این اظهارنظر از سوی مقام‌های چینی پس از آن مطرح شد که واشنگتن از پکن خواست تا به این مذاکرات تسلیحات اتمی در مسکو ملحق شود.

ایالات متحده دو دور مذاکره با روسیه و با هدف کاهش سوءتفاهم ها درباره مسائل امنیتی حساس از زمان متوقف شدن توافق INF در سال گذشته میلادی برگزار کرده است.

واشنگتن گفته که پکن هم باید به مذاکرات ملحق شود.

اما سخنگوی وزارت خارجه چین دولت آمریکا را به بهانه تراشی برای کاهش و تغییر مسئولیت‌های خلع تسلیحات اتمی متهم می‌کند.

وی ادامه داد: چین تمایلی به شرکت در این مذاکرات ندارد.

واشنگتن درباره فقدان شفافیت درباره تسلیحات رو به رشد اتمی چین هشدار داده و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز تاکید کرده که هرگونه توافق تسلیحاتی جدید به حضور چین نیاز دارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد، پکن با زرادخانه تسلیحاتی بزرگ و پیشرفته خود در جهان باید با جدیت به مسئولیت های ویژه خود درباره خلع سلاح اتمی تحقق بخشد.

به گفته رابرت وود، سفیر آمریکا در کنفرانس خلع سلاح در ژنو، انتظار می رود زرادخانه اتمی چین در یک دهه دیگر دو برابر شود. او تاکید کرد: ما باید به این تهدید جدی علیه ثبات استراتژیک که فقدان شفافیت در گسترش زرادخانه اتمی چین است، رسیدگی کنیم.

واشنگتن و مسکو از توافق نیروهای اتمی میان برد مصوب ۱۹۸۷ موسوم به INF در اوت سال گذشته میلادی خارج شدند و این اقدام پس از آن صورت گرفت که دو طرف یکدیگر را به نقض این مفاد این توافق متهم کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.