محمدجواد حق‌شناس در حاشیه یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره نامه برخی از کشتی‌گیران به فرمانداری در مورد حذف نام تختی از یکی از خیابان‌های پایتخت اظهار داشت: نام تختی برای همه مردم ایران حائز اهمیت است و شورای شهر بر این مسأله واقف بوده ولی باید توجه داشت که این شورا در تلاش است که نام تختی را در زادگاه اصلی او در منطقه ۱۲ به عنوان یکی از مناطق اصلی پایتخت حفظ کند.

وی گفت: تغییر نام خیابان‌های دیگر که به اشتباه در ادوار گذشته به نام‌های یکسان از این نام‌آور نامگذاری شده دلیل بر بی‌اهمیت دانستن مرحوم تختی نیست و شورای شهر جهت حفظ یاد نام‌آوران تلاش می‌کنند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ۱۵ معبر در پایتخت به نام تختی وجود دارد و سیاست شورای شهر این است که اسامی اشخاص را در جای اصلی آنها حفظ کند و اسامی تکراری سبب به اشتباه انداختن شهروندان می‌شود.

حق‌شناس گفت: خانه پدری تختی در منطقه ۱۲ در محله خانی‌آباد قدیم قرار دارد که سال‌های پیش خیابان مجاور خانه او به نام تختی نامگذاری شده و به همین دلیل نام آن محله به تختی مشهور است.

وی خاطرنشان کرد: تابلوی خیابان نیز به نام کامل جهان پهلوان تختی نصب شده و قرار است بر اساس بودجه شورا خانه پدری تختی نیز توسط مدیریت شهری خریداری و خانه موزه تختی راه‌اندازی شود.

وی گفت: زورخانه گُردان در ابتدای تقاطع خیابان تختی و مولوی قرار داشت که محل ورزش مرحوم تختی بوده و در ادوار گذشته تخریب شده که بر اساس مصوبه شورا قرار است بازسازی شود.

حق‌شناس تصریح کرد: خیابان تختی بر اساس نقشه سازمان جغرافیایی در سال ۴۷ و ۵۵ به نام خیابان ژاله بوده و بر اساس نقشه‌های بعد از انقلاب این خیابان به نام تختی تغییر کرده است. همچنین انتصاب خیابان تختی به آن نام‌آور شاید به دلیل قرار گرفتن ویلای ییلاقی جهان پهلوان تختی باشد که البته وی از آن استفاده نکرده و آن را به خواهرش واگذار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این ویلا حدود ۲۰ سال پیش تخریب شده و امروز جای آن یک برج احداث شده است. شورای شهر اهتمام ویژه‌ای به نام تختی دارد و به نظر می‌رسد سوء برداشت در این زمینه پیش آمده باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.