محمد اسلامی در همایش مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس این قرارگاه برگزار شده بود، با تاکید بر اهمیت سازندگی در حکومت‌داری گفت: مهم‌ترین مولود انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی است. اگر دولت ابزار و قدرت عملکرد مقتدری داشته باشد، نه تنها مقبولیت و تعلق خاطر به جمهوری اسلامی و انقلاب را برای آحاد مردم و جامعه ایجاد می‌کند، بلکه جایگاه انقلاب اسلامی را در پیشگاه جهانیان به طور روز افزونی ارتقا می دهد. سازندگی و پیشرفت یکی از جلوه های موفقیت یک حکومت و یکی از دلایل وفاداری جامعه و مردم به حکومت خواهد بود.

اسلامی از سازندگی به عنوان یکی از مهم‌ترین فرصت‌های کشور برای ایجاد ثبات اجتماعی و اقتصادی یاد کرد و گفت: همواره وقتی به بحث عیار مقبولیت اجتماعی مراجعه می شود، مشخص می شود آن اقداماتی که به صورت موثر و ملموس بر زندگی مردم تاثیر گذاشته، سبب افزایش مقبولیت اجتماعی حاکمیت شده و ایجاد ذهنیت منفی و بدبینی نیز ناشی از فقدان این اقدامات بوده است.

وی با اشاره به ضعف کشور در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها و ساخت‌وساز افزود: ما در دورانی به سر می بریم که از حدود یک‌ونیم دهه پیش، سهم بودجه‌های عمرانی از بودجه کل که همواره بیش از ۴۰ درصد سبد بودجه کشور بود، به شدت به دلایل گوناگون تحلیل رفته است. تا جایی که سهم قابل تخصیص بودجه عمرانی کشور به حدود ۱۰ درصد یا کمتر رسید. یعنی کشور به سمتی رفت که عملیات جاری و تامین حداقل‌ها تبدیل به اقدامات غالب دولت شد.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران که در طول تاریخ شبیه آن علیه هیچ کشوری اعمال نشده است، ادامه داد: همزمان شدن افزایش هزینه‌ها و تعهدات جاری برای دولت با کاهش درآمدها به علت تحریم، نشان داد که اگر کشور بخواهد وابستگی خود را به مولفه هایی مانند نفت خام ادامه دهد، با شرایط سختی روبرو خواهد بود.

تولید ارزش افزوده به جای فروش نفت

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت عبور از اقتصاد نفتی گفت: شرایط امروز کشور نشان می‌دهد باید در محورهایی که ارزش افزوده بالاتری برای کشور فراهم کرده و می‌تواند قدرت عملکرد و پیشرفت کشور را ارتقا دهد، سرمایه‌گذاری کرد.

وی ادامه داد: این رویکرد در کشور کمتر مورد توجه بود، تا این که ما سال‌های ۹۶ به بعد را تجربه کردیم. در این سال‌ها مشخص شد هرجا ما به داشته‌های فراوان اما نامشهود خود در حوزه صنایع و تولید داخل توجه کردیم، دستاوردهای ما اقتدار آفرین شده است.

اسلامی حوزه دفاعی کشور را یک مثال از توانایی ایران در پیشرفت و خوداتکایی بر شمرد و گفت: در این حوزه از روز اول با باور توانستن، توجه به داشته‌ها و بریدن از خارج از مرزها توانستیم هر آنچه نیروهای مسلح اراده می کردند، طراحی و اجرا کنیم. تعامل برون زایی که بین نیروهای مسلح و صنعت اتفاق افتاد، خلاقیت ها را گسترش داد.  

وی ادامه داد: در بخش‌هایی که به این مساله کمتر توجه شد، مانند حوزه حمل‌ونقل تجاری، با عقب ماندگی‌هایی مواجه شدیم.

این عضو کابینه دوازدهم با تاکید بر ضرورت خوداتکایی در حوزه حمل‌ونقل گفت: در حوزه‌های حمل ونقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی و در کل فعالیت‌هایی که به حوزه راه و شهرسازی مربوط می شود، چه در حوزه زیرساخت و چه سامانه‌ها، اگر خودباوی و خود اتکایی را ملاک قرار می‌دادیم، امروز در تراز کشورهای برتر، باید هواپیمای تجاری در کلاس‌های مختلف داشتیم، شناورهای گوناگون و پیشرفته با ماموریت های گوناگون تولید می‌کردیم، در حوزه ریلی از ناوگان متفاوت و توانمندی برخوردار بودیم و در سبد تعاملا تجاری در حوزه صنایع حمل و نقلی جایگاه متفاوتی داشتیم.

تحویل ۲۳۰ واگن تولید داخل در روزهای آینده

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در گذشته کمتر به رویکرد خوداتکایی در حمل‌ونقل تجاری توجه شده است، گفت: امروز و در مدتی که در ادامه خدمت، توفیق حضور در وزارت راه‌وشهرسازی را پیدا کرده‌ام، سعی کردم این تفکر را در سیستم پایه‌گذاری کنم، راهبری و مدیریت عموم را برای توجه به ایجاد قابلیت در حوزه صنایع مورد تاکید قرار دهم و فضا را برای رشد صنایع و دریافت سفارش در مسیر ایجاد فرصت برای کارآفرینی و اشتغال فراهم کنم، تا بتوانیم حلقه‌های مفقوده را رفع کرده و نظام حمل و نقل کشور را تقویت کنیم.

اسلامی در ادامه به شرح پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه توسعه توان داخلی در صنعت حمل‌ونقل پرداخت و افزود: در روند توسعه حمل و نقل ریلی گام‌های بزرگی برداشته شده است. اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن در کشور موجود است و به همین میزان راه‌آهن در دست مطالعه، طراحی و ساخت وجود دارد که این مساله نشان دهنده یک تصمیم ملی است.

وی ادامه داد: اما هنگام بهره برداری خطوط با این مساله مواجه می‌شویم که تعداد ناوگان ریلی ما نسبت به ۵ سال گذشته، به علت کند بودن روند نوسازی و عدم توجه به صنعت داخلی، با کاهش  مواجه شده است. به خصوص در استان‌هایی که جدیدا به خط آهن متصل شده‌اند و در فرصت‌هایی که به تازگی برای حمل‌ونقل بار از طریق خطوط ریلی ایجاد شده است، کمبود ناوگان مشهود است.

این عضو کابینه دوازدهم به توافق سال گذشته وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان برنامه‌وبودجه برای تامین مالی فرآیند تولید ۱۰۰۰ دستگاه لوکوموتیو واگن قطار اشاره کرد و گفت: سابق بر این کارخانه‌های تولیدکننده در این حوزه، با تعطیلی خط تولید، دستمزدهای معوقه و اعتصابات کارگری روبرو بودند، اما این توافق توانست از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه، ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار روانه صنعت ریلی کرده و ۹ کارخانه سازنده لوکوموتیو و واگن باری و مسافری را با ۱۶ شرکت حمل‌ونقل ریلی متصل کند. تا همزمان با توسعه زیرساخت ها، ناوگان نیز توسعه یابد.

وی ادامه داد: از ۱۰۰۰ دستگاه مورد توافق، تعداد ۴۵۰ دستگاه از اول سال تاکنون ساخته و تحویل شده و در روزهای آینده از ۲۳۰ واگن دیگر نیز رونمایی می‌شود. این اتفاق تا پایان سال تداوم خواهد داشت و پس از آن نیز تمرکز بر ارتقای سطح کیفی و مشخصات فنی خواهد بود.

هواپیما

باز زنده‌سازی پروژه توسعه هواپیمای مسافری

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه دریایی نیز صنایع داخلی فعال شده‌اند، گفت: پیش از این شناورهای کوچک در کشور تولید می‌شد، اما سایر شناورها یا خریداری می‌شد و یا مونتاژ آن داخل کشور صورت می‌گرفت. اما اکنون حتی اگر شناوری به صورت مشترک با طرف خارجی ساخته می شود، سهم دانش بنیان و تکنولوژیک طرف ایرانی که می‌تواند صنعت را تحت تاثیر قرار دهد، افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: برای توسعه حوزه ساخت در صنعت هوایی، در دهه ۷۰ اقداماتی پایه گذاری شد. اما به دلیل حمایت نشدن از بخش تجاری و تمرکز ظرفیت ساخت در بخش دفاعی، این پروژه رها شد. اکنون پروژه توسعه هواپیمای مسافری با آهنگی متفاوت و خط مشی تازه‌ای باززنده‌سازی شده تا بتوانیم قابیلت ساخت این هواپیماها را توسعه دهیم.

این عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: همین اتفاق در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز در دست اقدام است تا بتوانیم صنعت خودروسازی، به خصوص در ناوگان عمومی را از نظر کیفیت ارتقا دهیم تا هم ارتقای ایمنی، هم بهینه سازی مصرف سوخت و هم افزایش آسایش و رفاه مسافران را به دنبال داشته باشد.

اسلامی گفت: باید با یک نگاه همه جانبه نگر، توسعه خودباوری و استفاده از ظرفیت‌های درونی برای ساخت در جهت گسترش رفاه برای مردم کشور گام‌های مستحکم‌تری برداریم و کشور را به یک کشور آباد، پیشرفته و نمونه تبدیل کنیم.

عملکرد جهای یعنی پروژه‌ها نیمه تمام نمانند

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه سخنان خود به تعامل این وزارتخانه با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اشاره کرد و گفت: از لحاظ روابط کاری به عنوان کارفرما و پیمانکار، روابطی روان و با حداقل بوروکراسی بین ما وجود دارد.

وی ادامه داد: من به سهم خود برای روان‌سازی مدیریت و جلوه دادن به مدیریت جهادی تلاش می‌کنم و همزمان از قرارگاه انتظار دارم که جهادی و انقلابی و اسلامی عمل کند.

اسلامی با اشاره به مشکلات اعتباری در پروژه‌های سنواتی افزود: راه حل این مشکل، این نیست که پروژه نیمه تمام بماند. قرارگاه باید تا آخر بماند و پروژه را حتی با وجود مشکلات اعتباری تکمیل کند. عملکرد انقلابی و جهادی به این معنی است، مانند زمان جنگ باید تا پایان جان بر سر قرار ماند.

این وزیر کابینه تدبیر و امید با اشاره به افزایش بودجه عمرانی کشور در سال آینده، گفت: الحمدالله با رایزنی‌ها و تعاملات به وجود آمده، درلایحه‌ای که در دولت تصویب و به مجلس ارسال شد، بودجه عمرانی به میزان خوبی افزایش پیدا کرده است. امیدوارم این لایحه تا انتها به همین شکل باقی بماند و این مساله کمک کند که بتوانیم با راندمان بیشتری کار کنیم.

وی ادامه داد: پروژه های مهم و استراتژیکی وجود دارد که قرارگاه در حال انجام آن هاست. قرارگاه از ظرفیت شرکت های معتبر نیز استفاده می کند که این شبهه که قرارگاه عرصه را برای بخش خصوصی تنگ کرده است، وجود نداشته باشد. این مساله مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست که جایی که بخش خصوصی می تواند کار را انجام دهد، ورود نکنید تا به هر دو بخش توجه شود. باید بتوانیم از ظرفیت شرکت‌های خصوصی بیشتر استفاده کنیم تا پروژه‌ها به انتها رسیده و برای مردم امیدآفرین باشد.

وی افزود: ذهن، باور و امید مردم به طور روزانه تخریب می‌شود. هیچگاه در دوران پس از انقلاب روزهایی مثل امروز نداشتیم که امید روزانه تخریب شود و ذهن‌ها مورد حمله قرار گیرد. بنابراین باید راندمان خود را افزایش دهیم و پروژه‌هایی که می‌تواند اثربخشی بیشتر داشته باشد، هرچه سریع‌تر به سرانجام برسانیم.

اسلامی

دعوت از قرارگاه برای مشارکت در طرح اقدام ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بر ضرورت ارتقای سطح تکنولوژی در حوزه صنعت و ساخت‌وساز تاکید کرد و گفت: این مهم باید در پروژه‌هایی که هنوز به صورت سنتی انجام می‌شوند، مدنظر قرار گیرد. تا جایی که اطلاع دارم، قرارگاه نیز قرار است خط آهن چابهار-زاهدان را با تکنولوژی متفاوتی تکمیل کند.

اسلامی سپس ضمن دعوت از هلدینگ ساختمانی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای شرکت در طرح اقدام ملی مسکن افزود: ما نذر نداریم که زمین بدهیم تا عده‌ای کسب و کار کنند. زمین دولتی را واگذار می‌کنیم تا برای جامعه هدف ما، یعنی اقشار متوسط و ضعیف کشور مسکن ایجاد شود. ما نیاز به خانه سازی انبوه داریم.

 وی ادامه داد: با ثبت نام‌هایی که روزانه انجام می شود، مشخص شد افراد زیادی در کشور هستند که مشمول ضوابط این طرح قرار دارند. آن دسته  از مشمولان که واحدها را خود می سازند، توسط بنیاد مسکن حمایت می شوند. اما در آن دسته از پروژه‌ها که شامل انبوه سازی در شهرهای بزرگ است، خوب است که قرارگاه نقش ایفا کند.

اسلامی گفت: زمینه اینکار در تفاهم نامه با وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی، تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه فرهنگی و تفاهم‌نامه برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای جامعه کارگری و بازنشستگان وجود دارد.

وی افزود: این سه قشر، اقشار بزرگ و ارزشمندی هستند. باید با قدرت مدیریت فوق العاده این نهضت خانه سازی که در زمره تاکیدات رهبری است را محقق کرده و تا پایان ۱۴۰۰ یک تحول ملموس و ماندگار را در حوزه زیرساخت‌های کشور ایجاد کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.