وبسایت انگلیسی دیلی میل در گزارشی به حواشی انتخابات عمومی انگلیس و پیروزی بی سابقه حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون پرداخته است. در این گزارش آمده است:

 بوریس جانسون به اندازه کافی به پیروزی اش مطمئن بود و می دانست که قرار نیست مانند ترزامی متن استعفایش را بخواند.

اما شاید فکر می کرد که با اکثریت کمتری یعنی با اختلاف 10 کرسی برنده شود و به خانه بازگردد.

وقتی که برای تعیین سرنوشتش در غروب پنجشنبه انتظار می کشید و روی صندلی مارگارت تاچر در طبق اول خانه شماره 10 در داونینگ استریت نشسته بود که روح یک زن و رهبر محافظه کار دیگر او را تسخیر کرده بود.

جانسون علی رغم تلاش هایش با داشتن کمپین قوی انتخاباتی و همچنین برنامه ریزی هایی مناسب، نمی توانست از این ترس رهایی یابد که سناریوی تلخ ترزا می و فاجعه انتخاباتی در سال 2017 برای او تکرار شود.

اما زودتر از همه چیز آقای جانسون نماد موفقترین رهبر حزب محافظه کار در یک نسل شد، از بین رفتن پشتوانه حزب کارگر و تصمیم مردم برای خروج از اتحادیه اروپا دلیل نتایج شگفت انگیز او به عنوان موفق ترین رهبرحزب محافظه کار بود.

جانسون بالاخره توانست پیروزی اش را به شکل سنتی بریتانیایی جشن بگیرد.پخت خانگی مرغ با ادویه کاری که توسط دوست دخترش یعنی کری سیموندز صورت گرفت.روز جمعه انرژی زیادی از بوریس گرفت چرا که مجبور بود غروب جمعه بیشتر از اعضای معمولی حزبش فعال باشد.

Victory: Boris Johnson and his partner Carrie Symonds watch the 2019 Election results on the TV in his study in No10 Downing Street

پیروزی بزرگ جانسون باعث شد که او قولش را بشکند؛ او قول داده بود که تا زمانی که برگزیت محقق نشود نوشیدنی های الکلی ننوشد.

"بدست آوردن اکثریت آرا به معنای محفوظ بودن حق برگزیت است و چه کسی می تواند برای این مساله مرا سرزنش کند؛ "جمله ای که یکی از نزدیکان جانسون از قول او گفت وقتی که آقای نخست وزیر در حال نوشیدن اولین لیوان پس از ماه ها بود.

اندکی بعد از غروب او با آغوش گرم دیوید کامرون روبرو شد که یکی از مخالفان سرسخت او در زمان همه پرسی برگزیت بود. جورج آزبرن سیاستمدار بریتانیایی و عضو حزب محافظه کار نیز شاهد این ماجرا در مهمانی "اوگنی لبدو" تاجر روس و صاحب سهام رسانه ایندیپندنت بود که همواره حامی بوریس جانسون بوده است.

جانسون هیچ گاه متصور چنین سورپرایزی نبود که با نزدیک شدن به ساعت ۱۰ خبر پیروزی اش را در تلویزیون ببیند در حالیکه عکس او و دوست دخترش در کنار عکس تاچر نشان داده شود.

جانسون نیز که از شنیدن خبر پیروزی اش غافلگیر شده بود به بیرون آمد و در داونینگ استریت دستانش را به حالت پیروزی بالا گرفت و با حالتی متعجب و سر در گم گفت: ما روی ۳۲۰ الی ۳۳۰ کرسی حساب باز کرده بودیم اما ممکن است به ۳۷۰ هم برسد.

کمی آن طرف تر و چند متر دورتر از دفتر مرکزی حزب محافظه کار صدها کارمند جلوی صفحه ای سینما مانند جمع شده بودند و شاهد اعلام پیروزی جانسون بودند.

وقتی نتایج نهایی در ساعت ۳:۴۵ دقیقه صبح اعلام شد و حزب نخست وزیر بیشترین کرسی های پارلمان یعنی چیزی حدود ۵۶ درصد را بدست آورد جانسون از کارمندان خود که در حالت عادی نبودند تشکر کرد و جشن تا ساعت ۵ صبح ادامه یافت.

Mr Johnson walks through the door of Number 10 and throws his arms aloft as he is cheered to the rafters by Downing Street staff following his emphatic majority

برخلاف انتظارات، حزب محافظه‌کار به ریاست بوریس جانسون، توانست در پایگاه‌های اصلی طرفداران حزب کارگر در ولز و نیز در مرکز و شمال شرق انگلیس پیروز شود. حوزه‌هایی مانند «دارلینگتون»، «بولسوور»، «رادر ولی»، «بلیث ولی» و «ردکار» که به تأسی از رنگ قرمز حزب کارگر به «دیوار سرخ» معروف شده‌ بودند در انتخابات اخیر، فروریخته و راه را برای فتح جبهه محافظه‌کار فراهم کردند.

 

مقایسه دو تصویر زیر به خوبی از دست رفتن پایگاه های حزب کارگر را از سال 2017 تا 2019 به خوبی نشان می دهد.

جانسون که بعد در مقابل دفتر نخست وزیری صحبت می‌کرد گفت می‌خواهد مستقیما با کسانی که برای اولین بار به حزب محافظه‌کار رای دادند صحبت کند: "از شما برای اعتمادی که به ما کردید تشکر می‌کنم. ما بی وقفه کار می‌کنیم تا پاسخ اعتماد شما را بدهیم و اولویت‌های شما را محقق کنیم.

جانسون سپس به سجفیلید رفت. در سجفلید که جانسون آرای خوبی کسب کرد مردم از او استقبال کردند. جانسون که از مردم این ناحیه که بیشتر به حزب کارگر گرایش داشتند ولی در انتخابات به محافظه کاران رأی دادند تشکر کرد و قول داد که پاسخ اعتماد آنها رابدهد. جانسون در این دیدار به مردم گفت که اولین اولویت ما به سرانجام رساندن برگزیت است و ما توافقی خوب در این زمینه داریم. بوریس در ادامه گفت کسی می داند این چه نوع توافقی است؟

مردم نیز با  فریاد خوشحالی پاسخ مثبت دادند.

Day Two of his victory lap found Prime Minister Boris Johnson in the North-East, surveying the rubble of Labour's once-impregnable Red Wall like a conquering field marshal

تا اینجا شاید بتوان بوریس را به یک معلم ابتدایی پرهیجان تشبیه کرد و یا یک کمدین در شمال انگلیس که مردم با هیجان صحبت های او را تایید می کنند.جانسون در ادامه گفت همه نمایندگان جدید ما در اینجا حضور دارند و از مردم پرسید آیا از توافق خروج ما حمایت می کنید؟

مردم هم با فریاد جواب مثبت به جانسون دادند.

جانسون همچنین گفت ما می خواهیم خدمت رسانی در زمینه سلامت همگانی را بهبود بخشیم، به خاطر همین است که بزرگترین سرمایه گذاری را برای یک نسل انجام می دهیم. جانسون در همین حال پرسید چند بیمارستان می خواهید؟

مردم پاسخ دادند: ۴۰ بیمارستان

جانسون پرسید چند پرستار جدید می خواهید؟ و من چه تعدادی را باید اعلام کنم؟ ۵۰هزار پرستار! جانسون گفت بله ما به همه این اهداف دست خواهیم یافت. ما خیابان های کشور را امن تر خواهیم کرد. با استخدام چند نیروی پلیس؟ ۲۰هزار پلیس!

بوریس جانسون در حالی  به داخل باشگاه کریکت رفته تا عکاسان لحظه پر کردن لیوان آبجوی او را ثبت کنند. همانند گذشته که تونی بلر ۶ مایل پایین تر از جاده در سجفیلد با لیوان آبجو در دست پیروزی اش را جشن گرفت.

Boris Johnson gives the thumbs up after pulling a pint with newly elected Conservative party MP for Sedgefield, Paul Howell at Sedgefield Cricket Club

آنجا جایی بود که او همیشه پیروزی های انتخاباتی اش را جشن می گرفت ولی آن کلاب هم اکنون بسته شده و به مغازه فرش فروشی تبدیل شده است. زمانه چه زود عوض می شود!

 

منبع: دیلی میل/ ۱۵ December ۲۰۱۹/ مترجم: ابوالفضل خدائی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.