بابک تمیزی فر در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: گفت: افرادی که تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می گیرند، در ابتدا عوارض ساده ای همچون تنگی نفس، تند تند نفس کشیدن، افزایش ضربان قلب، احساس سنگینی سر، عدم تمرکز در کارهای روزانه، تهوع و استفراغ  و گیجی دارند.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: در صورت تشدید علایم اولیه، امکان به کما رفتن و یا تنگی نفس بسیار شدید مانند آسم در افراد وجود دارد، که در این شرایط فرد باید به اورژانس های بیمارستانی مراجعه کند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا موضوع جدیدی نیست و حتی در برخی شهرهای اروپایی مانند لندن در سال ۱۹۵۲ رخ داده است، اظهار کرد: طی این دوره در شهر لندن ۱۲ هزار مورد مرگ و میر ناشی از بیماری های ریوی بر اثر آلودگی هوا اتفاق افتاد.

تمیزی فر افزود: علاوه بر افزایش بیماری های ریوی، بیماری های قلبی و عروقی و ناشی از اختلالات عروق و قلب و عروق محیطی نیز در آن زمان در شهر لندن بیشتر شد.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: براساس مطالعات جدید منتشر شده در یک مجله تحقیقاتی، مشخص شده که آلودگی هوا در میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، به اندازه مرگ و میر ناشی از بیماری های ریوی تاثیر گذار است. همچنین از علل فوت افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شوند، عوارض ناشی از تنگی عروق قلبی، سکته قلبی، آریستمی، سکته های مغزی، آسم و تنگی های نفس بسیار شدید است.

تمیزی فر با بیان اینکه هر چه میزان ذرات آلودگی هوا ریز تر باشد عوارض ناشی از آن بیشتر است، تصریح کرد: طبیعی است که هر چه ذرات ریزتر باشند آلودگی هوا در قسمت های عمقی تر و  تحتانی ریه انتشار می یابد و هر چه افراد زمینه قبلی بیماری های ریوی (مانند افراد سیگاری) داشته باشند، عوارض ناشی از آلودگی هوا در  آنها بیشتر است.

 این عضو هیئت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه عوارض ابتلا به آلودگی هوا به طول زمان  آلودگی هوا بستگی دارد، تصریح کرد: هر چه قدر مدت زمان آلودگی هوا کوتاه تر و کمتر از یک روز باشد عوارض آلودگی هوا بر روی ریه افراد مستعد کمتر است، اما هر چه آلودگی هوا طولانی تر باشد اثراتش بیشتر است.

تمیزی فر ادامه داد: در مطالعه اخیری  که در کشور چین و در شهر پکن به عنوان آلوده ترین شهر دنیا انجام شد، مشخص شد که در زمان آلودگی هوای شدید، ۷۰ درصد مرگ و میر بر اثر مشکلات قلبی بیشتر شده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک مناسب در زمانی که مجبور به رفت و آمد در هوای آلوده هستیم، افزود: افرادی که سنشان بالاتر از ۷۰ سال و  یاکمتر از ۱۳ سال است هم بهتر است در مواقع آلودگی هوا در منزل بمانند.  

تمیزی فر با بیان اینکه طبیعی است که در زمان آلودگی هوا مدارس باید تعطیل شوند، زیرا کودکان و جوانان مستعد تنگی نفس و مشکلات ریوی هستند، توصیه کرد که در زمان آلودگی هوا مایعات  زیادتر از حد معمول مصرف شود تا حداقل اثرات فیزیکی آلودگی هوا بر روی سیستم گوارشی و ریوی کمتر شود.

وی همچنین بر پرهیز از مصرف سیگار و قلیان در زمان آلودگی هوا تاکید و خاطرنشان کرد: میزان ابتلا به بیماری های مزمن ریوی در زمان آلودگی هوا تا ۱۰ برابر بیشتر و ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی تا ۳ برابر افزایش می یابد.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.