محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همایش طرح اقدام ملی مسکن که امروز ۲۹ بهمن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: وزارت راه و شهرسازی در خصوص تولید مسکن به عنوان بخشی از دولت مسئولیت مستقیم دارد و باید به این نکته توجه کنیم که هرگونه فکر و ایده و رویکرد و اقدام و حرکت در وزارت راه و شهرسازی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل باید پرتلاش و موثر رضایت خاطر مردم را فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که خانه دار کردن مردم به حکم قانون اساسی وظیفه دولت است، گفت: مجموعه سیاست‌ها و اقدامات دولت و مشخصا وزارت راه و شهرسازی همگی باید از جنس تسهیل کننده و در راستای خانه‌دار کردن مردم باشد.
 
اسلامی، سختگیری‌های بی‌مورد را در حفاظت از اراضی، مانعی برای کمک به خانه دار کردن مردم دانست و گفت: اگرچه دولت وظیفه دارد از بیت‌المال و اراضی دولتی حفاظت کند، اما این کار به معنای توقف در عرضه و تولید مسکن نیست.
 
وی تصریح کرد: جریان تولید مسکن باید به جریانی پایدار تبیدل شود که این پایدار سازی با طرح اقدام ملی مسکن محقق خواهد شد.
 
اسلامی با تاکید بر اینکه شان وزارت راه و شهرسازی ارائه خدمات به مردم و گشودن گره از کار مردم است، گفت: همایش طرح اقدام ملی مسکن ایجاد باور مشترک و همگرایی در تولید مسکن است و این همگرایی در اجرای طرح اقدام ملی مسکن در یکسال گذشته تا کنون در حد توان و بضاعت وزارتخانه محقق شده است.
 
وی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی را تکمیل واحدهای مسکونی باقیمانده مسکن مهر عنوان کرد و گفت: واحدهای باقیمانده مسکن مهر به استثنای واحدهای دارای مشکلات حقوقی و قانونی تکمیل خواهد شد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
اسلامی یادآور شد: طرح اقدام ملی مسکن ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در برنامه قرار داده که ۱۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن، ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران و ۲۰۰ هزار واحد توسط شرکت عمران شهرهای جدید احداث خواهد شد.
 
وی همچنین امضا تفاهمنامه با سازمان‌های نظام مهندسی، شرکت تهاتر ایرانیان و وزارت کشور را تسهیل کننده اجرای طرح اقدام ملی مسکن اعلام کرد و گفت: از شرکت‌هایی که قابلیت ساخت و ساز با کیفیت را دارند جهت مشارکت دعوت می‌کنیم.
وی همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مسکن و همچنین شرکت سرمایه گذاری بانک مسکن را قابل توجه خواند و افزود: ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن در اسفندماه برگزار می‌شود و استان‌ها مکلف هستند زمین‌های لازم را برای اجرای این طرح فراهم کنند.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان باید با تمام قوا در شهرها فعال شوند و در جریان تولید مسکن تاثیر گذار باشند.وی خاطرنشان کرد: در برخی از شهرها نظام مهندسی ساختمان باید خدمات نظام مهندسی را به صورت رایگان یا با قیمت حداقلی ارائه دهند.
اسلامی افزود: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن از سنتی‌سازی خودداری شود و عامل صنعتی و صنعتی‌سازی برای کیفیت بخشی ملاک عمل قرار گیرد.
 
وی در پایان اجرای طرح اقدام ملی مسکن را در مناطقی از شهرها که دارای زیرساخت‌های لازم هستند، از ویژگی‌های این طرح برشمرد و گفت: توجه به شهرسازی و معماری در این طرح از رویکردهای وزارت راه و شهرسازی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.