به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز دوشنبه هفته گذشته صدها نفر از هواداران استقلال با هدف اعمال فشار مردمی برای بازگشت «آندره استراماچونی» به رای کادر فنی آبی‌ها مقابل دفتر باشگاه تجمع کردند.

استراماچونی که سابقه هدایت اینترمیلان و اودینزه را در کارنامه دارد، یکشنبه هفته گذشته به دلیل ناکامی استقلال در پرداخت به موقع دستمزدش، استعفا کرد. دلیل؟ تحریم‌های آمریکا.

استقلال که تحت هدایت استراماچونی به رتبه نخست لیگ برتر این کشور رسید، توسط دولت اداره شده و در نتیجه دستمزد استراماچونی توسط وزارت و رزش و جوانان پرداخت می‌شود.

اما تحریم‌های آمریکا علیه تهران، مانع دسترسی و استفاده بانک‌های ایرانی از سیستم سوئیفت «SWIFT» (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین ‌بانکی) به منظور انجام تراکنش‌های مالی بین المللی شده است.

به دلیل این تحریم‌ها، تنها ۲ روش برای پرداخت حق و حقوق یک خارجی مشغول به کار در ایران وجود دارد. نخستین راه انتقال پول به طور نقدی به دبی یا امارات متحده عربی و انجام تراکنش مالی از طریق بانک‌های این ۲ کشور است و دیگری از طریق صرافانی است که پول را از شعبه‌ای ایرانی به حسابی خارجی انتقال داده و سپس به دریافت کننده نهایی منتقل می‌کنند.

با این حال، مبالغ چشمگیر همچنان اعلام خطر محسوب می‌شود. گفته می‌شود قرارداد ۲ ساله استراماچونی با استقلال ۱.۶ میلیون یورو ارزش دارد.

«حسین حسینی» گلر استقلال گفته است که «انتقال پول استراماچونی از طریق مجاری غیررسمی، زنگ خطر را برای بانک ایتالیایی طرف قرارداد با وی به صدا در آورد و در نتیجه خواستار توقف انتقال مالی از سوی باشگاه شد.» اما عدم پیروی استقلال از این درخواست، موجب شد تا حساب خانوادگی استراماچونی به طور موقت بلوکه شود.

حسینی گفته بود: باشگاه باید در زمان عقد قرارداد شفاف می‌بود و اعلام می‌کرد که به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی وجود دارد. بازیکنان نیز (که به شدت از استراماچونی حمایت می‌کنند)، ماه‌ها است دریافتی نداشته و چک‌های آنان برگشت خورده است.

گفته می‌شود «مارک ویلموتس» سرمربی بلژیکی که پس از گذشت تنها ۶ ماه با تیم ملی ایران قطع همکاری کرد، تحت تاثیر همین تحریم‌ها مجبور به جدایی شده است.

مشکل دیگری که پرداخت‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد، کاهش ارزش پول ایران است. پول ایران از ژانویه سال ۲۰۱۸ تاکنون ۲ سوم ارزش خود را از دست داده و به همین دلیل باشگاه‌ها نمی توانند به تعهدات مالی خود متعهد بمانند.

در مورد پرونده ویلموتس، فدراسیون فوتبال ایران سعی کرد تا فیفا را به دلیل پرداخت نکردن پاداش‌های راهیابی ایران به ۲ جام جهانی قبلی، مقصر جلوه دهد.

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفته است که مشکل به زودی حل خواهد شد. این در حالی است که سخنگوی وزارت ورزش نیز از آغاز مذاکرات با سفیر ایتالیا در تهران به منظور حل و فصل مشکل خبر داده است.

استراماچونی در پاسخ به پرسش یورونیوز در خصوص احتمال بازگشت به ایران گفت: «فدریکو پاستورلو» مدیر برنامه من در کنار نمایندگان حقوقی و وکلا به سختی در حال همکاری با باشگاه هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.