امارات متحده عربی نیز قبل از پایان این نشست اعلام کرد که تحریم قطر همچنان ادامه خواهد یافت.

با توجه به این موضوع، باید پرسید علل شکست عربستان سعودی در این نشست چه بوده است؟

کارشناسان مسائل منطقه در این زمینه گفتند؛ قبل از برگزاری نشست، بسیاری معتقد بودند که بحران میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و قطر به پایان خود نزدیک شده است اما فضای نشست و اختلافات درون شورا به گونه ای بود که سبب شد این بحران ادامه یابد لذا می توان گفت در صورتیکه کشورهای تحریم کننده به راستی قصد آشتی با قطر را داشتند قبل از برگزاری نشست ریاض نسبت به آن اقدام می کردند.

آنان افزودند، موضوع دیگر آن است که این بحران ثابت کرد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موضع واحدی نسبت به برقراری مجدد رابطه با قطر یا عدم برقراری این رابطه ندارند به همین دلیل برخی از منابع می گویند که قطر قصد دارد در صورت ادامه این بحران، از شورای همکاری خلیج فارس خارج شود.

این کارشناسان ادامه دادند که یکی دیگر از علل حل نشدن بحران مزبور آن است که آمریکا با آشتی کشورهای عضو شورا با یکدیگر موافق نیست و ترجیح می دهد تنش و بحران در این شورا بیش از پیش افزایش یابد تا بتواند سیاست‌هایش در منطقه خلیج فارس را تحقق بخشد.

دراین میان،یک نماینده سابق پارلمان بحرین، که علاقه ای به انتشار نامش نداشت، نشست ریاض را شکست خورده توصیف کرد و گفت: نشستی که فقط ۳۰ دقیقه طول بکشد را اصلا نمی توان کنفرانس نامید!

وی افزود: نشست ریاض در ۴ سطح شکست خورد، اول آنکه اصلا کنفرانس نبود و نتوانست که کنفرانس باشد؛ دوماً سه نفر از رهبران کشورهای عضو در آن شرکت نداشتند، سوماً مطبوعات عربستان سعودی نتوانستند تحلیل درستی از آن ارائه دهند؛ رابعاً بحرین و امارات پس از پایان نشست، فورا قطر را آماج حمله تبلیغاتی و رسانه ای قرار دادند.

این نماینده سابق بحرین تصریح کرد: یکی دیگر از علل حل نشدن بحران سه کشور شورای همکاری خلیج فارس و مصر با قطر، سیاست‌های خارجی امارات متحده عربی است به این دلیل که ابوظبی از نفوذ قطر در منطقه بسیار می ترسد به ویژه که دو کشور در لیبی و سوریه درگیرند و هر کدام افراد مسلح وابسته به خود را در هر یک از این دو کشور دارند، از سوی دیگر امارات می کوشد مانع نزدیک شدن قطر به غرب به ویژه انگلستان شود تا به اصطلاح نفوذش را در میان پایتختهای غربی به ویژه لندن حفظ کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.