ایرج حریرچی روز شنبه در حاشیه مراسم هفته پژوهش در سازمان بیمه سلامت افزود: در مورد این کیک ها مشخص شده که در هیچ کارخانه یا شرکت توزیع کیک این اتفاق رخ نداده و امکان ندارد در فرایند پخت کیک در حرارت بالا قرص ها سالم بماند.

وی گفت: این موضوع امروز در جلسه ای که در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف برگزار می شود، بررسی و نتیجه بررسی ها به مردم اعلام خواهد شد.

حریرچی گفت: منشا این کیک ها تا حدی مشخص شده و پیگیری ها ادامه دارد.

وی گفت: قرص هایی که در این کیکها گذاشته شده از انواع داروهای مختلف بوده اما قرص برنج یا مخدر نبوده است.

اواخر هفته گذشته تصاویری در فضای مجازی مبنی بر وجود قرص و کپسول در کیک و برخی فرآورده‌های غذایی منتشر شد.

کیانوش جهانپور روز پنجشنبه ۲۱ آذر ماه در گفت‌ وگو با ایرنا در مورد مشاهده قرص و کپسول در تعدادی از بسته‌های فرآورده‌های غذایی افزود: این موضوع در برخی مناطق جنوبی کشور دیده شده و بررسی‌های همکاران ما نشان می‌دهد موضوع به هیچ‌وجه به سطح تولید و پخش کلان مرتبط نبوده و موارد احتمالی به صورت مشکوکی در سطح عرضه، مشاهده یا گزارش شده است که به نظر می‌رسد موضوعی فراتر از حوزه سلامت بوده و حتی می‌تواند ابعاد انتظامی، سیاسی و امنیتی داشته باشد.

وی ادامه داد: نحوه جا گذاری اجسام خارجی در مواردی که گزارش شده آن‌هم در تعدادی از محصولات منسوب به بیش از ۱۲ شرکت مختلف، در نواحی خاصی از نوار ساحلی جنوب کشور، ارتباطی به خطوط تولید و کارخانجات صنایع غذایی نداشته و به احتمال قوی افرادی با انگیزه‌های خاص در سطح عرضه مداخلاتی داشته و اولین اقدام در این زمینه رهگیری مسیر پخش این موارد هست که می‌تواند عامل یا عاملان را مشخص کند.

مدیرکل نظارت برفرآورده های غذایی وزارت بهداشت نیز گفت: جاسازی قرص و کپسول در برخی کیک های برند ایرانی به صورت عمدی و پس از کارخانه انجام شده و احتمالا یک اقدام برای تشویش اذهان عمومی بوده است.

محمد حسین عزیزی افزود: مواردی که گزارش شده شامل جاسازی قرص و کپسول‌های مختلف از جمله آنتی بیوتیک بوده که در داخل کیک های چند برند معروف جاسازی شده است.

وی ادامه داد: بیشتر موارد در استان‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده و به نظر می رسد اقدامی عمدی بوده است چون پاکت های کیک ها باز شده و بعد قرص یا کپسول ها در کیک ها جاسازی شده است.

در همین حال رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان از مسمومیت هفت کودک در استان کرمان به دلیل مصرف کیک و کلوچه حاوی نوعی قرص خبر داد.

سید محمد صابری افزود: سه کودک مسموم شده در شهرستان بافت و چهار کودک در شهر کرمان به بیمارستان افضلی پور بعد از مصرف کیک حاوی قرص به مراکز درمانی مراجعه کردند.

وی اظهار داشت: موارد مسموم شده در استان کرمان را کودکان تشکیل می دهند و این افراد بیشتر با خواب آلودگی و مسمومیت خفیف به مراکز درمانی مراجعه کرده اند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان تصریح کرد: موارد مسموم شده با کیک حاوی قرص بعد از انجام اقدامات درمانی سرپایی با حال عمومی مساعد از بیمارستان ترخیص شدند.

وی تاکید کرد: کیک و کلوچه هایی که توسط والدین کودکان به مراکز درمانی آورده شده با برندهای مختلف و باز بوده و نمی توان در این مورد نظر داد.

بخش زیادی از مردم توان دریافت خدمات دندانپزشکی را ندارند

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره هزینه دندانپزشکی نیز گفت: یک پنجم هزینه های سلامت مردم به خاطر خدمات دندانپزشکی است و بخش زیادی از مردم توان دریافت این خدمات را ندارند.

افزایش مالیات سیگار گامی در مسیر تامین منابع پایدار سلامت

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تامین منابع پایدار سلامت گفت: مهمترین اقدامی که اکنون می توان انجام داد افزایش مالیات سیگار است اما نه تنها این مالیات در کشور ما پایین ترین میزان در جهان است بلکه ۶۰ درصد سرمایه گذاری خارجی در کشور نیز در زمینه تولید سیگار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.