نشر چترنگ اولین کتاب از مجموعه کتاب‌های «فصل‌های ناگفته تاریخ» را به قلم جایزل میلتون و با عنوان «وقتی هیتلر کوکائین می‌زد و مغز لنین جابه‌جا می‌شد» را با ترجمه پریسا مرتضوی منتشر کرد.

این اثر نخستین کتاب از مجموعه فصل‌های ناگفته تاریخ است که به داستان‌های کمترشناخته‌شده تاریخی می‌پردازد. برای مثال آشپزی که سوار بر تایتانیک با نوشیدن مشروبات الکلی خود را از آب‌های سرد اقیانوس نجات داد، آخرین ساعات زندگی هیتلر، امپراطور آمریکا، مردی که از هر دو بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی نجات پیدا کرد، آدمخواری قربانیان سقوط هواپیما و... داستان‌هایی که موضوعات مختلفی را شامل می‌شوند، از ماجراجویی، جنگ و قتل گرفته تا بردگی و جاسوسی. کتاب‌های جایلز میلتون جز پرفروش‌ترین آثار بریتانیاست و به بیش از بیست زبان زنده دنیا ترجمه شده‌ است.

او در حوزه تاریخ روایی تخصص بسیار دارد و با قلمی روان هر واقعه تاریخی را مانند داستانی ساده و کوتاه بسط می‌دهد و آن را به اوج هیجان می‌رساند. همچنین، او بارها در کتاب‌های خود ثابت کرده است که می‌تواند وقایع تاریخی و افرادی را که در گذشته زندگی کرده و مرده‌اند در قرن بیست و یکم و تنها در قالب کلماتی ساده و بدون هیچ‌گونه بزرگ‌نمایی‌ای بازسازی و زنده کند.

میلتون در مقدمه خود بر این کتاب با اشاره به کشف اسناد پزشکی مربوط به هیتلر در سال ۲۰۱۲ در ایالات متحده آمریکا عنوان داشته است: این اسناد در نگاه اول تنها زباله‌های تاریخی هستند که باید آنها را به انبوه مطالبی که پیش از این در مورد هیتلر وجود داشت بسپریم، اما در میان زباله‌ها هم گاهی براده‌هایی از طلا کشف می‌شود. این اسناد فصلی تازه را در تاریخ گشودند ... من بیشتر زندگی کاری‌ام را در میان آرشیوها گذرانده‌ام و نامه‌ها و یادداشت‌های شخصی زیادی را زیر و رو کرده‌ام. گاهی روزهامی‌گذرد و هیچ چیز دندان‌گیر و جالبی دستم را نمی‌گیرد. خودم را به جویندگان گنج در کارولینای شمالی تشبیه می‌کنم؛ کسانی که همه‌جا را در جستجوی سکه‌ای قدیمی یا انگشتری قیمتی وجب به وجب می‌گردند. این کتاب نتیجه جستجوی استعاری من به دنبال گنج است.

در این کتاب موضوعات جالبی چون جابجایی مغز لنین، ناگفته‌هایی از غرق‌شدن کشتی تایتانیک، آخرین ساعت‌های زندگی هیتلر، معماهای پیچیده آگاتا کریستی و داستان‌های عجیب و خواندنی دیگری در قالب دو کتاب با عنوان‌های «وقتی مغز لنین جابجا شد» و «وقتی هیتلر کوکائین می‌زد» ترجمه و در ۲۶۵صفحه با قیمت ۳۵هزارتومان منتشر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.