی بین شرکت بازرگانی سها کیش وابسته به سازمان تدارکات پزشکی و سازمان غذا و دارو به دلایل متعددی وجود نداشته است، اما از دو ماه گذشته و طی برگزاری جلسات متعدد با سازمان غذا و دارو، سیاست‌های شرکت تعیین و همکاری‌ها بهبود یافته و در حال گسترش می‌باشد.

مجوز واردات ۷۰ قلم دارو به هلال احمر

افزایش سقف پذیرش بیماران تک نسخه‌ای

وی افزود: در حال حاضر مجوز واردات ۷۰  قلم دارو (بدون وارد کننده رسمی) به شرکت بازرگانی سها کیش واگذار شده که سال آینده تأمین و وارد کشور خواهد شد. سقف پذیرش بیماران تک نسخه‌ای افزایش یافته و تأمین داروهای خاص به این شرکت محول گردیده است. شرکت بازرگانی سها کیش بصورت پیوسته در مناقصات دارویی سازمان غذا و دارو شرکت نموده و بعضاً برنده مناقصات می‌گردد. شایان ذکر است در سایر حوزه‌ها اعم از تأمین تجهیزات پزشکی، مکمل‌ها و ... نیز همکاری‌های مشترک وجود دارد. تعامل داروخانه­‌های جمعیت هلال احمر با سازمان غذا و دارو هم خوب است و فعالیت آنها طبق مجوزهای صادره از سوی آن سازمان است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.