خبرگزاری رویترز گزارش داد، مجمع عمومی سازمان ملل جمعه با وجود مخالفت آمریکا و اسرائیل مدت فعالیت آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی را با ۱۶۹ رأی موافق تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ تمدید کرد.

آنروا سال ۱۹۴۹ تأسیس شد و خدمات آموزشی، بهداشت و مسکن و کمک‌های دیگر به بیش از پنج میلیون آواره فلسطینی در کرانه باختری، نوار غزه و قدس شرقی و آوارگان در لبنان، اردن و سوریه ارائه می‌کند.

از زمانی که آمریکا کمک‌های خود به آنروا را متوقف کرد این آژانس با کمبود بودجه مواجه است. آمریکا و اسرائیل این آژانس را به سوءمدیریت و تحریک علیه اسرائیل متهم می‌کنند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد و گفت: این قطعنامه پیام واضحی از سوی جامعه جهانی است مبنی بر اینکه هیچ سازشی درباره قطعنامه‌های شورای امنیت صورت نمی‌گیرد.

عباس گفت: این مسئله نشان می‌دهد که جهان در کنار مردم فلسطین و مسئله عادلانه است. این قطعنامه پیروزی برای قوانین بین المللی و حقوق آوارگان فلسطینی است.

جنبش حماس نیز از تصویب این قطعنامه استقبال کرد و آن را شکستی برای آمریکا و تلاش‌هایش بر کشورهای عضو برای اعمال فشار علیه آنروا دانست.

حنان عشراوی، مسئول برجسته سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) نیز از این اقدام سازمان ملل استقبال کرد و گفت:‌ مسئولیت مقابله با حملات آمریکا و اسرائیل علیه آوارگان فلسطینی برعهده سازمان ملل است.

وی گفت: تمامی تلاش‌هایی که علیه آنروا صورت می‌گرفت شکست خورده است. ما امیدواریم جامعه جهانی به کمک‌های خود به این آژانس ادامه بدهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.