حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری ظهر پنجشنبه در مراسم تکریم و معارفه دادستان سابق و جدید مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج افزود: مردم از دستگاه قضائی جز اجرای عدالت انتظار دیگری ندارند و وظیفه دستگاه قضائی در قانون تعریف شده و جامعه از ما انتظارات زیادی دارد.

وی بیان داشت: ما باید پاسخگوی مراجعه‌های مردمی باشیم و دعاوی مردم را حل و فصل کنیم.

حجت الاسلام منتظری افزود: باید با مجرمان، متخلفان و آسیب واردکنندگان به امنیت در چارچوب قانون برخورد شود و قوه قضائیه برای برخورد با فساد در تمام دستگاه‌ها عزمی جزم دارد.

وی اظهار داشت: هیچ خط قرمزی برای کسی قائل نبوده و نخواهیم بود و دستگاه قضائی باید قبل از هر دستگاهی پاک باشد.

هرکس مرتکب فساد شود باید هزینه آن را قبول کند

دادستان کل کشور تصریح کرد: اگر کسی از فساد در گوشه‌ای از این دستگاه اطلاعی دارد باید منتقل کند و هرکس مرتکب فساد شود باید هزینه آن را قبول کند.

وی با بیان اینکه یکی از تحولات در دستگاه قضائی حداقل استفاده از قرار بازداشت است، گفت: خیلی از بازداشت‌های موقت در دادسراها ضرورتی ندارد و قضات می‌توانند از دیگر قرارها استفاده کنند.

حجت الاسلام منتظری افزود: فقط در مواردی که قانون الزام کرده و یا قاضی، بازپرس و دادستان برای امنیت جامعه مجبور است.

وی اظهار داشت: اگر من و شما به عنوان مجری عدالت به وظیفه خود عمل نکنیم از دیگران نمی‌توان انتظار داشت و امنیت جامعه برای دستگاه قضائی اولویت است.

منتظری افزود: قاضی باید پاک بوده و پاک کننده جامعه از آسیب‌ها باشد و آنچه خدا، امام زمان، شهدا، رهبر و قانون از من و شما می‌طلبد اجرای عدالت و حاکم شدن عدالت در جامعه است.

هماهنگی و تعامل بیش از پیش دادگستری‌ها با ضابطین ضرورت دارد

وی با بیان اینکه اجرای عدالت در چارچوب قانون تعریف می‌شود و ما باید تکریم ارباب رجوع و مردمی که ولی نعمت ما هستند را به خوبی انجام دهیم، گفت: مردمی که اینگونه صادقانه و مخلصانه در صحنه حضور دارند و نظام را بیمه می‌کنند انتظار تکریم ظاهری و اجرای عدالت دارند.

حجت الاسلام منتظری افزود: مردم باید عدالت را در نیش قلم قاضی شاهد و ناظر باشند و ما باید تلاش کنیم در دستگاه قضائی آنگونه که رهبر معظم انقلاب با سیاست ابلاغی و رئیس قوه قضائیه نیز مکرر خواسته عمل کنیم و باید در دستگاه متناسب با شرایط کشور تحولی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: تحول باید در بدنه دستگاه ورود کند و تحول باید در برنامه‌ها، عملکرد، برخوردها، رسیدگی‌ها و کیفیت کار دستگاه هدف باشد و باید مردم این تحول را در عمل ببینند.

دادستان کل کشور افزود: هماهنگی و تعامل بیش از پیش دادگستری‌ها با ضابطین ضرورت دارد و قضات باید بر ضابطین مطابق با قانون نظارت کافی داشته و ضابط نیز بدون تعیین چهارچوب‌های تعیین شده توسط قاضی حق اقدامات دیگری را ندارد.

وی تصریح کرد: نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و همچنین نیروهای اطلاعات مردمی در جاهایی که حقوق عامه آسیب می‌بیند را باید به دادستان‌ها منتقل کنند زیرا عده‌ای سودجو و منفعت طلب به حریم منابع طبیعی، کوه‌ها، جنگل‌ها و جاهای متعلق به عامه مردم دست درازی می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.