محمدرضا عارف در پاسخ به سوالی درباره انتقادات مطروحه به روند اعلام طرح اصلاح قیمت بنزین گـفت: اصلاح قیمت بنزین بحث جدی بود که مربوط به امروز و دیروز نیست. کاری که از برنامه سوم شروع شد و طی آن باید قیمت بنزین آزاد و به فوب خلیج فارس می‌رسید همچنین منابع حاصل از آن نیز صرف توسعه و پیشرفت و برای مواردی همچون تامین اجتماعی، توسعه زیربناها و بهبود وضعیت اقشار آسیب‌پذیر هزینه می‌شد.

وی ادامه داد: در همان زمان مجلس هفتم تصویب کرد هر نوع افزایش قیمت ممنوع شود که بخشی از مشکلات امروز ناشی از همان تصمیم است، اقدامی که در راستای مخالفت با دولت اصلاحات انجام شد؛ از آن زمان تاکنون همواره موضوع اصلاح قیمت حامل‌های انرژی با تاکید بر نداشتن آثار تورمی مطرح بود.

عارف با بیان این‌که «باید دولت در طول شش سال گذشته مسیر اصلاح قیمت بنزین را جلو می‌برد»، افزود: در این دوره همواره بحثی بین دولت و مجلس برای اصلاح قیمت بنزین وجود داشت؛ مجلس به قانون برنامه ششم و اختیار دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی تاکید داشت و دولت از آن سر باز می‌زد این رفتار دولت باعث تلقی در برخی از نمایندگان شد که دولت می‌خواهد توپ را در زمین مجلس بیاندازد.

به دولت برای اجرا نکردن طرح اصلاح قیمت بنزین پیغام داده بودیم

عارف با تاکید بر این‌که «مجلس هیچ اطلاعی از تصمیم دولت برای اصلاح قیمت بنزین نداشت»، گفت: ما چند روز قبل از اجرای این طرح از تصمیم دولت برای اجرای آن مطلع شدیم و از رحمانی فضلی و نوبخت خواستیم در فراکسیون امید درباره جزییات اجرای طرح توضیح دهند. بعد از آن در روز چهارشنبه یعنی ۲ روز قبل از اعلام رسمی افزایش قیمت بنزین در مجمع وزرای دولت اصلاحات از طریق یکی از اعضای کابینه به دولت از طریق او پیغام دادیم که ما مخالفیم و دولت تا قبل از جلسه فراکسیون اقدامی انجام ندهد چون اعتقاد ما به همفکری بود نه این‌که نمایندگان مجلس و نخبگان در جریان نباشند، در رسانه‌ها نیز بحث نشود و یک مرتبه اجرای آن اعلام شود.

وی ادامه داد: ابهام دیگر مربوط به نحوه هزینه کرد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین است،آیا دولت می خواهد با ادامه شیوه دولت قبلی یارانه ها را به صورت نقدی به همه مردم پرداخت کند و همان کاری که به آن انتقاد داشت را اجرایی نمایند؟ باید دولت به جای توزیع یارانه نقدی بین ۶۰ میلیون خانوار منابع حاصله را صرف زیر ساخت ها و زیر بناها و بهبود وضیعت بهداشت و درمان و تولید کند.

رییس فراکسیون امید با اشاره به اقدامات این فراکسیون بعد از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین گفت: ما بلافاصله طرح سه فوریتی برای لغو این تصمیم را تهیه کردیم که بعد از فرمایش مقام معظم رهبری آن را پس گرفتیم. بعد نامه‌ای به رییس مجلس نوشته و خواستار لغو تعطیلی هفته بعد از اجرای این طرح مجلس شدیم و به دنبال این تقاضا مجلس در هفته چهارم تشکیل جلسه داد منتها با دستورات عادی که باعث انتقادات بسیار شد. همچنین خواستیم نهادهای امنیتی گزارشی از دلایل اتفاقات رخ داده به نمایندگان ارائه داده و توضیح دهند چقدر برای مقابله توجیه شده و آمادگی داشتند همچنین خواستیم بخش‌های اقتصادی اعم از بانک مرکزی و سازمان برنامه و روسای قوا برای حضور در جلسه غیرعلنی و توضیح درباره علت تصمیم‌شان دعوت شوند.

وی ادامه داد: همچنین تاکید ما این بود رییس جمهور در جلسه ای غیرعلنی درباره چرایی افزایش قیمت بنزین به نمایندگان توضیح دهد به هر حال مردم از نمایندگان شان در حوزه‌های انتخابیه علت این کار را می پرسند و آن ها باید دلیلی برای توضیح داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای استیضاح وزیر کشور به دلیل مسوولیت مستقیم او برای اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین بنا به اعلام رییس جمهور و به دنبال آن نحوه برخورد با معترضین گفت: چند استیضاح در دستور کار مجلس است که هیچ کدام از آن‌ها فراکسیونی نیست. شیوه‌نامه‌ای در فراکسیون امید برای استیضاح‌ها وجود دارد مبنی بر این‌که اگر فراکسیون طراح استیضاح باشد باید اعضا به آن تمکین کنند ، اگر هم نمایندگان با اختیارات قانونی‌شان استیضاحی را طراحی کردند فراکسیون بعد از جدی شدن آن را بررسی می کند؛ تاکنون سه استیضاح در مجلس مطرح است که با جدی شدن آن در فراکسیون مورد بحث قرار می‌گیرد. استیضاح وزیر نفت در کمیسیون انرژی، استیضاح وزیر آموزش و پرورش در کمسیون آموزش و استیضاح وزیر کشور در دستور کمیسیون شوراهاست.

هنوز وزارت کشور درباره چگونگی اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین به مجلس توضیح نداده است

رییس فراکسیون امید درباره این‌که آیا فراکسیون امید از استیضاح وزیر کشور حمایت می‌کند یا خیر، گفت: باید جلسه‌ای با وزیر کشور برگزار کنیم تا در جریان اقدامات قرار گیریم. ما هنوز به طور رسمی توضیحی از وزارت کشور نداشتیم تا بدانیم چقدر شورای امنیت کشور مسئول انجام این طرح بوده است. بعد از شنیدن نظرات فراکسیون موضع‌گیری خواهد کرد.

عارف در پاسخ به سوال دیگری درباره پیگیری‌های انجام شده برای آزادی دانشجویان بازداشتی در اعتراضات اخیر گفت: دانشجویان آزاد شدند و این بار روند آزادسازی دانشجویان خوب جلو رفت ما در دانشگاه‌ها جز تعدادی محدود دستگیری نداشتیم که بیشتر دستگیری‌ها برای دانشگاه تهران بود با پیگیری‌های انجام شده ۹۰ درصد آن ها آزاد شدند. درباره دستگیری‌های غیردانشجویی هم طبق گزارشات رسیده به ما از بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی بررسی‌های دقیق در حال انجام است.

عارف در پاسخ به سوال دیگری درباره لزوم تصویب قانونی شفاف برای تعیین مکانی برای برگزاری تجمعات و اعتراضات قانونی مردم گفت: ما از سال گذشته به دنبال تهیه طرحی بودیم تا قانون اساسی درباره برگزاری تجمعات قانونی به درستی اجرا شود. شورای نگهبان هم پیش از این نظری داده بود مبنی بر این‌که برگزاری تجمعات به شرطی که مخل نظم و امنیت و مبانی اسلام نباشد احتیاجی به مجوز ندارد.

وی ادامه داد: کمیسیون شوراها طرحی تصویب کرده تا مکان‌های خاصی برای اعتراضات دراختیار مردم قرار گیرد که نظراتشان را بیان کنند امیدواریم این طرح هر چه سریع تر درنوبت رسیدگی در مجلس قرار گیرد ما پیگیر هستیم معتقدم با حوادث اخیر نمایندگان هم به این نتیجه رسیده‌اند باید این طرح را با اولویت مورد بررسی قرار دهند.

وزارت ارتباطات آمادگی نداشت و شورای امنیت ماشین چمن زنی راه انداخت

عارف در واکنش به توضیح وزارت ارتباطات مبنی بر این‌که قطعی اینترنت به دلیل مصوبه شورای امنیت کشور انجام شد، گفت: اگر وزارت ارتباطات امکاناتی را فراهم کرده بود دیگر نیازی نبود شورای امنیت یک مرتبه ماشین چمن‌زنی راه بی اندازد. از آنجا که وزارت ارتباطات امکاناتی برای محدود کردن ارتباطات در زمان اعتراضات نداشت اینترنت را قطع کرد نتیجه اش هم ایجاد این تلقی در خارج از کشور بود که آنقدر ناامنی در کشور گسترده شده که نیاز به قطع اینترنت است. قطعا با برخوردهای مقطعی و موردی می‌توانستند اوضاع را کنترل کنند.

وی در توضیح علت طولانی شدن قطعی اینترنت گفت: شاید یکی از دلایل آن اشکالات فنی ناشی از برگرداندن سیستم اینترنت به کشور باشد که در این باره هم به مردم توضیح نمی‌دهند شاید دستور وصل اینترنت را داده بودند اما آنقدر تجهیزات و امکانات نداشتند که به راحتی آن را وصل کنند. به هرحال با این اتفاقات وظیفه وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی سنگین‌تر شد تا به صورت دقیق امکانات و ابزار مورد نیاز اولویت‌بندی کرده تا بی دلیل اینترنت را قطع نکنند.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مقطعی است

رییس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادات برخی نمایندگان درباره شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، گفت: شورای عالی اقتصاد به دنبال شرایط برای کشور خاص ایجاد شده است به خصوص بعد از تحریم‌ها تشکیل شد. ما در این شرایط نیاز به تصمیم‌گیری مقطعی و موردی داشتیم که شاید در برخی مواقع باید برخی از قوانین عادی هم دور شده می شد به همین دلیل با استناد به اصل ۱۱۰ قانون باید مصوبات شورا به تایید مقام معظم رهبری برسد. این شورا مقطعی است البته نظر مجلس این است همین موارد با قید دو یا سه فوریت به مجلس برای تبدیل به قانون ارائه شود. نمونه آخرین تصمیم مربوط به افزایش قیمت بنزین بود که مقام معظم رهبری از تصمیم سران حمایت کرد.

عارف در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم و انتقادات از اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از دولت روحانی گفت: رای دادن یک حق و وظیفه ملی است حضور مردم در انتخابات پرشور برای ما یک اصل است و باید تمامی تلاش مسئولان معطوف به حضور مردم باشد. طبیعتا مردم نیز براساس ارزیابی از عملکردشان از نماینده یا یک جریان به آنها رای خواهند داد.

وی ادامه داد: آقای روحانی هیچ‌گاه نگفته اصلاح‌طلب است. اصلاح‌طلبان در دولت حضور دارند منتها این‌که حضورشان تاثیرگذار بوده و توانسته‌اند از منش و روش اصلاح‌طلبانه خود در پیگیری امور استفاده کنند، موضوعی است که باید در محافل نخبگان و دانشگاه‌ها مورد بحث قرار گیرد. صرف این‌که وزیری وابسته به جریان سیاسی است نمی‌توان گفت که آن وزیر منویات آن جریان را دنبال می‌کند .

رییس فراکسیون امید افزود: شرایط در سال‌های ۹۲ و ۹۶ به گونه‌ای پیش رفت که اصلاح‌طلب‌ها پشت آقای روحانی آمدند این حمایت به آن معنا نیست که دولت فعلی اصلاح طلب است البته ما هم باید مسئولیت حمایت از دولت را بپذیریم. در عین حال فکر می‌کنم درباره این دولت مقداری سیاه‌نمایی می‌شود چون کارهای خوبی در توسعه زیر بناها، بهبود مناطق محروم و وضعیت بهداشت و درمان انجام داده است.

وی با بیان این‌که «دولت باید شفاف عملکردش را برای مردم توضیح دهد»، افزود: با وجودی که دولت کمترین تعامل را با فراکسیون امید داشته اما تلاش کردیم نقد مشفقانه کنیم بزرگترین مشکل این دولت این است با مردم حرف نمی زند؛ باید توضیح دهد درآمد نفت در سال ۱۳۹۱حدودا ۱۱۰ میلیارد دلار بوده که یک مرتبه به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد امیدورایم در یک سال و نیم باقی مانده دولت این رویه را اصلاح کند.

عارف در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر نمره او به عملکرد دولت روحانی گفت: اجازه دهید نمره ندهم چون معلم سخت‌گیری هستم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.