کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در واکنش به اظهارات «علی روحبخش» مدیر داروئی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره سهمیه‌بندی انسولین در این شهر، گفت: سهمیه‌بندی انسولین برای بنده بی‌معنا است. اقدام وزارت بهداشت توزیع‌کنترل شده بوده است که ویژه شهر مشهد هم نیست.

وی در تشریح موضوع گفت: توزیع کنترل شده تصمیمی برای حمایت از بیماران است. برای اینکه بیمار اطمینان داشته باشد داروی مورد نیازش را دریافت خواهد کرد. داروئی که ارز دولتی می‌گیرد و وارد می‌شود باید به مصرف کننده ایرانی برسد. نباید این داروها از زنجیره داروئی کشور نشت پیدا کنند، قاچاق شوند و در کشورهای هم‌جوار به قیمت چند برابر فروخته شوند.  

جهانپور با تاکید بر اینکه توزیع کنترل شده راهی برای مبارزه با قاچاق است نه محدودیت داروئی در کشور، گفت: اقلام داروئی متعددی داریم که در چرخه کنترل توزیع دارو توزیع می‌شوند. این فقط مربوط به داروی بیماران دیابتی نیست. فرایند اینگونه است که بیماران خاص مانند بیماران دیابتی در سامانه‌های مشخص ثبت نام می‌کنند، اطلاعات آنها نیز ثبت می‌شود تا افراد مشخصا نیاز واقعی داروئی خود را دریافت کنند. بنابراین این قبیل داروها نمی‌توانند آزاد فروخته شوند. این به معنای توزیع کنترل شده است و سهمیه بندی مصداق این اقدام وزارت بهداشت  نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.