روزنامه النهار چاپ بیروت به نقل از منابع آگاه نوشت هیل که از عراق وارد بیروت شد، با «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان و رهبر «جریان آزاد ملی» که هم پیمان حزب الله است، دیدار نخواهد کرد که می توان این تصمیم را پیام مستقیم دیپلماتیک به لبنانی ها دانست.

روزنامه «الجمهوریه» امروز نوشت: هیل بر لزوم همکاری آمریکا با دولت جدید لبنان تاکید و مقام های این کشور را به اجرای اصلاحات اقتصادی و اجتماعی تشویق خواهد کرد؛ اصلاحاتی که لبنان را به کشوری پیشرفته، امن و با ثبات تبدیل کند.

روزنامه «الاخبار» نیز نوشت: واشنگتن که در پی برقراری توازن قدرت میان ارتش و حزب الله لبنان است، شاید کمک های نظامی و تجهیزاتی به ارزش  ۱۰۵ میلیون دلاربه ارتش این کشور را ازسر بگیرد.

آمریکا ۶ ماه پیش به این بهانه که اختلافاتی درباره کاربرد و کارآمدی این کمک ها وجود دارد، پرداخت آنها را به لبنان متوقف کرد که برخی از مقام های سیاسی و حزبی لبنان این اقدام را تضعیف ارتش کشورشان قلمداد کردند.

الاخبار افزود: هیل هیچ طرح و برنامه جدی برای کمک به حل بحران اجتماعی، سیاسی و اقتصادی لبنان ندارد.

سفر هیل به بیروت، نخستین تحرک دیپلماتیک آمریکا در قبال لبنان از زمان آغاز جنبش اعتراضی و اصلاحی مردم این کشور در ۲۵ مهر ماه، به شمار می رود.

شماری از فعالان مدنی و سیاسی لبنان امروز با تجمع در ورودی فرودگاه بین المللی «رفیق حریری» در جنوب بیروت، به سفر هیل اعتراض کردند. آنها کاغذ بالای سر خود نگه داشته بودند که بر روی آنها عبارت های «آمریکایی به خانه خود برگرد و بلوک ۹ نفتی به لبنان تعلق دارد»، نوشته شده بود.

مطابق گزارش وزارت نیروی لبنان، مناطقی از دریای مدیترانه که جزو آب های سرزمینی این کشور و دربرگیرنده منابع نفت و گاز است، به ۱۰ بلوک تقسیم شده است. رژیم صهیونیستی و مقام های آمریکا مانند هیل ادعا کرده اند که بلوک نفتی ۹ در آب های سرزمینی فلسطین اشغالی قرار دارد و نه لبنان.

آخرین سفر هیل به لبنان در دوازدهم ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ماه ۱۳۹۷ خورشیدی ) بود که در آن سفر با «میشل عون» رییس جمهوری، «سعد حریری» نخست وزیر، «نبیه بری» رییس مجلس ملی و «جبران باسیل» وزیر امور خارجه این کشور ساحلی دریای مدیترانه دیدار و گفت وگو کرد.

هیل از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ سفیر آمریکا در لبنان بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.