در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: با توجه به تشدید وضعیت بحرانی در ادلب، ژنرال والری گراسیموف با ژنرال یاشار گولر مذاکره کرده است.

اطلاعات بیشتری از این گفت وگوی تلفنی مخابره نشده است با این وجود در روزهای اخیر مقامات عالی دو کشور به شدت به یکدیگر تاخته اند و یکدیگر را مقصر وخامت اوضاع در ادلب آخرین کانون تروریست ها در سوریه می دانند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز دمشق و مسکو را به حمله به غیرنظامیان در ادلب سوریه متهم کرد و گفت که ترکیه در صورت نیاز به نظامیان دولت سوریه در دیگر نقاط این کشور (بیرون از ادلب) هم حمله خواهد کرد.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری  روسیه ساعاتی پس از این اظهار نظر تند اردوغان علیه روسیه، گفت که ترکیه متعهد شده بود کانون تروریستی در ادلب را خنثی کرده و از بین ببرد.

پسکوف در جمع خبرنگاران گفت که ترکیه بجای ازبین بردن تروریست ها در ادلب همچنان به ارتش سوریه و مراکز نظامی روسیه حمله می‌کند اقدامی که روسیه زیر بار آن نخواهد رفت.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که روسیه همچنان به توافقنامه سوچی پایبند است که در آن تعهداتی برای طرفین امضا کننده پیش بینی شده بود. 

 توافقنامه سوچی روز ۱۷ ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ بین روسیه و ترکیه امضا شده و از مفاد آن جداسازی معارضان سوری از تروریست ها است اما همینک شمار زیادی از تروریست ها در ادلب حضور دارند و ترکیه در این زمینه اقدامی نکرده است. 

پسکوف گفت: طرف ترک مطابق این توافقنامه ازجمله متعهد شده است تا گروه های تروریستی را که در ادلب تمرکز یافته اند ازبین ببرد.

وی با اشاره به حملات تروریست‌ها  در ادلب به مواضع ارتش سوریه و اقدامات خصمانه علیه مراکز روسی آن را غیرقابل قبول و متناقض توافقنامه سوچی خواند.

گفتنی است ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه دیروز در  گفت وگوی تلفنی در خصوص مساله ادلب مذاکره کردند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: مسکو معتقد است که دلیل وخیم‌ شدن اوضاع در ادلب عدم موفقیت مداوم ترکیه در تحقق توافق‌های قبلی است.

براساس توافق سال ۲۰۱۷ میلادی میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه (نام پیشین پایتخت قزاقستان که اکنون نورسلطان شده است)، چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد.

سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و مناطقی همچون لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد هنوز در دست گروه های تروریستی و مخالفان مسلح دولت سوریه قرار دارد و گفته می شود کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره قرار دارد.

اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی مخالفان مسلح در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند اتفاقی که تا امروز رخ نداده است و مخالفان مسلح در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

کشورهای مخالف ایران و روسیه در سوریه نیز همواره تلاش کرده اند از این گروه های تروریستی دفاع کرده و ارتش دولت قانونی سوریه را که قصد بازپس گیری این مناطق را دارد متهم به جنایت جنگی کنند.

آخرین پروژه دیگر بازیگران در سوریه، متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از سلح های شیمیایی برای باز پس گیری ادلب از دست گروه های تروریستی است و روس ها معتقدند آنان از گروه کلاه سفیدها برای ساخت فیلم های نمایشی در این زمینه در جهت محکوم کردن جهانی دولت قانونی سوریه در بازپس گیری کنترل کامل سوریه استفاده می کنند.

ترکیه نیز که مدعی حمایت از مخالفان مسلح دولت قانونی سوریه است و با دولت قانونی سوریه از ابتدای جنگ هشت ساله در سوریه اختلاف دارد، بر سر پایان دادن به بحران در ادلب بر سر دوراهی مانده است مخصوصا اینکه این مناطق هم مرز با این کشور است و آنکارا مدعی است که با تشدید درگیری ها در این منطقه، تعداد زیادی از جمعیت سه میلیون نفری این منطقه به عنوان پناهندگان جنگی راهی مرزهای این کشور خواهند شد و بحرانی تازه برای ترکیه رقم خواهند زد که به اندازه کافی در مرزهای جنوبی خود با کردهای مخالف خود چالش و درگیری دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.