"جسیون گرینبلات" فرستاده ویژه آمریکا در امور "صلح" با هشدار به تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد ادامه مخالفت با تفاهمات آتش بس با "اسرائیل" تهدید کرد، جایگزیی برای محمود عباس خواهد یافت.

گرینبلات در بیانیه ای که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، گفت: کسی هست که خلأ را پرخواهد کرد.

این اظهارات او بیانگر احتمال کنار گذاشتن محمود عباس در صورت ادامه تحریم راه حل آمریکایی برای قضیه فلسطین معروف به "معامله قرن" است.

معامله قرن در اصل مبتنی بر وسوسه های مالی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای فلسطینی ها است که از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پرداخت خواهد شد و نیز شامل تشکیل دولت فلسطین بدون سلاح و ارتش و یا سلاح سنگین و اعلام روستای اشغالی "ابودیس" در شرق قدس به عنوان پایتخت فلسطینی ها است.

حمایت ترامپ از راه حل السیسی

در این میان گرینبلات اعلام کرد، ترامپ از تلاش های عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و دولت او برای رسیدن به توافق آتش بس بین "اسرائیل" و جنبش مقاومت اسلامی حماس و تحقق شروط بازگشت تشکیلات خودگردان به فلسطین حمایت می کند.

در این میان اطلاعات موجود حاکی از این است که تلاش های مرتبط با آتش بس با وجود اعتراض سازمان آزادیبخش ادامه خواهد یافت حال آنکه سازمان آزادیبخش مشارکت خود در گفتگوهای مرتبط با آتش بس را به پایان دسته بندی و تکمیل روند آشتی داخلی مشروط کرده است.

"منیر جاغوب" مسئول دفتر اطلاع رسانی جنبش فتح در واکنش به اظهارات فرستاده آمریکا اعلام کرد، گرینبلات و یا هیچ کس دیگر صلاحیت بررسی چنین موضوعی را ندارند و اظهارات او به مثابه بی حرمتی به حاکمیت ملت فلسطین و دخالت در امور داخلی آنان است.

وی اشک ریختن گرینبلات برای اهالی غزه را در شرایطی که دولت کنونی آمریکا و دولت های قبلی حامی تمام عیار محاصره شدید غزه هستند، محکوم و تاکید کرد سازمان آزادیبخش فلسطین تنها طرفی است که صلاحیت نمایندگی ملت فلسطین و صحبت کردن از سوی آنان را دارد و هر طرف دیگری چه حزبی و یا سازمانی و یا کشوری اختیار بحث و بررسی در مسائل مرتبط با سرنوشت ملت فلسطین را ندارد.

 قاهره بدون توجه به خواسته های محمود عباس به دنبال توافق آتش بس همزمان با آشتی فلسطینی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.