آزادی ناگهانی این زندانیان پس از سختگیرانه‌تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه دولت دنیل اورتگا، رییس جمهور نیکاراگوئه صورت گرفت که حکومتش به دلیل سرکوب مخالفان در سراسر جهان مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، برندا گوتیرز، مدیر یک گروه حامی خانواده زندانیان سیاسی نیکاراگوئه اظهار کرد، ۶۵ تن از ۱۴۸ زندانی سیاسی این کشور تا صبح دوشنبه آزاد شده‌اند. بسیاری از آن ها پس از شرکت در قیام گسترده سال گذشته میلادی به جرایمی همچون چاقاق تسلیحات، مواد مخدر و دزدی محکوم شدند.

دولت نیکاراگوئه در بیانیه‌ای اظهار کرد، ۹۱ تن در اقدامی به منظور مصالحه ملی آزاد شده‌اند اما در ادامه خاطرنشان کرد که حکم آنان به حبس خانگی تغییر یافته و محکومیت آنان بخشیده نشده است.

اعتراضات نیکاراگوئه در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ آغاز شد و در ابتدا هدف ابراز نارضایتی از اصلاحات امنیت اجتماعی را دنبال می‌کرد اما وقتی حامیان دولت به تظاهرکنندگان مسن حمله کردند، دانشجویان در سراسر این کشور به خیابان‌ها آمدند و صدها هزار تن به این اعتراضات پیوستند.

تمرکز این اعتراضات در مدت کوتاهی از اصلاحات امنیت اجتماعی فراتر رفت و تظاهرکنندگان برای دموکراسی به اعتراض خود ادامه دادند که صدها کشته برجای گذاشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.