چاینا نیوز گزارش داد، دانشگاه منچستر اظهار کرد: مواد ضدویروسی جدید در تماس با ویروس‌ها آنها را از بین می‌برند و ممکن است در مبارزه با شیوع ویروسی کمک‌کننده باشند.

این پیشرفت جدید توسط گروه مشترکی از دانشمندان بین‌المللی ارائه‌شده و نشان می‌دهد که درمانی برای ویروس تبخال، ویروس سین‌سیشیال تنفسی، هپاتیتC، ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) و ویروس Zika است. استفاده از این ضدویروس در درمان طیف وسیعی از بیماری‌های ویروسی در آزمایشگاه ازجمله عفونت‌های تنفسی یا تبخال دستگاه تناسلی موفقیت‌آمیز بوده است.

در بیانیه منتشرشده توسط دانشگاه منچستر اعلام‌شده است: اگرچه در این مرحله آزمایشی هنوز خیلی زود است عملکرد موفق این روش بازگو شود، اما فعالیت طیف گسترده‌ای از این روش جدید می‌تواند در درمان بیماری‌های ویروسی تازه شیوع یافته مانند کرونا مؤثر باشد.

این تحقیق نتیجه همکاری دانشمندان دانشگاه منچستر، دانشگاه ژنو (UNIGE) و انستیتوی فناوری فدرال سوئیس (EPFL) در لوزان است.

نتایج این تحقیق نشان داد که دانشمندان با موفقیت مولکول‌های اصلاح‌شده جدید را با استفاده از مشتقات طبیعی گلوکز معروف به سیکلودکسترین مهندسی کردند. این مولکول‌ها با جذب ویروس‌ها آنها را از بین برده و با عفونت مبارزه می‌کنند.

دکتر ساموئل جونز از دانشگاه منچستر و عضو مؤسسه مواد پیشرفته "هنری رویس" به‌طور مشترک تحقیق پیشگام را با دکتر والریا کانگو از دانشگاه ژنو هدایت کرده است.

دکتر جونز گفت:" ما با موفقیت یک مولکول جدید طراحی کردیم که یک قند اصلاح‌شده است و خواص ضدویروسی در طیف گسترده‌ دارد. عملکرد ضدویروسی در این روش به معنی مقابله با مقاومت ویروسی است و یک روش مؤثر در معالجه عفونت‌های ویروسی خواهد بود."

این روش جدید همچنین در برابر مقاومت دارویی نیز مؤثر است.

دانشمندان اظهار کردند: حق امتیاز این مولکول ثبت‌شده و شرکت spin-out سعی دارد این ضدویروس جدید را در دنیای واقعی ایجاد کند. با آزمایش های بیشتر می‌توان از این ماده در کرم‌ها، پمادها و افشانه‌های بینی یا سایر ابزار مشابه برای از بین بردن عفونت‌های ویروسی استفاده کرد.

مواد ویروسی، مانند سفیدکننده، به‌طورمعمول قادر به از بین بردن ویروس‌ها در تماس هستند، اما برای انسان بسیار سمی هستند، بنابراین نمی‌توانند بدون ایجاد صدمه جدی وارد بدن انسان شوند. ایجاد ضد ویروس‌های شکر باعث ظهور نوع جدیدی از داروهای ضدویروسی شده که ویروس‌ها را از بین می‌برد اما برای انسان غیر سمی است.

عملکرد داروهای ضدویروسی فعلی بر اساس مهار رشد ویروس است، اما همیشه قابل‌اعتماد نیستند زیرا ویروس‌ها جهش‌یافته و در برابر این درمان‌ها مقاوم می‌شوند.

نتایج این تحقیق در نشریه Science Advances منتشرشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.