وقتی ردصلاحیت‌ها کاندیداهایشان را از دور رقابت بیرون گذاشت تصمیم گرفتند که دیگر لیستی در انتخابات ارائه نکنند و این تصمیم را در آخرین جلسه شورایعالی اصلاح‌طلبان اعلام کردند. اما این تصمیم همه ماجرا نبود و کارگزاران که همواره از حضور در قدرت به هر قیمتی دفاع می‌کرد این‌بار هم جهت خلاف اصلاح‌طلبان را انتخاب کرد و لیست ۳۰ نفره تهران را منتشر کرد البته در این راه حزب مردم‌سالاری و خانه کارگر هم به آنها پیوستند و در کنار ۶ حزب دیگر یک لیست ائتلافی را به عنوان دومین لیست جریان اصلاحات منتشر کردند.

آذر منصوری قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری درباره این لیست‌ها به خبرآنلاین می‌گوید: « فعلا فرصت انتخابات است و ما بنای ورود به مباحث انتقاد از عملکرد کارگزاران را نداریم. اما در فردای پس از انتخابات باید نشست و روی اصول اولیه سیاست ورزی اصلاح طلبانه به فهم و توافق مشترک رسید.»

او  در این گفت‌وگو از دیدار با سیدمحمد خاتمی و نظرش درباره لیست ارائه شده را مطرح کرد و این را هم گفت که لیست دادن احزاب بدون حرکت جبهه ای تمرین خوبی است.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گپ و گفت است:

****

با توجه به ردصلاحیت چهره های شاخص اصلاح طلب یا کاندیدا نشدن برخی از آنها، لیست دادن اصلاح طلبان از سوی شورای عالی منتفی شد ولی به احزاب این اختیار داده شد که با تصمیم خود اقدام به دادن لیست کنند، به نظر شما در شرایط فعلی لیست دادن اصلاح طلبان موضوعیت دارد؟

بیشترین دغدغه ما در شورای عالی به عنوان نهاد اجماع ساز بین مجموعه احزاب و شخصیت های اصلاح طلب این بوده و هست که این اجماع حفظ شود. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شد چنین مصوبه ای داشته باشیم این بود که هم این اجماع حفظ شود و هم حقوق احزابی که کاندیدا داشتند و می خواستند در انتخابات لیست بدهند رعایت شود.

دو سوم اعضای شورایعالی سیاستگذاری مخالف لیست دادن در تهران بودند

دو سوم اعضای شورای عالی مخالف لیست دادن در تهران بودند، اما طوری تصمیم گیری شد که آنهایی که بنای لیست دادن دارند ، به محلی از اختلاف تبدیل نشود. در تبلیغات هم می بینید که به عنوان مثال از ۳۰حزب شورای هماهنگی چه تعداد لیست داده اند.

تاکید ما بر حضور افراد شاخص هم بر اساس راهبرد مصوبی است که در طول ۱۶ماه فعالیت این دوره شورای عالی روی آن تاکید کردیم. این راهبرد یعنی اینکه در این انتخابات بنا نداشتیم با فراخوان لیست ببندیم. طبعا با این مصوبه لیستی تحت عنوان شورای عالی نه در تهران داریم و نه در حدود بیش از۲۰ استان کشور که شورای اصلاح طلبان در این استانها در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کرده اند که لیست و کاندیدایی برای انتخابات این دوره ندارند. ما همه تلاش خود را طبق راهبرد مصوب شورای عالی برای ارائه لیست و معرفی کاندیدا کردیم، اما عملا شورای نگهبان با رد صلاحیت های گسترده کاندیداهای ما ، ش‌ورای عالی اصلاح طلبان را در موقعیت عدم ارائه لیست قرار داد.

لیست دادن احزاب تمرین خوبی برای حرکت غیر جبهه‌ای است

طی روزهای اخیر دو لیست از سوی جریان اصلاحات منتشر شده است، چند لیستی شدن اردوگاه اصلاحات آراء بدنه رای را چندپاره تر نمی کند؟

طبق مصوبه احزاب می توانند با عنوان خود در این انتخابات لیست دهند. طبعا احزابی که کاندیدا دارند هر کدام ملاحظات خود را دارند. به نظرم بد هم نیست. این لیست ها تمرین خوبی برای احزاب است که بدون حرکت جبهه ای نتیجه انتخابات را در صورت برد و باخت مورد ارزیابی قرار دهند. مسئله این است که اکثریت شورای عالی مخالف لیست دادن در وضعیت موجود بودندو این به عهده خود احزاب موافق گذاشته شد که بخواهند لیست مشابه بدهند یا نه؟ چون شورای عالی بنا و برنامه ای در این زمینه ندارد.

بنای انتقاد از کارگزاران را نداریم اما...

لیست جدا حزب کارگزاران از ائتلاف ۸ حزب با انتقادات زیادی همراه شده و برخی آن را فرصت طلبی و تک روی تعبیر کردند، نگاه شما به این اقدام چیست؟

فعلا فرصت انتخابات است و ما بنای ورود به مباحث انتقاد از عملکرد کارگزاران را نداریم. اما در فردای پس از انتخابات باید نشست و روی اصول اولیه سیاست ورزی اصلاح طلبانه به فهم و توافق مشترک رسید.بخشی از این رفتارها وواکنش ها نشان از این است که متاسفانه روی این اصول نه فهم مشترک و نه توافق مشترک و نه تعهد قابل اتکایی وجود ندارد. این بحث هایی است که‌ پس از انتخابات باید نشست و تکلیف آن را روشن کرد.

تکلیف سه چهارم کرسی های مجلس آینده تقریبا روشن است

چقدر امیدوارید بدنه رای اصلاح طلبان منظورم بدنه رای ثابت این جریان است، اینبار پای صندوق بیایند و به لیست های منتشر شده رای بدهند؟

در شرایطی که حداقل های امکان مشارکت فعال از اصلاح طلبان در این دوره انتخابات گرفته شده است و با توجه به برآیندی که از سطح مشارکت در این انتخابات وجود دارد آنچه قابل پیش بینی است اینکه تکلیف سه چهارم از کرسی ها از پیش تقریبا روشن است و اگر رقابتی هم باشد بین اصولگرایان است. درکرسی های باقیمانده به خصوص در تهران بر اساس تجارب انتخابات گذشته اگر مشارکت به بالای ۴۵درصد برسد شانسی برای اصلاح طلبان وجود دارد اما اگر کمتر از این میزان باشد طبعا اصلاح طلبان باقیمانده شانسی برای راهیابی به محلس آینده در انتخابات ندارند.

رقابت اصلاح طلبان حداقلی است نه حداکثری

  اصلاح طلبان از یک سو مدعی هستند که کاندیدای حداقلی دارند و از سوی دیگر لیست حداکثری با چهره های ناشناخته بسته اند، چرا به سمت همان لیست های حداقلی پیش نمی روند که بدنه رای را گرفتار چهره های ناشناخته نکنند؟

کاندیداهای حداقلی ما هم در این انتخابات عمدتا رد صلاحیت شدند.یعنی حتی در این انتخابات اگر اصلاح طلبان می خواستند لیست اجماعی حداقلی هم ببندند کاندیدایی برایشان باقی نمانده بود.وقتی بیش از نیمی از نمایندگان لیست امید که ما در انتخابات قبل با شعار مطالبات حداقلی -مشارکت حداکثری به مجلس راه یافته بودند، رد صلاحیت شدند.در حد انگشتان دست در کل کشور برای ما کاندیدای شاخص باقی نمانده است. ما بر اساس راهبرد مصوب خود حرکت کردیم. اما نتیجه ای که شورای نگهبان پیش روی ما گذاشت این بود که از حداکثر ۱۰ استان باقیمانده که ممکن است اصلاح طلبان کاندیدا داشته باشند هم در معدود حوزه هایی امکان رقابت نسبی و نه حداکثری برایشان وجود دارد. می خواهم بگویم به جز ۲۱ استانی که اعلام کرده اند که اصلا کاندیدا ندارند، در حوزه های باقیمانده دیگر هم رقابت اصلاح طلبان رقابت حداکثری نیست، بلکه یک رقابت حداقلی است.

لیست دادن به هر قیمتی نه اصل است نه هدف

ضمن اینکه در نظر داشته باشید، حرف اصلی ما در این دوره از انتخابات با توجه به جایگاهی که مجلس در افکار عمومی به لحاظ سطح اثر گذاری در مناسبات حقیقی و حقوقی قدرت پیدا کرده، تشکیل مجلسی در تراز قانون اساسی بود. تشکیل چنین مجلسی با لیست حداقلی مشابه آنچه در مجلس دهم داشتیم نه تنها تحقق پیدا نمی کند، بلکه سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان را نیز از انتخابات و صندوق رای ناامید و رویگردان می کند. اینکه اصلاح طلبان باید در نقطه ای این اعتماد را در بدنه اجتماعی خود بازسازی کنند که لیست دادن به هر قیمتی در انتخابات نه اصل است و نه هدف. بلکه باید حضور در انتخابات چه حداقلی و چه حداکثری بتواند هم رضایتمندی بدنه اجتماعی اصلاح طلبان را به همراه داشته باشد و اثر ملموس آن در زندگی مردم قابل لمس باشد و هم این حضور قادر باشد بخشی از اصلاحات مد نظر اصلاح طلبان را در ساختار حقیقی و حقوقی قدرت جریانسازی کند.

اصرار بر بودن در قدرت به هر قیمتی، پاشنه آشیل جریان اصلاحات است

تجربه سه انتخابات گذشته با شعار حضور حذاقلی و مشارکت حداکثری که درجای خودناگزیرترین تصمیم اصلاح طلبان بود امروز به ما می گوید که نه تنها سطح منازعات در ساختار حقیقی و حقیقی قدرت کاهش نیافته و حتی طرح مسائلی مانند گفتکوی ملی و آشتی ملی به سخره گرفته شده، بلکه اتفاق مهم دیگری که افتاده این است که اصرار بر این حضور به هر قیمتی موجب کاهش سرمایه اجتماعی و اعتبار اصلاح طلبان شده است. به همین دلیل ما با توجه به اینکه حداکثر تلاش خود را برای حضور فعال در این انتخابات داشتیم باید به صدای بدنه اجتماعی خود هم گوش می دادیم. اصرار بر بودن در قدرت به هر قیمتی، پاشنه آشیل اصلاح طلبان در میزان همراهی بدنه اجتماعیشان است.

شورای عالی سیاستگذاری دخالتی در لیست دادن احزاب اصلاح طلب نداشت

در هر دو لیست منتشر شده اسامی اعضای حزب اعتدال و توسعه هم دیده می شود، اگر قرار بر بودن این افراد در لیست بوده است چرا گزینه ائتلاف گزینه روی میز اصلاح طلبان نبود که بتوانند به صورت رسمی لیستی ارائه دهند؟

ما دخالتی در تصمیم احزاب مدافع لیست دادن نداشته و نداریم. این پرسشی است که احزابی که لیست دادند باید به آن پاسخ دهند.

رئیس دولت اصلاحات گفتند در انتخابات شرکت می کنند اما لیست معرفی نمی کند

فکر می کنید رهبری جریان اصلاحات در لحظه آخر به بحث دعوت به رای یا حمایت از لیست های منتشر شده ورود کند؟

شایعاتی درباره‌ حمایت ‎سیدمحمد خاتمی از لیست‌های انتخاباتی پخش شده است. در دیداری که دیروز با ایشان داشتیم مجددا تأکید کردند که در این انتخابات در هماهنگی با تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح طلبان در تهران لیستی را معرفی نمی‌کنند، گر چه در انتخابات شرکت خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.