خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز در مقر اقامت خود در دوحه گفت: فلسطینیان در سراسر جهان برای ناکام گذاشتن طرح صلح رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه متحد می‌شوند.

وی افزود: ما این طرح معامله قرن را کاملا رد می‌کنیم و اطمینان داریم که شکست خواهد خورد. ما منتظر شکست آن نخواهیم ماند. بلکه خود آن را ناکام خواهیم گذاشت.

طرح معامله قرن ترامپ شامل راه حلی برای اساس راهکار تشکیل دو کشوری است که به موجب آن رژیم صهیونیستی و فلسطین در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اما دارای شروط سختی است که فلسطینیان با آنها مخالفند. این طرح همچنین به مطالبات رژیم صهیونیستی که مدت‌ها در پی آن بود از جمله به رسمیت شناختن شهرک‌های این رژیم در کرانه باختری و "حاکمیت" آن بر غور اردون توسط آمریکا و اینکه قدس "پایتخت غیر قابل تقسیم اسرائیل" است، پاسخ می‌دهد. بر اساس این طرح کشور فلسطین عاری از سلاح و در مرزهایی است که برای کنترل اسرائیل بر امنیت خود مجددا ترسیم می‌شوند و در ازای اراضی حاصلخیزی که اسرائیلی‌ها در آن ساکن می‌شوند، کشور فلسطین مناطقی بیابانی به دست می آورد.

مشعل ادامه داد، فلسطینی‌ها به منظور بسیج شدن برای مقابله با معامله قرن ترامپ در حال رایزنی هستند. وی افزود: ما کار را شروع کردیم و در مرحله انتظار نیستیم. زیرا از خطرناک بودن این طرح آگاه هستیم. ما تجمیع نیروی خود، رایزنی برای اتحاد فلسطینیان و دستیابی به تفاهم بر سر راهبرد خود را برای مقابله با این طرح شروع کردیم.

مشعل تاکید کرد: موضع متحد فلسطین مخالفت با معامله قرن است و اقدامات مثبتی که برای اتحاد صف فلسطین آغاز شده موجب شکست این طرح خواهد شد. ما اسناد محکمی در اختیار داریم که بیانگر عادلانه بودن مسئله فلسطین است.

وی همچنین از مواضع برخی از کشورهای عربی انتقاد کرد و گفت: این کشورها با حمایت از معامله قرن به مسئله فلسطین پشت کردند و این موضع‌گیری شرافتمندانه‌ای نیست.

ترامپ در مراسم رونمایی از معامله قرن علنا از سفرای بحرین، عمان و امارات به دلیل حمایت از تلاش‌ها برای"برقراری صلح" و حضورشان در این رویداد قدردانی کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.