شورای وزیران دولت سعودی امروز (سه‌شنبه) با حضور سلمان بن عبدالعزیز برگزار شد و بار دیگر به طور کامل از قبرس در برابر ترکیه جانبداری کرد.

در این نشست هفتگی، آخرین تحولات منطقه و جهان مورد بررسی قرار گرفت و تأکید شد که دولت سعودی به طور دقیق رخدادها و تحولات منطقه شرق دریای مدیترانه را که آبستن تنش میان ترکیه و جمهوری قبرس است، در نظر دارد.

در بیانیه پایانی این نشست همچنین آمده است که دولت سعودی به طور کامل از حاکمیت قبرس دفاع کرده و از تمامی طرف‌ها می‌خواهد تا به قطعنامه‌های شورای امنیت برای حل و فصل تنش‌ها رجوع کنند.

حمایت دولت سعودی از جمهوری قبرس (بخش یونانی‌نشین) در حالی است که «نیکوس هریستولولیدیس» وزیر خارجه جمهوری قبرس روز یکشنبه در سفری به ریاض با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی دیدار کرده بود.

بحران میان جمهوری قبرس و ترکیه علاوه بر پیشینه تاریخی ۴۶ ساله در ماههای اخیر ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و به نوعی با بحران لیبی نیز در آمیخته است. ترکیه تلاش دارد در بخش قبرس شمالی (ترک‌نشین) دست به حفاری و استخراج گاز بزند و جمهوری قبرس آن را نقض حاکمیت خود می‌داند. از سوی دیگر توافق تعیین مرزهای دریایی میان دولت وفاق ملی لیبی با ترکیه (در بستر دریای مدیترانه) اعتراض شدید دولت‌های یونان، جمهوری قبرس، مصر و ایتالیا را موجب شده است.

سفر «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی پس از توافق رئیس جمهور ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی، به قبرس سفر عصبانیت دولت آنکارا را در پی داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.