همزمان با حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکا در سراسر خاک عراق، رسانه های جهان دست به پوشش گسترده حوادث و روند آنها زده و برخی هم به تحلیل رویدادها روی آوردند.

پیش از این نیز رسانه های خبری جهان تبعات شهادت سردار سلیمانی و انتقام سخت ایران را متوجه ترامپ دانسته و در گزارش های خود حتی فاکس نیوز خواستار پاسخگویی هرچه سریعتر رئیس جمهور ایالات متحده بودند مبنی بر اینکه درمقابل ایران چه می خواهد انجام دهد جز جنگ؟ ایا وضعی که ترامپ برای ایالات متحده به وجود اورده است قابل هضم است؟

واکنش های مقامات آمریکایی و رسانه های خبری را در این لینک بخوانید:فاکس نیوز: پیام ایران به ترامپ؛با این موشکها چه می کنی؟

این واکنش ها و تحلیل ها که همچنان ادامه دارد را در ادامه می خوانیم:

الجزیره در اینباره نوشت: درپی عملیات انتقام جویانه ایران، برخی رسانه ها اعلام کردند که آمریکا درحال افزایش تدابیر امنیتی در پایگاه های خود در منطقه است.درپی عملیات انتقام جویانه ایران علیه پایگاه های آمریکایی در عراق و ترس آمریکایی ها از اقدامات بعدی جمهوری اسلامی ایران، شبکه الجزیره اعلام کرد که واشنگتن در حال افزایش تدابیر امنیتی در پایگاه‌های نظامی و مکان‌های حساس خود در منطقه است.

تحلیل سی ان ان: " تاریخ ثبت خواهد کرد که این دونالد ترامپ بود که خاورمیانه را از دست داد. بحرانی که بعد از انتخاب شدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری، جهان نگران وقوعش بود اکنون دارد برای ما اتفاق می‌افتد."  شبکه‌ خبری آمریکایی سی‌ان‌ان در تحلیلی درباره‌ هزینه‌های هنگفتی که آشوب دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با سیاست‌های مخرب‌اش در جهان به بار آورده، نوشته است: «نیروهای آمریکایی اقدام به ترور یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی ایران در فرودگاه بغداد کردند و ایران نیز بعد از طرح وعده انتقام اعلام کرد برخی از تعهداتش را در قبال توافق هسته‌ای برجام معلق می‌کند. آمریکا نیز در تدارک برای حمله تلافی جویانه علیه خودش، عملیات خود علیه تروریست‌های داعش را به حال تعویق درآورده است. دولت عراق که به تهران نزدیک است ممکن است به زودی از نیروهای آمریکایی بخواهد خاک این کشور را ترک کنند. پنتاگون نیز در اقدامی که وجود یک آشوب کلی را تایید می‌کند به اشتباه نامه‌ای را فرستاده و در آن صحبت از خروج فوری آمریکا از عراق به مقام‌های عراقی کرده است. با این حال مشخص شده که"ما فعلا قرار نیست از عراق خارج شویم."همه این اتفاقات به این خاطر افتاد که ترامپ که درقبال ایران ظاهرا سیاست دیگری بجز خصومت نسبت به وضعیت قدیمی ندارد، دارد با جهان مثل اسباب بازی سیاسی خود رفتار می‌کند.

خبرگزاری فرانسه: با اشاره به شلیک و اصابت ده‌ها موشک از سوی ایران به پایگاه آمریکایی نوشت: این نخستین پاسخ ایران است. پنج روز پس از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، ایران روز چهارشنبه موشک‌هایی را علیه  پایگاه نظامی سربازان آمریکایی در عراق شلیک کرد. به گفته پنتاگون ، ۱۲ موشک از ایران علیه پایگاه های عین الاسد پرتاب شده است. به گزارش ایرنا علاوه بر خبرگزاری فرانسه، دیگر رسانه‌های فرانسه از جمله «فرانس ۲۴»، رادیو بین‌المللی فرانسه، «اوروپ ۱»، شبکه خبر فرانسه و روزنامه‌های «لکسپرس»، «لو فیگارو»، «لو موند»، «لوپینیون»، «سودوئست»، « لوریان لوژور»، «لوپروگرس»، «لوپوئن»، «فرانس اینفو تی.وی»، «لو کوتودین»، «لوکوریه»، «اوئست فرانس»، «ون مینوت» و «میدی لیبر» و ... «انتقام سخت» ایران را بازتاب داده اند.این اقدام ایران همچنین در رسانه‌های فرانسوی زبان در دیگر نقاط جهان از جمله روزنامه‌های «لودوآر» بلژیک، «لو سولی» ، «ژورنال دو مونترال» و رادیو کانادا، «تریبون دو ژنو» و «سوئیس اینفو» سوئیس و «لاووا دو له» کِبک کانادا و ...بازتاب داشته است.

تلویزیون دولتی ژاپن نیز نوشت:  این کشور از ساعتی پیش بارها اخبار این حمله را در صدر گزارش های خود قرار داده و هر چند دقیقه یک بار تازه ترین تحولات این رویداد را برای مخاطبان خود گزارش می کند. تلویزیون ژاپن گزارش کرده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می گوید شلیک این موشک ها انتقام ترور سردار سلیمانی بوده است. گزارش با اشاره به اینکه پنتاگون همچنین اعلام کرده است پایگاه دیگری در اربیل عراق مورد هدف قرار گرفته است نوشت هنوز گزارشی در مورد میزان خسارت یا تلفات این دو پایگاه در دست نیست.

خبرگزاری کیودو ژاپن نیز اعلام کرد: ضمن پوشش گسترده این حمله نوشته است که تنش بین ایالات متحده و ایران پس از آنکه نیروهای آمریکایی جمعه گذشته در حمله هوایی،سردار سلیمانی را در عراق به شهادت رساندند افزایش یافته است. کیودو در گزارش دیگری آورده است به دنبال شلیک موشک های ایران به  اهداف آمریکا در عراق؛ سهام توکیو صبح امروز چهارشنبه به زیر ۲۳ هزار واحد کاهش پیدا کرده و برای اولین بار از ماه نوامبر سال گذشته به کمترین حد خود رسیده است. بر اساس این گزارش سهام نیککی ژاپن نیز در ساعت ۱۰ امروز چهارشنبه ۲۵۵ واحد برابر با ۲.۴ درصد کاهش یافته است خبرگزاری رسمی ژاپن همچنین گزارش کرده که قیمت نفت نیز افزایش یافته است. خبر حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق در اکثر روزنامه ها و تارنماهای خبری ژاپن نیز در سطح وسیعی منتشر شده است.

تلوزیون دولتی ترکیه که به طور زنده اخبار حمله موشکی ایران را پوشش داد. خبرگزاریهای مختلف ترکیه تنها لحظاتی بعد از انجام حمله موشکی به پایگاه «عین الاسد» اخبار مرتبط با این حمله را بطور گسترده پوشش دادند. خبر یاد شده از سوی همه پایگاههای اینترنتی خبری ترکیه در سرتیتر اخبار خود جای داده شده است. شبکه های تلویزیونی این کشور نیز خبر یاد شده را در راس اخبار خود منتشر کردند. شبکه ها خبری «تی آر تی خبر، سی ان ان ترک، ان تی وی، خبر ترک، آ خبر» و برخی دیگر از شبکه های خبری نیز از صبح امروز با قطع اخبار عادی خود، حوادث مرتبط با این حمله را با حضور کارشناسان مختلف سیاسی و خبری تحت پوشش قرار داده اند.  سخنرانی آیت الله «علی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بطور زنده از شبکه های خبری ترکیه پخش شد.

شبکه دولتی پاکستان (PTV): اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به دو پایگاه نظامی آمریکایی ها در عراق را بازتاب داد و نوشت: پنتاگون اقدام نظامی سپاه پاسداران را تایید کرد. در این گزارش آمده است:هدف قرار گرفتن پایگاه های نظامی آمریکا به اطلاع ترامپ رسیده و قرار است جلسه اضطراری مقامات کاخ سفید برگزار شود.

پایگاه خبری «اکسپرس تریبیون» پاکستان نیز نوشت : ایران با شلیک چند فروند به پایگاه‌های آمریکا انتقام شهادت قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس را کلید زد.

وب سایت روزنامه پاکستانی «داون»: ضمن انعکاس شلیک ده‌ها موشک بالستیک توسط سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی به پایگاه های نظامی آمریکا به نقل از وزیر امور خارجه ایران نوشت:‌ما به دنبال تنش نیستیم اما در برابر هرگونه تعرض از خود دفاع خواهیم کرد.

شبکه خبری «۲۴» پاکستان: از سراسیمگی مقامات آمریکایی از جمله کنگره خبر داد و گفت:‌پس از تدفین شهید سلیمانی انتقام ایران شروع شد.

همچنین رسانه ها به سخنرانی رهبرانقلاب هم واکنش نشان دادند که برخی از آنها را اینجا می خوانید:

خبرگزاری آسوشیتدپرس: آیت الله سیدعلی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی خود اظهار داشت ما شب گذشته با حمله موشکی به صورت آنها (آمریکایی ها) سیلی زدیم اما اقدام نظامی کافی نیست. رهبر انقلاب چند ساعت بعد از حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق ، سخنرانی کرد. این خبرگزاری به بخش دیگری از اظهارات رهبر انقلاب اشاره و به نقل از ایشان نوشت: حضور فسادبرانگیز آمریکا در منطقه باید پایان یابد. این حضور باعث جنگ، فتنه و خرابی شده است. این خبرگزاری افزود: رهبر ایران به ویژگی شهید قاسم سلیمانی که در حمله آمریکا به پایگاه هوایی عراق ترور شد، پرداخت و او را «مبارزی بزرگ و شجاع» و «دوست عزیز ما» توصیف کرد. این  رسانه آمریکایی همچنین نوشت: جمعیت عظیمی در ایران روزهای اخیر در مراسم سوگواری سردار سلیمانی شرکت کردند.

اسپوتنیک نیز گزارش داد : رهبر انقلاب حضور  آمریکا در منطقه را محکوم و آن را «منبع فساد» خواند و چنین استدلال کرد که نیروهای آمریکایی باید هر منطقه از خاورمیانه را ترک کنند. رهبر انقلاب به ویژه گزینه ازسرگیری مذاکرات هسته ای با «دشمن»ایران،آمریکا،را مطرح کرد و گفت به هیچ وجه این گزینه عملی نیست زیرا«راه را برای سلطه آمریکا همواره می کند.»اسپوتنیک افزود:رهبر ایران به ویژه درمیان دشمنان علنی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا، اسرائیل و نظام استکبار  اشاره کرد که ظاهرا به غرب به طور کلی اشاره داشت. این رسانه روس افزود: یک رسانه ملی در ایران به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد ایران تاکید دارد که آمریکا باید نیروهایش را از منطقه خاورمیانه خارج کند.

شبکه خبری اسکای نیوز: بر اظهارات رهبر ایران درباره «سیلی بر صورت آمریکا» تاکید کرد و نوشت: ایشان در یک نطق تلویزیونی گفتند که اقدام نظامی مانند این کافی نیست و مهم است که حضور فسادانگیز آمریکا در منطقه پایان یابد. وی هر  گونه از سرگیری مذاکره با آمریکا درباره توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را رد کرد و گفت: ایالات متحده تلاش می کند حزب الله لبنان را در تلاش برای کمک به رژیم صهیونستی را محروم کنند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست : در بازتاب بیانات رهبری نوشت: رهبرایران گفت،حمله به پایگاه آمریکایی موقیت آمیز بود.ایران کشوری صلح طلب است که به دنبال تنش با هیچ کشور دیگری نیست ما آماده مقابله با قلدرها در جهان هستیم. این روزنامه نوشت: ایران گفته  حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عراق در انتقام ترورسردار قاسم سلیمانی انجام شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.