کارشناسان می گویند: این روزها جو حاکم بر بازار خودرو روانی است، یعنی کوچکترین شایعه ای می تواند به کاهش یا افزایش قیمت ها بیانجامد.

به اعتقاد آنان، اکثریت قریب به اتفاق افراد در بازار به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای و نه مصرفی نگاه می کنند که دلیل اصلی آن، دو نرخی بودن قیمت هاست.

امروز پراید ۱۱۱ در بازار ۵۳ میلیون تومان قیمت داشت، اما در وضعیت رکود، مشتری حاضر به پرداخت بیش از ۵۱ میلیون تومان نبود. پراید ۱۳۱ نیز هرچند ۴۹ میلیون تومان قیمت داشت، اما اندک خریدهای امروز از مرز ۴۷ میلیون تومان بالاتر نمی رفت.

امروز در گروه سایپا، هر دستگاه تیبا صندوق دار رینگ فولادی ۵۸ میلیون تومان و رینگ آلومینیومی آن ۶۱ میلیون تومان قیمت خورد. همچنین تیبا ۲ به ۶۲.۸ میلیون تومان، ساینا رینگ آلومینیومی ۶۵ میلیون تومان و ساینا رینگ فولادی ۶۳.۵ میلیون تومان قیمت داشتند.

در گروه ایران خودرو، هر دستگاه سمند LX با قیمت ۸۴.۵ تا ۸۵ میلیون تومانی به ۸۲.۵ میلیون تومان از سوی مشتری خریداری می شد، سمند EF۷ بنزینی ۹۵ تا ۹۶ میلیون تومان و نوع دوگانه سوز آن به دلیل نبود عرضه کارخانه ای تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت خورد.

امروز هر دستگاه پژو ۴۰۵ به ۷۷.۵ تا ۷۸ میلیون تومان (نوع دوگانه سوز آن ۹۳.۵ میلیون تومان)، پژو پارس معمولی ۱۰۲ میلیون تومان (دوگانه سوز آن ۱۲۵ میلیون تومان)، پژو پارس با موتور TU۵ به ۱۲۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده ۸۹.۵ میلیون تومان، همین خودرو با رینگ و ضبط صوت ۹۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ساده ۱۰۷ میلیون تومان، همین خودرو در تیپ نوع فول ۱۱۱ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ V۸ در همین حدود قیمت گذاری شد.

به گفته کارشناسان، بازار در هفته جاری شرایط آرام تری نسبت به هفته گذشته تجربه می کند. در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت ارز سبب اوج گرفتن خریدهای هیجانی شد، هرچند قیمت ها به طور کاذب افزایش یافته بود و بیشتر روی کاغذ و در سایت ها بود، اما افرادی که با قیمت های کاذب اقدام به خرید کرده بودند متضرر شدند.

آنان معتقدند:‌ این روزها اما شاهد فاصله گرفتن قیمت های بازار از قیمت های کارخانه ای خودروها هستیم و تقاضای کم برای خرید، بر رکود موجود در بازار دامن زده است.

«سعید موتمنی»‌، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت می‌گوید: الفبای اقتصاد، عرضه و تقاضاست و عرضه کم خودرو از سوی خودروساز، دلیل اصلی وجود دو نرخی در بازار و نابسامانی موجود است.

وی افزود: اگر اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای پراید در حدود چهار ماه قبل به سه میلیون تومان رسیده بود، این روزها به ۱۳ میلیون تومان افزایش یافته و دلیل اصلی آن کاهش عرضه از سوی خودروساز است.

برپایه این گزارش، در گروه مونتاژی ها، امروز هر دستگاه هایما S۵‌ به ۲۸۸ تا ۲۹۰ میلیون تومان، هایما S۷‌ به ۳۱۵ میلیون تومان، جک S۵ به ۳۰۵ میلیون تومان (هرچند مشتریان با چانه زنی با ۲۹۶ تا ۲۹۸ میلیون تومان خریداری می کردند) قیمت گذاری شد.

در گروه مدیران خودرو نیز اختلاف قیمت کارخانه ای و بازار خودروهای MVM که تا همین چند ماه قبل بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان بود، به حداقل رسیده و به قیمت های کارخانه ای نزدیک شده است.

خودرویی نظیر ساندرو که عرضه آن از سوی خودروساز متوقف است، به دلیل کم بودن آن در بازار ۲۰۳ تا ۲۰۴ میلیون تومان و هر دستگاه ساندرو استپ وی بین ۲۲۵ تا ۲۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

نوسانات نرخ ارز در ۱۰ روز گذشته خودروهای وارداتی را با افزایش قیمت مواجه کرد، به طوری که هر دستگاه النترا از ۴۵۰ میلیون تومان یک ماه و نیم پیش، اکنون به ۵۳۰ میلیون تومان، سراتو وارداتی به ۵۲۰ میلیون تومان، کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۸ به ۹۳۰ میلیون تومان و مدل ۲۰۱۷ آن به ۸۱۰ میلیون تومان، هیوندای سانتافه سفید رنگ بین ۸۶۰ تا ۸۷۰ میلیون تومان و سانتافه مشکی رنگ بین ۹۴۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان قیمت خوردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.