شهیندخت مولاوردی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان درباره اظهارات اخیر غلامعلی حدادعادل مبنی بر اینکه «اصلاح‌طلبان همیشه از رد صلاحیت‌ها می‌نالند و همیشه هم در انتخابات لیست کامل می‌دهند» می‌گوید: در جلسه شب گذشته شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به این موضوع پاسخ داده شد. مگر اصلاح‌طلبان چند لیست منتشر کرده‌اند؟! تنها دو لیست منتشرشده؛ لیست مشترک هشت حزب اصلاح‌طلب و لیستی که حزب کارگزاران منتشر کرده است.

فقط دو لیست انتخاباتی منتشر شده است

وی در پاسخ به اینکه همین موضوع نقد و رفتار تکراری خوانده‌شده است، تأکید می‌کند: این راهبرد اجماعی ما در این دوره است که‌ مطابق آن هیچ لیستی تحت عنوان شورای عالی اصلاح‌طلبان منتشر نمی‌شود، اما احزاب عضو می‌توانند لیست انتخاباتی منتشر کنند؛ چراکه بعضاً دبیرکل و نامزد تأیید صلاحیت شده دارند؛ ازاین ‌رو در ارائه لیست مخیرند.

این چهره اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه چرا جریان اصلاحات، یک رفتار جمعی واحد از خود بروز دهند، می‌گوید: راهبرد شورای عالی سیاست‌گذاری یک راهبرد جمعی است. اعضای شورای عالی به‌اتفاق تصمیم گرفتند، تحت عنوان و پرچم شورای عالی لیستی منتشر نشود اما احزاب و استان‌ها در صورت تمایل و اقتضا می‌توانند لیست انتخاباتی منتشر کنند.

مولاوردی در واکنش به اینکه برخی این راهبرد اصلاح‌طلبان را نوعی عدم پذیرش مسئولیت در قبال رفتار آتی نمایندگان احتمالی این جریان در مجلس یازدهم می‌دانند، توضیح می‌دهد: باید توجه داشت هرچند این افراد اساساً کاندیدای جریان اصلاح‌طلبی، به معنای انتخابات دور قبل نیستند، اما این افراد در قبال حزب خود و احیاناً شخصیتهایی که از آنها حمایت کردند، مسئول‌اند و باید پاسخگو باشند. 

وی درباره اینکه در روزهای آینده احتمال حمایت شورای عالی سیاست‌گذاری یا چهره‌های شاخص آن از نامزدهای احزاب اصلاح‌طلب وجود دارد یا نه، می‌گوید: من نمی‌توانم از جانب اعضای دیگر شورا اظهارنظری کنم، اما درباره این موضوع، صحبتی نشده است که منعی برای آن در نظر گرفته شود. حمایت و عدم‌حمایت، هر دو محتمل است.

اصلاح‌طلبان: صندوق رأی، مناسب‌ترین گزینه برای کنشگری سیاسی

این عضو هیئت‌رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری درباره اینکه این شورا بنا دارد راهبرد و برنامه خود برای مجلس یازدهم را منتشر کند تا مردم بر مبنای آن و تشخیص خود به نامزدهای احزاب اصلاح‌طلب رأی دهند، می‌گوید: بله. این برنامه در حال آماده‌سازی  برای انتشار است. ما یک برنامه سنجش‌پذیر و شاخص مصوب برای تعیین معیارها و ویژگی‌های یک نماینده اصلاح‌طلب و میثاق نامه داشتیم که در صورت ورود نمایندگان این جریان به مجلس، افراد موظف به اجرای آن بودند. در حال حاضر نیز کاندیداهای احزابی که لیست منتشر کرده‌اند، این میثاق نامه را امضا کرده‌اند تا امکان پاسخگویی به احزاب و چهره‌های حامی آنها وجود داشته باشد.

مولاوردی در واکنش به این نقد که جریان اصلاحات علی‌رغم تأیید صلاحیت برخی چهره‌های شاخص این جریان اقدام به انتشار لیست انتخاباتی نکرده؛ چراکه می‌داند اقبال عمومی را از دست داده، می‌گوید: این تحلیل ما نیست و اگر هم درست باشد شامل همه جریانات می‌شود و نه جریان خاصی. برای راستی آزمایی این تحلیل، فضا را باز کنند تا مشخص شود در همین شرایط اقبال عمومی به کدام جریان بیشتر است. این راهبرد اجماعی ما بوده است تا سیاست‌ورزی‌مان در این دوره این‌گونه باشد.

راهی که هم بدنه راضی باشد هم هزینه‌زا نباشد؟

وی در پاسخ به اینکه چطور می‌توان در اعتراض به شیوه نظارت، لیست نداد و از سوی دیگر، حضور در انتخابات را تحریم نکرد، تصریح می‌کند: جریان اصلاحات همچنان صندوق رأی را مهم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه برای کنشگری سیاسی می‌داند و در جلسه شب گذشته نیز، مجدد تأکید شد عدم ارائه لیست به معنای عدم مشارکت نیست.

این چهره اصلاح‌طلب درباره پاسخ جریان اصلاحات به  گروهی از دانشجویان که در تجمع روز گذشته دانشگاه امیرکبیر خواهان تحریم انتخابات شدند، می‌گوید: به ما بگویند با تمام بی‌مهری‌ها، اصلاح‌طلبان چه باید می‌کردند؟ راهی جز آنچه الان در پیش‌گرفته‌اند، نداشتند. آن‌هم شیوه‌ای بینابین است که هم بتواند بدنه اصلاحات را راضی نگه دارد و هم بیش از این، برای جریان اصلاح‌طلبی هزینه‌زا نباشد. من تصور می‌کنم راهبرد امروز ما عاقلانه‌ترین و مؤثرترین راهبرد است.

هفته گذشته شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان طی بیانیه‌ای اعلام کرد «اصلاح‌طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان یا هر عنوان دیگری که تداعی‌کننده ائتلاف اصلاح‌طلبان باشد، نخواهند داشت و هر ائتلافی تحت این عناوین قویاً تکذیب می‌شود.» البته این شورا مصوب کرده است احزاب عضو می‌توانند به‌صورت جداگانه لیست منتشر کنند و آنها نیز در انتخابات مشارکت کنند. رویکردی که با انتقاداتی از این قبیل مواجه شد که در انتخابات پیش رو در مقایسه با دوره گذشته، چهره‌های شاخصی از این جریان تأیید صلاحیت شدند، یا اینکه عدم ارائه لیست توسط اصلاح‌طلبان به سبب علم آنها به کاهش سرمایه اجتماعی و افزایش احتمال شکستشان است. روز گذشته نیز غلامعلی حدادعادل، از اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در واکنش به این راهبرد رقبایشان به ایسنا گفته است «اصلاح‌طلبان همیشه از رد صلاحیت‌ها می‌نالند و همیشه هم در انتخابات لیست کامل می‌دهند؛ لذا این‌یک داستان تکراری است.» 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.