دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود علیه کوبا اظهار کرد که تنها اجازه انجام برخی پروازهای چارتر به مقصد فرودگاه بین‌المللی خوزه مارتی در هاوانا را می‌دهد اما تعداد این پروازها را مشخص نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: این اقدام توانایی حکومت کوبا را برای کسب درآمد، بیش از پیش محدود می‌کند؛ درآمدی که از آن برای تامین مالی سرکوب مردم این کشور و حمایت کورکورانه‌اش از نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا استفاده می‌کند.

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا و دیگر مقامات کوبایی از این اقدام انتقاد کرده و آن را نقض حقوق بشر دانسته‌اند که می‌تواند در پیوستن اعضای خانواده‌ها به یکدیگر ایجاد مانع کند.

مدیرکل وزارت امور خارجه کوبا در امور آمریکا در توییتر نوشت، ممانعت از این پروازها، موجب آزار کوبایی‌ها "در دو سوی تنگه فلوریدا" است.

دولت دونالد ترامپ کوبا را بر سر حمایت از نیکولاس مادورو تحریم کرده است. رییس جمهور کوبا ماه گذشته میلادی در پارلمان این کشور اظهار کرد که آمریکا به طور میانگین هر هفته تحریم‌های تازه‌ای را علیه هاوانا وضع می‌کند و کوبا در سال ۲۰۲۰ نیز باید انتظار ادامه همین رویه را داشته باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص تازه‌ترین اقدام خود علیه کوبا اظهار کرد، اپرتورهای پروازهای چارتر ۶۰ روز مهلت دارند تا چنین پروازهایی به کوبا را متوقف کنند.

پامپئو افزود، وزارت حمل و نقل آمریکا "ظرفیت مناسبی" را برای پروازها به مقصد فرودگاه خوزه مارتی تعیین خواهد کرد و جزییات بیشتری را در این خصوص در آینده نزدیک اعلام خواهد کرد.

سفیر هاوانا در واشنگتن در توییتر نوشت، این محدودیت موجب خواهد شد که گردشگران بیشتری "از پروازهای داخلی هواپیمایی کوبا یا دیگر شرکت‌های کوبایی برای حمل و نقل‌های محلی استفاده کنند".

وی همچنی افزود، آمریکا به دنبال "محدود کردن تعداد افرادی است که واقعیت کوبا را با چشمان خودشان می‌بینند".

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.