«نیل باسو» در گفت وگو با نشریه عصرگاهی «ایونینگ استاندارد» که روز چهارشنبه منتشر شد، افزود؛ ابعاد چالش به حدی گسترده است که افراد جامعه باید به پلیس کمک کنند.

به گفته او حادثه تروریستی هر لحظه و هرکجا ممکن است رخ دهد، اما با هوشیاری مردم می‌توان امنیت جامعه را تامین کرد.

رییس پلیس ضد تروریسم انگلیس گفت: مردم باید اعتماد و نگرانی خود را فورا به مقامات امنیتی گزارش کنند تا جلوی افراطی شدن افراد گرفته شود.

به گفته باسو، در حال حاضر حدود سه هزار مظنون در فهرست کنترل (رادار) پلیس قرار دارند و بسیاری از افراد متهم به همکاری با تروریست‌ها  قرار است بزودی از زندان آزاد شوند.

او گفت: ما قادر نیستیم حرکات دقیق این افراد را زیر ذره بین داشته باشیم.

این مقام امنیتی انگلیس یکی از راه حل‌ها را طولانی‌تر کردن دوره حبس توصیف کرد و افزود: اما تمام اقشار جامعه بویژه اقلیت‌ها باید کمک کنند تا جلوی کشیده شدن افراد آسیب پذیر به مسیری که منجر به حادثه یکشنبه در استرتهام شد، گرفته شود.

بر اساس اعلام پلیس لندن، فردی به نام « سودش امان » حوالی ساعت ۲ بعدازظهر یکشنبه (به وقت محلی) ‌در حالی که جلیقه انتحاری تقلبی بر تن داشت، در منطقه استرتهام در جنوب لندن با چاقو به عابران حمله  و سه نفر را مجروح کرد.  

پلیس ضد تروریسم وارد عملیات شده و با شلیک گلوله « امان » را از پای در می‌آورد.

طبق اسنادی که از پرونده اتهامات مهاجم در سال ۲۰۱۸ به رسانه‌ها درز پیدا کرده، او دسامبر(آذر-دی) ۲۰۱۸ به جرم ترویج و طرفداری از اندیشه‌های داعش به سه سال و چهار ماه حبس محکوم شد اما با گذراندن نیمی از دوران حبس، ژانویه سال جاری میلادی آزاد می‌شود.

این دومین حمله تروریستی پس از آبان‌ماه گذشته است که دولت انگلیس سطح هشدار امنیتی را از مرحله شدید به سطح «قابل توجه» کاهش داد. این سطح به این معناست که به حمله تروریستی به احتمال قوی ممکن است.

در همین پیوند دولت لندن لایحه‌ای را تنظیم و پیشنهاد کرده که بر اساس آن تبصره آزادی زودهنگام برچیده شود. این لایحه قرار است چند هفته دیگر در پارلمان به رای گذاشته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.