این درحالی است که در روزهای اخیر پوسترهایی منتسب به فهرست انتخاباتی اصولگرایان در تهران منتشر شده که اگرچه قالیباف در آن سرلیست است، اما چندان خبری از چهره‌های نزدیک به او یا جوانان نواصولگرایی که قالیباف فراخوان نهضت ثبت‌نام را خطاب به آنها صادر کرده بود، نیست.

این فهرست‌ها اگرچه بیشتر گمانه‌زنی به نظر می‌رسد که با هدف اعمال فشار و اثرگذاری بر روند انتخاب نهایی ازسوی خود جریان‌های اصولگرایی منتشر شده است -‌چراکه خود شورای ائتلاف هم مدعی است که هنوز وارد فرایند لیست‌بندی نشده است- اما با توجه به ثبت‌نام و تأیید صلاحیت بسیاری از چهره‌های اصولگرای شناخته‌شده امکان اینکه درصد قابل توجهی از این چهره‌ها در فهرست نهایی جای گیرند، بسیار محتمل است؛ از نمایندگان سابق تا وزرا و مدیران دولت اصولگرای احمدی‌نژاد. این چهره‌ها هیچ تناسبی با گفته مسئولان شورای ائتلاف که مدعی بودند قرار است در بستن فهرست به سمت جوان‌گرایی و حضور پررنگ زنان بروند، ندارد.

 قالیباف دو سال است از چیزی تحت عنوان نواصولگرایی دفاع می‌کند و برایش نامه و بیانیه و مانیفست صادر کرده است. حزب نزدیک به او مدعی شده است که اصول این نواصولگرایی را تدوین کرده‌اند. تمرکز اصلی آنها هم بر پوست‌اندازی درجریان اصولگرایی است، چه فکری و چه انسانی. قالیباف در بیانیه‌اش مدعی شده بود که رأس جریان اصولگرایی پیر و فرتوت و دچار اختلال در تصمیم‌گیری شده و حالا این جوانان اصولگرا هستند که باید آتش‌به‌اختیارانه وارد میدان شوند و مدیریت آینده این جریان را در دست بگیرند.

او در فراخوان نهضت ثبت‌نامش هم از جوانان اصولگرا خواسته بود که با تمام توان در انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند؛ در واقع به نظر می‌رسید که قالیباف می‌خواهد سرلیست یک لشکر نواصولگرای جوان، متفاوت از چهره‌های ثابت قدیمی و شناخته‌شده وارد مجلس شود.

این درحالی است که لشکری از اصولگرایان شناخته‌شده و سال‌ها در مسند بوده، منتظر ورود به مجلس آتی و درنهایت فهرست نهایی ائتلاف، به‌ویژه در تهران‌اند؛ از مصباحی‌مقدم جامعه روحانیت تا محمد حسینی، وزیر ارشاد احمدی‌نژاد... از میرسلیم، نامزد 40 سال پیش ریاست‌جمهوری تا زاکانی، نماینده مجلس نهم و نزدیک به جبهه پایداری. اینها همان‌هایی هستند که شهردار سابق مدعی بود در تصمیم‌گیری دچار اختلال شده‌اند و باید جای‌شان را به جوانان بدهند، البته تحت زعامت محمدباقر قالیباف! 

قالیباف اگر بخواهد به سازوکار ائتلاف تن بدهد باید از اصول نواصولگرایانه خود عدول کند، اما اگر بخواهد به آن پایبند بماند، چاره‌ای ندارد جز اینکه فهرستی جداگانه بدهد که درمقایسه‌با افراد در صف انتظار نشسته فهرست ائتلاف، جوان‌تر و وفادارترند. سرلیستی قالیباف در فهرست اصولگرایان در صورتی برایش فایده‌آور خواهد بود که در چهار سال آتی مجلس هم سرلیست باقی بماند؛ یعنی نه‌تنها رئیس مجلس شود، بلکه سخنان و طرح‌هایش هم ساری و جاری شود و این ممکن نیست مگر به مدد ورود همان چهره‌های جوان اصولگرا یا نواصولگرا که برای ثبت‌نام در مجلس از آنها دعوت کرده بود نه مجلسی که با وزیر و وکیل اصولگرا پر شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.