گاز در حال حاضر به اندازه‌ای ارزان است که بسیاری از تولیدکنندگان به سختی تلاش می‌کنند تا سودآور بمانند. قیمت گاز در آمریکا سال گذشته چندین بار منفی شد و تا زمانی که خودروسازان بتوانند مسافت پیمایشی خودروهای برقی را افزایش دهند و آنها را به رقیب جدی خودروهای موتور احتراق داخلی تبدیل کنند، شرایط بهتری برای گاز رقم نخواهد خورد.

در حقیقت نزدیک به ۳۰ میلیون خودروی گازسوز در دنیا وجود دارد. این ۳۰ میلیون خودرو به جای LNG‌ از گاز طبیعی فشرده استفاده می‌کنند اما در عوض، LNG‌ رقیب مسقیم دیزل در کامیون‌هاست که بخش قابل توجهی از ناوگان موتوری جهانی و آلایندگی‌ها را تشکیل می‌دهند. این ۳۰ میلیون خودروی گازسوز در آسیا، آمریکای لاتین و اروپا متمرکز شده‌اند و آمریکای شمالی و آفریقا هر یک با داشتن حدود ۲۵۰ هزار خودروی گازسوز پس از این مناطق قرار می‌گیرند.

چند دهه پیش که نفت گران بود، در برخی از نقاط محروم اروپا خودروهای مجهز به CNG مورد استقبال قرار گرفت. در آن زمان این خودروها با مخزن گازی که داشتند یک بمب ساعتی به شمار می‌رفتند و قدرت زیادی نداشتند با این حال استفاده از آنها ارزان‌تر  بود.

اما دیگر اوضاع عوض شده است. تست جاده‌ای ۲۰۱۲ خودروی دو گانه سوز جالوپنیک نشان داد که وضعیت پیشرفت کرده است و خودروهای مجهز به CNG دیگر مشکل قدرت ندارند. با این حال مشکل دیگری که شماری خودروهای مجهز به CNG را محدود نگه داشته، وجود جایگاه‌های اندک برای سوخت گیری است.

این حقیقتی است که خودروسازان برقی هم از آن مطلع هستند و می‌دانند اگر می‌خواهند خودروی برقی بفروشند باید زیرساخت شارژ چنین خودروهایی را ایجاد کنند.

اگر مردم برای خرید خودروهای CNG تشویق شوند، مشکلات زیرساخت می‌تواند به مرور حل شود. این خودروها از خودروهای بنزینی و دیزلی پاک‌تر هستند اما چرا سوئیچ انجام نمی‌گیرد؟ زیرا برخی از مطالعات نشان می‌دهد که گاز در واقع پاک‌تر نیست.

کامیون‌ها بخش رشد مهمی برای گاز طبیعی هستند که در این بخش نه به شکل فشرده بلکه در قالب مایع است. استفاده از LNG در خودروها رو به رشد است و مطالعات یک تشکل مردم نهاد اروپایی نشان داده است که کامیون‌های LNG سوز بیش از پنج برابر کامیون‌های دیزلی آلاینده بوده و اکسید نیتروژن منتشر می‌کنند. یافته‌های مذکور صنعت کامیون را به خشم آورده و این گروه را به دست چین کردن آمار متهم کرده‌اند.

یک بررسی دیگر از استفاده از LNG و CNG در خودروها و کشتی‌ها نشان داده که اگرچه برخی از خودروهای گازسوز در خصوص انتشار برخی از گازهای گلخانه‌ای آلایندگی کمتری دارند اما چرخه انتشار آلایندگی آنها بدتر از خودروهای بنزینی و دیزلی است.

پذیرش این موضوع با توجه به این که گاز طبیعی به عنوان یک سوخت کم آلاینده مطرح است، دشوار است اما منتقدان گاز روی انتشار متان زوم کرده اند. متان در مقایسه با دی اکسید کربن یک گاز گلخانه‌ای قوی‌تر است و توجه فزاینده مدافعان محیط زیست و رگولاتورها را جلب کرده است. با این حال خودروهای LNG و CNG متان منتشر نمی‌کنند. انتشار متان در فرآیند انتقال گاز طبیعی از چاه به واحدهای مایع سازی و جایگاههای سوخت روی می‌دهد و به این سوخت پاک‌تر شهرت بدی بخشیده است.

از دیدگاه واقع گرایانه نمی‌توان آلایندگی خودروهای ICE را حذف کرد اما می‌توان آلایندگی دی اکسید کربن کمتری داشت و تولید گازهای گلخانه‌ای و انتشار سولفور نداشت. استفاده از LNG و CNG علاوه بر این که ارزان‌تر است نسبت به سوختهای مشتق شده از نفت خام پاک‌تر محسوب می‌شود.

گاز طبیعی ممکن است جای نفت خام را نگیرد اما تقاضا برای آن در حمل و نقل کشتیرانی و کامیون‌ها را می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش دهد. مطالعات شرکت شل بخش‌های مذکور را بزرگترین عوامل پیشبرنده رشد برای LNG شناسایی کرده است. کامیون‌ها و کشتی‌ها از دیزل و نفت کوره استفاده می‌کنند که به شدت آلاینده هستند و تعجبی ندارد که پس از معرفی استانداردهای جدید IMO برای سوخت دریایی پاک‌تر، LNG به عنوان بهترین راه برای کاهش آلایندگی سولفور شناخته شد.

سرمایه گذاری در کشتی‌های LNG سوز رو به رشد است و اخیرا شرکت فرانسوی CMA CGM که یکی از بزرگترین اپراتورهای کشتی کانتینری جهان است برای ۲۲ کشتی LNG سوز سفارش داده که ۹ فروند آن کشتی‌های بزرگ هستند. مجموع سفارش برای کشتی‌های LNG سوز ۲۴۳ فروند است اما شمار آنها در سالهای آینده که گزینه‌های دیگری وجود ندارد، رشد خواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همچنین مطالعات نشان داده که فروش خودروهای CNG سوز هم رو به افزایش است. بنابراین گاز طبیعی به طور کامل جای نفت خام را نمی‌گیرد اما می‌تواند بخش اعظمی از تقاضا برای نفت خام در بخشهای مهم حمل و نقل را تصاحب کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.