آناتولی گزارش داد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به دنبال دومین روز از نشست وزرای دفاع کشورهای عضو این ائتلاف در بروکسل گفت: ما در خصوص نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد توسط روسیه هم‌نظر هستیم. اما ناتو قصد ندارد با استقرار موشک‌های مستقر بر زمین در اروپا اقدام روسیه را تلافی کند چرا که یک رقابت تسلیحاتی جدید می‌تواند خطرناک باشد و بسیار گران تمام شود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) که در سال ۱۹۸۷ میلادی امضا شد، سنگ بنای امنیت اروپا در دوران پس از جنگ سرد محسوب می‌شد. این پیمان، آمریکا و روسیه را از داشتن و آزمایش موشک‌های مستقر بر زمین با بردی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) را منع کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اکتبر ۲۰۱۸ میلادی خروج کشورش از این پیمان را اعلام کرد و مسکو را به نقض آن متهم کرد. در اقدامی تلافی‌جویانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز ژوئیه سال ۲۰۱۹ میلادی لایحه‌ تعلیق تعهدات روسیه بر اساس این پیمان را امضا کرد.

استولتنبرگ گفت: ناتو تنها تمایل دارد تا ظرفیت‌های مرسوم خود، سیستم‌های دفاع موشکی هوا به هوا و استقرار مجدد یک رژیم کنترل تسلیحاتی موثر را توسعه دهد.

این مقامات همچنین درباره تعهد متحدان به تشریک عادلانه هزینه‌های دفاعی گفت‌وگو کردند. استولتنبرگ گفت: ما شاهد افزایش بی‌سابقه بودجه دفاعی هستیم. تا سال ۲۰۲۴ میلادی ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.