به گزارش روز شنبه روزنامه رأی الیوم ، شکری در سخنرانی خود در کنفرانس « گفت وگوی مدیترانه ای » در شهر رم ، قطر را به « میزبانی از سازمان های تروریستی و دخالت در امور داخلی سایر کشورها » متهم کرد.

وی گفت : رویکرد قطر در زمینه میزبانی از سازمان های تروریستی و دخالت های منطقه ای ، هر گونه تلاش برای دستیابی به راه حل را با دشواری مواجه می کند و ما تا کنون هیچ گونه تغییری در خط مشی قطر مشاهده نکرده ایم.

همزمان با اظهارات شکری ، عادل الجبیر وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه نیز در سخنرانی دیروز خود در کنفرانس مزبور گفت: تغییر یافتن موضع ما در مورد قطر نیازمند اتخاذ اقداماتی از سوی این کشور است.

در همین رابطه « خالد جار الله » وزیر خارجه کویت نیز در گفت وگو با روزنامه کویتی « الجریده » نسبت به برگزاری اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض در هفته آینده ابراز خوشبینی کرد.

جارالله خاطرنشان کرد: این اجلاس نشانه مثبتی دال بر نزدیک شدن به خاتمه بحران خلیج فارس است که کشورهای منطقه را در نوردیده است.

به نظر می رسد بحران خلیج فارس میان قطر از یک سو و عربستان و امارات و بحرین از سوی دیگر به سمت پایان یافتن پیش می رود؛  با توجه به اینکه نشانه های متعددی دال بر همین امر نمایان شده است که به عنوان مثال می توان به حضور عربستان و امارات در جام مسابقات فوتبال خلیج فارس در دوحه در ماه جاری میلادی اشاره کرد.

در همین راستا قرار است یک هیات نیمه رسمی قطری ظرف چند روز آینده از ریاض دیدن به عمل آورد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر نیز روز جمعه در کنفرانس «گفت وگوی مدیترانه ای» در رم  اظهار داشت: گفت و گوهایی با عربستان درباره حل اختلافات موجود انجام داده ایم.

این اظهارات در حالی است که بیش از ۲ سال از قطع روابط کامل عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر می‌گذرد.

کشورهای چهارگانه عربی از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.

کشورهای تحریم کننده، ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه با بیان اینکه تحریم کنندگان هیچ دلیل قانع کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تاکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت این کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.