عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز(شنبه) در نشست خبری ضمن تشریح آخرین نتایج بررسی مصوبات مجلس در این شورا ، گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیئت‌های اجرایی پایان یافت و نتایج آن نیز اعلام شد و ادامه رسیدگی در هیئت‌های نظارت شورای نگهبان آغاز شده است.

کداخدایی گفت: پس از بررسی‌ها در هیئت‌های نظارت و اعلام نتایج به هیئت مرکزی انتخابات، امیدواریم در موعد مقرر نتایج نهایی اعلام شود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایلنا بخوانید؛

* در حوزه انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری، ۳۰۳ نفر ثبت نام کردند که بخشی از این تعداد قبلا آزمون داده بودند، از این رو ۲۷۲ نفر برای آزمون کتبی دعوت شدند و از این تعداد ۲۲۱ نفر در آزمون شرکت کردند.  پس از اعلام نتایج آزمون کتبی، داوطلبان برای آزمون شفاهی دعوت خواهند شد و پس از این مرحله، بررسی صلاحیت عمومی کاندیداهای انجام خواهد شد.

دقت لازم را خواهیم داشت تا حقی از کسی ضایع نشود

* {در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت دیدگاه هیأت اجرایی و شورای نگهبان و موضوع عدم احراز صلاحیت‌ها}: ما گلایه خود را کجا ببریم؛ ما معتقد هستیم همه باید وظیفه خود را بر مبنای قانون انجام دهند و این درخواست را از هیأت‌های اجرایی داشته‌ایم. طبیعتاً این رویه همیشه بوده اما باید بگویم ما دقت لازم را خواهیم داشت تا حقی از کسی ضایع نشود.

قانون‌گذار می‌تواند جلوی ثبت نام بی‌رویه در انتخابات را بگیرد

* { در رابطه با اظهارنظرها مبنی بر آغاز رد صلاحیت‌ها و فضاسازی برخی رسانه‌ها}: رسانه‌ها باید در خصوص عملیات روانی به شورای نگهبان کمک کنند. قانون تائید، رد و احراز صلاحیت را برعهده شورای نگهبان قرار داده است و تلاش ما هم اجرای قانون است. من بارها البته در خصوص ثبت نام گسترده گلایه کرده‌ام. در دور گذشته ما ١٢ هزار ثبت نام‌کننده داشتیم که ٩ هزار نفر برای اولین دوره ثبت نام کرده بودند. این را قانون‌گذار می‌توانست طوری تنظیم کند که جلوی ثبت نام بی‌رویه را بگیرد.

برخی در ایام انتخابات برای ما دستورالعمل صادر می‌کنند

* { در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی‌از مقام‌های نظامی در روزهای اخیر مطالبی درباره رد صلاحیت‌ها مطرح کرد که واکنش‌های زیادی به همراه داشت چقدر قرار است مراقبت شود تا با توجه به نقش‌های متعددی که اعضای شورا دارند از جناحی شدن بررسی صلاحیت‌ها پرهیز شود}: طبیعتاً کشور آزادی داریم که افراد له و علیه شورای نگهبان در آن صحبت می‌کنند و برخی هم برای ما دستورالعمل صادر می‌کنند اما بنده بارها اعلام کرده‌ام هدف ما اجرای کامل قانون است و تلاش ما هم همین است.

محدودیتی برای اخذ گزارش از نهادهای مختلف نداریم

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه گفته شده گزارش‌های مردمی هم مرجع بررسی صلاحیت است}: تشخیص صلاحیت بر عهده هیأت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان استبنابراین مراجع گزارش‌دهنده در حکم کارشناس هستند و می‌توانند گزارش‌های خود را ارسال کنند و ما هم محدودیتی برای اخذ گزارش از نهادهای مختلف نداریم و ماده ۵٠ قانون انتخابات هم می‌گوید با استفاده از نتایج به دست آمده از بررسی‌های انجام شده و اخذ گزارش وزارت کشور و قانونگذار محدودیتی در این رابطه اعلام نکرده است. در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها هم جدول زمانی اعلام شده وزارت کشور مورد تائید ما است و تا دهه دوم بهمن نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان به ما مراجعه می‌کنند

* {در خصوص دیدارهای خود با سیاستمداران}: دوستان مختلفی مراجعه می‌کنند که بعضاً فارغ از احزاب است و لازم است بگویم رویه جاری و عادی است که شاید این دوره به دلیل حساسیت‌ها رسانه‌ای شده است. آقای عارف، آقای انصاری، آقای خرازی و برخی اعضای حزبشان آمدند. هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان به ما مراجعه می‌کنند.

* {در رابطه با امتحان نامزدهای مجلس خبرگان و اینکه گفته شده سوالات شبهه داشتند}: اگر به کتب فقهی مراجعه کنید می‌بینید سوالات کاملا فقهی و اجتهادی هستند.

امیدواریم مجلس بعدی اصلاح قانون انتخابات را تصویب کند

* { در خصوص عدم اصلاح قانون انتخابات توسط نمایندگان مجلس}: ما فعلا قانون فعلی را اجرا می‌کنیم و امیدواریم مجلس بعدی این اصلاحات را تصویب کند.

انتقاد را مبنای تعیین صلاحیت قرار نخواهیم داد اما حساب توهین و افترا جدا است

* {در پاسخ به این سوال که اگر کسی به رهبر انقلاب انتقاد داشته باشد می‌تواند امیدوار باشد صلاحیتش تائید شود}: رهبری خودشان به این مورد پاسخ داده‌اند و کشور ما کشور آزادی است؛ ما انتقاد را مبنای تعیین صلاحیت قرار نخواهیم داد اما حساب توهین و افترا جدا است.

در خصوص وضعیت افراد فارغ از اینکه چه کسی باشند، اظهارنظر خواهیم کرد

* {در رابطه با الکترونیکی شدن روند انتخابات}: ما ارتباط نزدیکی با وزارت کشور داریم و هرگاه در خصوص هر مرحله به ما اعلام آمادگی کنند و نتایج قابل قبول باشد اعلام می‌کنیم. البته نتوانستند در برخی مراحل کار را برای انتخابات برسانند.

* { در رابطه با کاندیداتوری شهردار دور پیشین تهران که معاون ایشان در زندان است و مسائلی هم در خصوص آغاز تبلیغات زود هنگام این شخص وجود دارد}: ما در خصوص وضعیت افراد فارغ از اینکه چه کسی باشند، اظهارنظر خواهیم کرد.

شائبه رایزنی مطرح نیست 

* {در خصوص شائبه حضور اصلاح‌طلبان در شورای نگهبان برای رایزنی پیرامون بررسی صلاحیت‌ها}: من گزارش کاملی از این دیدارها ارائه کردم. سوالاتی مطرح می‌شود که افراد برای دریافت پاسخ به ما مراجعه می‌کنند. شائبه رایزنی مطرح نیست چرا که سابقه شورای نگهبان مشخص است.

* { درباره دیدار عارف، انصاری و صادق خرازی برای رایزنی با شورای نگهبان در مورد انتخابات و اینکه آیا این دیدار در راستای  تایید صلاحیت هاست؟}: در همه جلسات سوالات و ابهاماتی دارند که مطرح می کنند و  گزارش غیررسمی آن را یکی از  همکاران ما ارائه داد.‌ موارد قانونی بطور مفصل توضیح دادند و آقای عارف تایید می کردند که مراحل قانونی،  مراحلی است که شورا باید انجام دهد.

* دوستان سوالاتی دارند و طرح می کنند اما اینکه اگر حضور آنها به منظور چانه زنی است و شما  آن را مطرح می کنید، خیر، چنین چیزی نیست و شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی‌گیرد.

از غیب خبر ندارم

* {در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما به عنوان سخنگوی شورای نگهبان بحث رفراندوم را تائید کردید اما گفته می‌شود برخی افراد به دلیل اظهارنظر پیرامون این موضوع توسط هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند}: من از غیب خبر ندارم و نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظر کنم باید اول نتیجه بررسی‌ها به شورای نگهبان برسد.

* {در رابطه با اعتراض‌های اخیر و تاثیر آن بر مشارکت در انتخابات}: ما هم در این خصوص گله داریم. مسئولان باید به مسائل معیشتی توجه کنند ما هم باید اعتراضات معیشتی را از اغتشاش جدا بدانیم و امیدوارم در آینده تدبیر بهتری در این رابطه صورت بگیرد.

اگر صلاحیت نماینده‌ای در دوره جدید تایید نشود به دوره نمایندگی وی ربطی ندارد

* {در پاسخ به اینکه نمایندگانی که در مجلس هستند و صلاحیت آنها تایید نمی‌شوند چطور باید از روند تصمیم‌گیری کنار گذاشته شوند}: صلاحیت نمایندگان مجلس، خبرگان و رئیس‌جمهور برای یک دوره ۴ ساله است و اگر صلاحیت نماینده‌ای در دوره جدید تایید نشود به دوره نمایندگی وی ربطی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.