حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیداحمد مرتضوی‌مقدم ظهر امروز در جمع قضات و کارمندان نمونه دادگستری استان کرمان در سال ۹۷ با اشاره به اینکه قوه قضائیه قلب تپنده نظام است اظهار داشت: تا زمانی که در دستگاه قضائیه عدالت برقرار باشد جامعه هم اثرات آن بهره‌مند خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید سیستم و تشکیلات قضائی یک تفکر نو ایجاد کند و ابتکار و خلاقیت داشته باشد گفت: مشکلات اساسی ما ورودی پرونده‌ها، اطاله دادرسی پرونده‌ها و عدم دسترسی مردم به مسئولان است.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه باید در دوره جدید قوه قضائیه در این زمینه‌ها برنامه داشته باشیم افزود: بالابردن انگیزه‌ها در کار کردن بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه تبعیض را باید در هر صورتی کنار گذاشت و تبعیض باعث بی‌انگیزگی در جامعه می‌شود عنوان کرد: اهمیت دادن به نیروهای مجموعه به کارکنان انگیزه می‌دهد و مدیر باید این انگیزه را ایجاد کند.

مرتضوی‌مقدم با اشاره به اینکه برای تحول در دستگاه قضایی باید کیفیت آرا از نظر استدلال و انشا بالا رود گفت: بعضی وقت‌ها آرایی صادر می‌شود که برای یک قاضی چند ساله خوب نیست و نیاز به بازنگری در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه گزارش پرونده مهم نیست و باید رای پرونده با استدلال و تفسیر بهتر باشد افزود: در نهایت این رای پرونده است که مهم بوده و ارزش دارد.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه رای صادر کردن یک هنر است و اینکه انسان چگونه از کلمات استفاده می‌کند نیاز به مهندسی خاصی دارد بیان کرد: خلاقیت، ابتکار و هنر در کار قضایی در مراحل مختلف از تشکیل پرونده تا صدور رای و اداره دادگاه اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته کارکنان دستگاه قضایی با ایشان اظهار داشت: به قاضیان فاسد نباید رحم کرد و تاکید رهبر معظم انقلاب بر این مسئله است.

مرتضوی‌مقدم با بیان اینکه ارتباطات غیراخلاقی و فساد مالی بیشترین تخلفات قاضی‌ها بوده و از این طریق پرونده‌هایی تشکیل شده است تصریح کرد: خیلی برای دستگاه قضایی سخت است که یک قاضی که تجربه اندوخته است از دستگاه قضایی جدا شود و باید مواظبت کرد.

وی با اشاره به اینکه رعایت شئون قضایی در هر زمینه‌ای لازم است گفت: یک فرد عضو دستگاه قضایی نباید در هر جلسه و مجلسی وارد شود و باید شان دستگاه قضایی را رعایت کند.

رئیس دیوان عالی کشور با توصیه قضات گفت: مردمی باشید و بدانید همه چیز در خدمت به مردم است و البته در مردمی بودن باید دغدغه حق‌الناس را داشته باشید و حق مردم را ضایع نکنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.