قدرتعلی حشمتیان، دبیر کل حزب مستقل و اعتدال ایران، درباره اینکه چه فردی ریاست مجلس آینده را برعهده دارد؛ گفت: این موضوع  به این دلیل که اصولگرایان به دنبال این هستند که قالیباف را به ریاست مجلس برسانند، اصلاح طلبان هم به دنبال تعیین حجت الاسلام مجید انصاری برای ریاست مجلس هستند؛ نا مشخص است. مستقلین و اعتدال نیز درصدد بودند تا علی مطهری را به ریاست مجلس برسانند، اما گزینه مستقلین رد صلاحیت شد و درنتیجه دو گزینه شاخص دیگر هنوز مبهم است.البته رفع ابهام این موضوع به فضای روزهای باقی مانده تا انتخابات بستگی دارد.

حشمتیان در پاسخ به این سوال که با توجه به همین فضای موجود در جامعه، کدام نامزد احتمال ریاست مجلس را دارد، خاطرنشان کرد: نامزدهای دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب وارد مجلس شوند، اما به نظر من اکثریت مجلس یازدهم در دستان طیف اصولگرا قرار خواهد داشت. البته یک اقلیت از اصلاح طلبان و اقلیتی هم از مستقلین در مجلس یازدهم حاضر خواهند بود. فراکسیون اصولگرایان در مجلس آینده قدرتمندتر خواهند بود، آن هم به این دلیل است که نامزدهای اصلاح طلبان و مستقلین و اعتدالگرایان کمتر تائید شدند.  

انتشار لیست انتخاباتی حزب مستقل واعتدال ایران 

همچنین دبیرکل حزب مستقل واعتدال ایران لیست انتخاباتی حزب متبوع خود را درحوزه تهران، ری، شمیرانات، شهرری واسلام شهر منتشر کرد.

برنابر آنچه باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است، لیست مذکور ۲۰ کاندیدای مشترک با لیست علی مطهری نماینده تهران و رئیس صدای ملت دارد. فهرست کاندیداهایی که دراین لیست موردحمایت علی مطهری. قرار گرفته اند، بیست نفر و فهرست کاندیدای موردحمایت قدرتعلی حشمتیان هشت نفر بیشتر از لیست علی مطهری و سی نفره می‌باشد که به شرح زیر است:

۱-مجید انصاری

۲-غلامرضا مصباحی مقدم

۳-علی عباسپور تهرانی‌فرد

۴-محمدرضا راه‌چمنی

۵-محمدحسین مقیمی

۶-مصطفی کواکبیان

۷-علیرضا محجوب

۸-افشین علا

۹-محمدرضا نجفی

۱۰-سید فرید موسوی

۱۱-محمدعلی وکیلی

۱۲-رامین مهمان‌پرست

۱۳-رضا تقی‌پور انوری

۱۴-علی اصغر پور عزت

۱۵-داود محمدی

۱۶-سهیلا جلودار زاده

۱۷-فریده اولاد قباد

۱۸-الهام امین‌زاده

۱۹-پروانه مافی

۲۰-زهرا ساعی

۲۱_عبدالحسن روح الامینی

۲۲_فهیمه خانمحمدزاده

۲۳_سیدرضا تقوی

۲۴_سیدمحمدحسینی

۲۵_لاله افتخاری

۲۶_زهرا صادقی

۲۷_سارا فدایی

۲۸_زهره الهیان

۲۹_مجید کیوانی

۳۰_ وحیدامجدیان

راهی جز شرکت در انتخابات وجود ندارد

محمود صادقی، نماینده مردم تهران، با تأکید بر لزوم مشارکت همه آحاد جامعه در انتخابات دوم اسفندماه گفت: به نظر من راهی به جز شرکت در انتخابات وجود ندارد. در واقع تنها راه اثرگذاری مردم بر روند امور همین انتخابات است. انتخابات مجرای دخالت اراده مردم بوده و علی‌رغم تنگناهایی که وجود دارد من انتخابات را تنها راه می‌بینم.

بنابر گزارش ایسنا، وی افزود: در چارچوب تصمیمات اصلاح طلبان و به عنوان یک عضو از این مجموعه می‌گویم که هیچ‌گاه اصلاح طلبان به دنبال تحریم انتخابات نیستند و همیشه برای حمایت از کاندیداها و ارائه لیست، راهبردی معقول داشته‌اند.

این عضو فراکسیون امید مجلس عنوان کرد: در واقع در حد امکان لیست ارائه می‌شود چرا که لازمه ارائه لیست واحد این است که به تعداد مناسب اصلاح طلب شناخته شده وجود داشته باشد که بتوان عملکرد آن‌ها را تضمین کرد. البته این موضوع با توجه به تجربه در انتخابات گذشته بوده است؛ چرا که در آن زمان چندان اصراری بر هویت اصلاح طلبی افراد نبوده و ملاک صرفا مشارکت حداکثری بوده است. ولی براساس همین تجربه که به دست آمد توجه شد که باید برای تضمین عملکرد اشخاص اطمینان بیشتری بر جهت‌گیری و هویت آن‌ها وجود داشته باشد.

لیست‌های فرعی دلیلی بر وجود موازی‌کاری در جریان اصولگرایی نیست

حسین قربانزاده، فعال سیاسی اصولگراف در پاسخ به این پرسش که علت ارائه لیست‌های متعدد از سوی جریان اصولگرایی در این دوره از انتخابات مجلس چیست، اظهار کرد: ما در حال حاضر در دوره‌ای به سر می‌بریم که دسترسی همه افراد به شبکه‌های اجتماعی که به نوعی بدل به رسانه‌های کوچک و تاثیرگذاری شده‌اند، فراهم است. همین امکان سبب شده کسانی که خود را دارای نظری می‌دانند با تکیه بر ابزارهایی همچون فتوشاپ، فهرستی آماده کنند و در آن افراد مورد نظر خود را قرار دهند و با اشتراکاتی نسبت به لیست‌های دیگر منتشر سازند و در شبکه‌های اجتماعی پخش کنند.

بنابر گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به این شرایط و نیز با یادآوری اینکه در دوره‌های گذشته هم لیست‌های فرعی و کوچک وجود داشته و حالا هم وجود دارد، به نظر می‌رسد مانوری که برخی رسانه‌های عمدتاً نزدیک به جریان رقیب درباره تعدد فهرست‌ها در میان اصولگرایان می‌دهند، یک کار سیاسی و تبلیغاتی است. وگرنه در هر دوره‌ای از انتخابات ممکن است لیست‌های کوچکتر هم مطرح باشند و حتی در میان خود اصلاح‌طلبان نیز اوضاع به گونه‌ای است که برخی‌شان از حضور در انتخابات سر باز زده‌اند، برخی لیست جداگانه داده‌اند و عده‌ای هم ائتلاف کرده‌اند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: در مجموع ارائه لیست‌های فرعی را نمی‌توان مصداق موازی‌کاری در امر ائتلاف و وحدت دانست. الان اصولگرایان ۳ لیست اصلی دارند که همان‌ها هم مرجع اکثریت رای‌دهندگان متمایل به این جریان خواهد بود و این ۳ لیست نیز با یکدیگر مشترکاتی هم دارند اما به هرحال انتظار این است که شرایط به سمتی حرکت کند که حتی همین میزان از تباین نیز میان لیست‌ها دیده نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.